SoftwareWirtualny malarz

    Wirtualny malarz

    Pejzaże sfotografowane podczas wakacji możesz teraz namalować Nie masz plastycznych uzdolnień? Ale masz komputer, a na krążku program, który pomoże ci odpowiednio przetworzyć zarejestrowane aparatem ujęcia.

    Wirtualny malarz

    Proponujemy darmowy program FotoSketcher. Aplikacja nie jest edytorem fotografii w pełnym znaczeniu. Jest to raczej program przeznaczony głównie do malarskiego przetwarzania zdjęć. W pierwszym warsztacie pokażemy, jak z niego korzystać. Kiedy już uzyskasz interesujący efekt, bazując tylko na predefiniowanych ustawieniach programu, będziesz mógł spróbować nieco zmodyfikować standardowe ustawienia i uzyskać niepowtarzalny wynik. Temu jest poświęcony drugi warsztat. Interfejs programu nie powinien nikomu sprawić kłopotu, w zasadzie wszystkie funkcje tej aplikacji można wywołać poprzez ikony jedynego dostępnego w programie paska narzędziowego. Interfejs programu jest co prawda anglojęzyczny (brak polskiej wersji), ale dzięki przemyślanej konstrukcji i prostej obsłudze, z naszą pomocą bariera językowa nie będzie przeszkodą w „malowaniu” zdjęć.

    Zdjęcia jak obrazy – modyfikacje programem FotoSketcher

    Nie będziemy szczegółowo opisywać instalacji programu, ponieważ przebiega standardowo. Po jej wywołaniu (najlepiej za pomocą menu naszej płyty – program jest na krążku) jest uruchamiany kreator instalacji. Potwierdzaj w nim kolejne etapy. Nie musisz wprowadzać żadnych zmian do domyślnych ustawień. Program nie doinstalowuje też żadnych niechcianych pasków narzędziowych czy innych zbędnych dodatków. Nie wyświetla żadnych reklam ani niepotrzebnych okien.

    1

    Po zakończeniu instalacji program uruchomi się automatycznie. Skrót do programu FotoSketcher odnajdziesz także w menu Start.

    2

    Okno główne programu jest domyślnie wypełniane dwiema przykładowymi fotografiami, a ściślej, jedną fotografią (po lewej stronie) i jej „malarską” modyfikacją (po prawej stronie okna).

    Obraz

    3

    Zacznij od wczytania właściwego zdjęcia, które będziesz chciał poddać artystycznej obróbce. Kliknij ikonę otwarcia pliku lub z menu File wybierz Open a picture ....

    Obraz

    4

    W oknie dialogowym Otwieranie wskaż fotografię, której chcesz nadać malarski sznyt, np. zdjecie(2) i kliknij przycisk Otwórz.

    Obraz

    5

    Zdjęcie zostanie wczytane do programu, a ty zobaczysz okno Drawing parameters, w którym program pyta o parametry „malowania”. Ponieważ właśnie za pośrednictwem tego okna masz największy wpływ na ostateczny wygląd zmodyfikowanej fotografii, objaśnimy wszystkie niezbędne opcje.

    Obraz

    6

    Za pomocą rozwijanej listy wybierasz określony styl rysowania Pencil sketch. Są to predefiniowane ustawienia, które pozwalają uzyskać odpowiedni rezultat bez potrzeby wprowadzania dodatkowych ustawień. Od wyglądu zdjęcia zależy wybór określonego stylu, ale także pozostałych parametrów widocznych w oknie Drawing parameters. Zestaw suwaków widoczny w oknie nie jest stały. Zmienia się w zależności od wybranego przez ciebie stylu rysowania.

    Obraz

    7

    Najprostszą metodą na uzyskanie malarskiej modyfikacji fotografii jest poprzestanie na domyślnych ustawieniach programu. Po prostu wybierz jeden z dostępnych na rozwijanej liście Drawing style stylów rysowania.

    8

    Jeżeli chcesz zmodyfikowane zdjęcie dodatkowo opasać wirtualną ramką, upewnij się, że jest zaznaczone pole Add a frame. Następnie kliknij widoczny po prawej stronie tego pola przycisk z wielokropkiem ....

    Obraz

    9

    Zobaczysz okno Frame parameters, w którym z rozwijanej listy Frame style wybierasz jeden z czterech dostępnych w programie stylów ramki Realistic frame. W oknie jest dostępny obszar podglądu, dzięki czemu możesz od razu zobaczyć, jak wybrana ramka będzie wyglądała. Stałym parametrem w tym oknie jest kwadrat Fill colour. Kliknięcie tego domyślnie białego kwadratu wywoła okno Okno, w którym wybierasz docelową barwę dla ramki i zatwierdzasz wybór kliknięciem przycisku OK. Kolejnym wspólnym dla wszystkich stylów ramek parametrem jest pole Margin size. Ustawiasz tutaj wartość (w pikselach) określającą grubość ramki.

    Obraz

    10

    W oknie Frame parameters w zależności od wybranego stylu ramki możesz zobaczyć jeszcze kwadrat Line colour, który podobnie jak wcześniej opisany Fill colour pozwala wybrać kolor – tym razem dotyczący linii w ramce (stylu Lined frame). W przypadku wybrania stylu ramki Colored frame zobaczysz trzy suwaki, za których pomocą możesz precyzyjnie ustawić kolor ramki zewnętrznej. Gdy wybierzesz odpowiadające ci ustawienia ramki, kliknij OK.

