Windows kompletny
System Windows jest wyposażony w wiele przydatnych narzędzi. Pewnych funkcji mu jednak brakuje. Prezentujemy cztery użyteczne i darmowe programy, które te braki uzupełnią.
Łączenie podzielonych plików
Różnego typu dane do pobrania z serwisów internetowych często są udostępniane w postaci spakowanego archiwum w formacie RAR czy filmu AVI podzielonego na mniejsze klipy. Z łatwością poradzisz sobie ze scaleniem tego typu danych za pomocą programu File Joiner (aplikację można pobrać z serwisu PC Format Programy).
Krok 1
File Joiner jest dostępny w wersji 32-bitowej i 64-bitowej. Nie wymaga instalacji, należy jedynie rozpakować archiwum w formacie RAR do dowolnego folderu na dysku czy flashdysku.
Krok 2
Program uruchamiasz, klikając dwukrotnie w rozpakowanym zbiorze ikonę fjoiner. W polskojęzycznej wersji systemu Windows File Joiner uruchomi się z polskim interfejsem. Kliknij przycisk Dodaj pliki, by dodać pliki, które chcesz połączyć.
Krok 3
W oknie Otwieranie wskaż pliki, które mają być połączone (zaznaczaj je, przytrzymując wciśnięty klawisz [Shift] lub [Ctrl], ewentualnie zakreśl myszką obszar tych plików, by zaznaczyć wszystkie). Kliknij Otwórz.
Krok 4
Wybrane pliki pojawią się na liście w centralnej części okna programu (1) (za pomocą strzałek (2) widocznych po prawej stronie okna możesz zmieniać ich kolejność). Jeżeli chcesz zmienić domyślną lokalizację docelową dla połączonego pliku, kliknij przycisk Zapisz jako. Standardowo program zapisze plik wynikowy w tym samym folderze, z którego pochodzą pliki źródłowe. Pamiętaj tylko, że program nie dokleja rozszerzeń do zapisywanych plików – musisz je dopisać ręcznie. Kliknij Połącz (Join), by połączyć wybrane pliki w jeden.
Krok 5
W oknie programu wyświetli się komunikat o udanym połączeniu plików.
Monitorowanie zmian w wybranych folderach
Możesz łatwo monitorować wybrany folder pod kątem ewentualnej modyfikacji znajdujących się w nim plików. Za pomocą programu DiskPulse (aplikację można pobrać z serwisu PC Format Programy) bardzo łatwo wykryjesz, jakie zmiany wprowadził w konkretnym miejscu np. nowo zainstalowany program.
Krok 1
Program jest instalowany w standardowy sposób. Musisz jedynie potwierdzać kolejne etapy instalacji. Po jej zakończeniu DiskPulse uruchomi się automatycznie. Aby rozpocząć konfigurację monitorowania wybranego folderu, kliknij ikonę Monitor.
Krok 2
W oknie Default Profile zarządzasz monitorowanymi folderami. Standardowo program ustawia monitoring głównego folderu dysku systemowego (C:\). Jeżeli nie chcesz go monitorować, zaznacz go na liście i kliknij przycisk Del. Aby dodać nowy folder do listy monitorowanych, kliknij Add i wskaż folder. Teoretycznie możesz rozpocząć monitoring bezpośrednio po wskazaniu folderów – wystarczy kliknąć Start. Ale warto się wcześniej zapoznać z funkcjami dostępnymi na kolejnych kartach okna Default Profile.
Krok 3
Na karcie Monitor możesz wybrać, jakiego typu pliki we wskazanych folderach mają być monitorowane: nowo utworzone, zmodyfikowane, o zmienionej nazwie czy usunięte. Standardowo wszystkie dostępne typy są uwzględniane.
Krok 4
Kolejna karta, Events, daje ci możliwość dokładniejszego określenia, jakiego typu zdarzenia mają być monitorowane, np. zmiana nazwy pliku, zmiana rozmiaru, czas dostępu do pliku, zmiana uprawnień itp. Pozostałe karty zawierają funkcje użyteczne w płatnej wersji programu. Kliknij Start, by rozpocząć monitorowanie. Zminimalizuj również okno główne programu.
Krok 5
Jeżeli w monitorowanym folderze wystąpi jakieś zdarzenie zapisywane przez DiskPulse, to po rozwinięciu okna głównego zobaczysz szczegółowe informacje o tym. Na ilustracji widać przykładowe wpisy informujące o zmianie nazwy jednego z plików znajdujących się w monitorowanym folderze. Monitoring możesz wstrzymać, klikając Pause, bądź zupełnie wyłączyć, klikając Stop lub po prostu wyłączając program.
Podręczny menedżer haseł
Menedżerów haseł zwykle się używa do zapamiętywania haseł logowania do serwisów WWW czy innych usług wymagających uwierzytelniania hasłem. LockCrypt (aplikację można pobrać z serwisu PC Format Programy) to program, który w zaszyfrowanej bazie (wykorzystywany jest uznany algorytm AES) może przechowywać nie tylko hasła, ale dowolne informacje, które powinny być zabezpieczone, np. klucze produktów do zakupionych gier i programów. Aplikacja LockCrypt potrzebuje do działania zainstalowanych w systemie bibliotek .NET Framework 3.5 SP1.
Krok 1
LockCrypt jest udostępniany w formie spakowanego archiwum. Po rozpakowaniu zawartości archiwum do dowolnego folderu uruchom plik instalacyjny, a następnie potwierdzaj kolejne etapy instalacji. Program uruchomi się automatycznie bezpośrednio po zakończeniu instalacji. Najpierw w oknie Initial Setup kliknij Polish, a następnie kliknij Next.
Krok 2
W oknie Ustawienia początkowe wpisz hasło, które będzie chroniło bazę informacji dodawanych do LockCrypta. Kliknij Dalej.
Krok 3
W kolejnym oknie program proponuje wypełnić bazę LockCrypta przykładowymi danymi. Warto skorzystać z tej możliwości, dzięki czemu będziesz mógł szybciej i bez ryzyka poznać możliwości programu, operując na przykładowych danych. Jeżeli jednak nie chcesz wypełniać bazy przykładowymi danymi, odznacz pole wyboru Wypełnij bazę losowymi danymi. Kliknij Koniec.
Krok 4
Wyświetli się główne okno programu. Jeżeli zdecydowałeś się na wypełnienie bazy przykładowymi danymi, zobaczysz po lewej stronie listę kategorii przechowywanych informacji (1), natomiast w centralnej części okna znajdują się dane z zaznaczonej kategorii (2). Jak widać, program umożliwia przechowywanie, oprócz numerów kont, kart płatniczych i kredytowych, haseł do serwisów WWW, również informacji dotyczących np. dozowania leków. Aby dodać nowy wpis do bazy, kliknij Dodaj.
Krok 5
W oknie Dodaj konto wypełniasz poszczególne pola formularza na karcie Główne. Wpisz nazwę zapisywanej informacji, z listy Grupa wybierz właściwą kategorię dla dodawanego konta (np. dla kont dostępu do różnych serwisów WWW wybierz Websites), a z listy Templates wybierz odpowiedni szablon rekordu bazy danych, na przykład Strona WWW.
Krok 6
Wybór szablonu wpływa na liczbę pól, które się pojawią w oknie Dodaj konto. Po wybraniu szablonu Strona WWW okno zostało powiększone o takie pola, jak URL – adres strony, UserName – nazwa użytkownika, Password – hasło, oraz Registered Email – adres poczty elektronicznej podany podczas zakładania konta w danym serwisie. Podaj wszystkie informacje i kliknij Zapisz. Program szacuje siłę hasła i jeżeli okaże się ono bardzo słabe – Very Weak, kliknij ikonę kluczyka widoczną po prawej stronie pola z pomiarem siły hasła. Wywołasz w ten sposób generator bezpiecznych haseł. Kliknij teraz Zapisz w oknie Dodaj konto w celu utworzenia nowego wpisu w bazie chronionych informacji.
Panowanie nad skrótami klawiszowymi
Klawisz [Windows] jest składnikiem wielu skrótów klawiszowych w systemie Windows. Możesz je dowolnie modyfikować i tworzyć nowe za pomocą programu WinHotKey (aplikację można pobrać z serwisu PC Format Programy).
Krok 1
Instalacja programu przebiega standardowo. Po jej uruchomieniu potwierdzasz kolejne etapy, a gdy proces się zakończy, program zostanie uruchomiony automatycznie.
Krok 2
Podczas pierwszego uruchomienia wyświetli się kreator pełniący rolę przewodnika po programie. Obejrzyj jego kolejne etapy, potwierdzając każdy kliknięciem Next.
Krok 3
Gdy zamkniesz kreator, powinno być widoczne na pierwszym planie główne okno konfiguracyjne programu WinHotKey Configuration. Jest w nim wyświetlona lista zdefiniowanych już skrótów klawiszowych z klawiszem [Windows]. Niektóre są już standardowo zdefiniowane w systemie (np. blokowanie ekranu za pomocą [Windows]+[L]), inne zostały wstępnie zdefiniowane w programie (np. skrót [Windows]+[C] uruchamiający wbudowany w system program Kalkulator).
Krok 4
Skrótów systemowych (czyli standardowo skonfigurowanych w systemie operacyjnym) nie można edytować. Na liście w oknie konfiguracyjnym WinHotKey są one oznaczone z lewej strony logo Windows. Wszystkie inne skróty mogą być zmieniane – należy kliknąć Edit Hotkey, lub usuwane – Remove Hotkey.
Krok 5
W celu dodania nowego skrótu klawiszowego z klawiszem [Windows] kliknij przycisk New Hotkey.
Krok 6
Wyświetli się okno New Hotkey, w którym ustawiasz parametry tworzonego skrótu. W polu Description of this hotkey możesz wpisać krótki opis skrótu. Poniżej określasz – zaznacz odpowiednie pole wyboru oraz wybierz klawisz z listy Along with the key – z jakich klawiszy ma się składać skrót.
Krok 7
Z rozwijanej listy I want WinHotKey to wybierasz akcję, jaka ma być wykonana po wywołaniu tworzonego skrótu. Standardowo zaznaczona jest pozycja Launch an Application, czyli „uruchomienie programu”, ale WinHotKey pozwala również tworzyć skróty, za których pomocą np. otworzysz konkretny dokument, folder, zmienisz zachowanie danego okna czy automatycznie wpiszesz jakiś tekst.
Krok 8
Zakładając, że tworzysz skrót uruchamiający aplikację, kliknij przycisk Browse i wskaż plik uruchamiający program, który ma być otwierany za pomocą tworzonego skrótu. Kliknij OK. Nowy skrót pojawi się na liście.