    Obraz

    11

    Powrócisz do okna Drawing parameters, w którym możesz wybrać teksturę wirtualnego płótna. Upewnij się, że pole wyboru Texture 1 jest zaznaczone. Poszczególne tekstury płótna zmieniasz, klikając widoczne po prawej stronie pola wyboru strzałki. Zmienia się wtedy numer danej tekstury, a jej wygląd możesz obserwować w ramce podglądu, która się znajduje w oknie: Drawing parameters. Dodatkowo, za pomocą rozwijanej listy Normal texture widocznej bezpośrednio pod omawianym polem wyboru tekstur, możesz wybrać jeden z trzech stopni „siły” tekstury. Wypróbuj, a z pewnością zobaczysz różnicę na podglądzie.

    Obraz

    12

    Do modyfikowanej malarsko fotografii możesz też dodać tekst. Zaznacz widoczne w oknie Drawing parameters pole wyboru Add text i kliknij obecny po prawej stronie tego pola przycisk .... Pojawi się okno dialogowe Add text, w którym w polu tekstowym Enter text wpisujesz napis, który ma się pojawić na zmienianej fotografii, np. Wakacje 2009. Za pomocą przycisków Font i Colour możesz wybrać krój czcionki i jej barwę. Za pomocą rozwijanej listy widocznej po prawej stronie tych przycisków określasz położenie wstawianego tekstu. Przykładowo wpis Bottom right oznacza okolice dolnego prawego rogu fotografii. Lokalizację tekstu możesz też precyzyjnie ustalić, wskazując współrzędne (w pikselach) położenia napisu za pomocą dwóch suwaków widocznych w dolnej części okna Add text. Gdy już ustawisz wszystkie niezbędne parametry, kliknij OK.

    Obraz

    13

    Powrócisz do okna Drawing parameters. Kliknij przycisk Draw it!. Efekt pojawi się w oknie głównym programu. Za pomocą ikon z lupkami widocznych w prawym górnym rogu okna programu możesz regulować powiększenie obrazu. Natomiast dwukrotne kliknięcie na obszarze podglądu wynikowej, zmodyfikowanej malarsko fotografii spowoduje wyświetlenie jej na pełnym ekranie.

    Obraz

    Artystyczne wariacje z FotoSketcherem

    W tym warsztacie najpierw utworzymy ze zdjęcia portretowego czarno-biały szkic, a potem pokażemy, jak uzyskać efekt kolorowego malowidła. W przypadku obrazów, które docelowo mają być czarno-białe warto najpierw poświęcić chwilę na niewielką modyfikację obrazu źródłowego – tego, który program będzie przekształcał w szkic.

    Modyfikacja obrazu źródłowego

    1

    Po wczytaniu zdjęcia do programu zamknij pojawiające się automatycznie okno Drawing parameters, a następnie kliknij ikonę Modify source image.

    Obraz

    2

    W oknie Source image modifications zobaczysz kilka suwaków. Za pomocą suwaka Luminosity zmieniasz jasność zdjęcia. Jeśli planujesz zmianę zdjęcia w czarno-biały szkic, warto podciągnąć w górę jasność fotografii. Podobnie z kontrastem (suwak Contrast). Z kolei suwak Saturation, regulujący nasycenie barw, warto ustawić na wartości ok. -50. Jeżeli zdjęcie jest poprawnie wykonane i ostre, nie ma potrzeby regulowania pozostałych suwaków. Aby wprowadzić zmiany, kliknij przycisk Apply changes. Chociaż poddałeś modyfikacji zdjęcie źródłowe, plik tego zdjęcia na dysku nie jest modyfikowany, więc nie musisz się obawiać tego, że nieprzemyślana zmiana uszkodzi oryginalną fotografię.

    Obraz

    3

    Nie przejmuj się, jeżeli w wyniku przeprowadzonych operacji wynikowe zdjęcie wyda się nieco wyblakłe, pamiętaj, że i tak zdjęcie to będzie przerabiane na czarno-biały szkic.

    Czarno-biała kreska

    1

    Po zmodyfikowaniu fotografii źródłowej (ale bez zapisywania jej jako pliku na dysku) kliknij ikonę na pasku ikon.

    Obraz

    2

    Pojawi się okno Drawing parameters. Z rozwijanej listy wybierz Pencil sketch 2(b&w), czyli predefiniowany profil tworzący z fotografii czarno-białe szkice wyglądające jak wykonane ołówkiem.

    Obraz

    3

    Po wybraniu profilu zobaczysz w oknie Drawing parameteres zestaw suwaków (inny niż w przypadku domyślnie wybieranego profilu). Suwakiem Edge threshold ustawiasz czułość programu na wykrywanie krawędzi i konturów na obrazie. Unikaj wartości skrajnych, by rysunek nie przypominał efektu działania jakiegoś filtra.

    Obraz

    4

    Kolejny suwak, Edge Intensity, ustawia intensywność kreślenia krawędzi. Im bardziej jest przesunięty w prawo, tym bardziej wyraziste będą kreski na uzyskanym szkicu. Podobnie jak poprzednio unikaj wartości skrajnych.

    Obraz

    5

    Następny suwak, Stroke length, reguluje długość poszczególnych kresek. Tutaj ustawienia konfrontuj z tym, co będzie widoczne w ramce podglądu. Gdy uzyskasz satysfakcjonujące cię ustawienie, przejdź do kolejnego suwaka Darken/Light, który reguluje nasycenie rysunku światłem. Ponieważ wcześniej nieco zmodyfikowałeś zdjęcie źródłowe (rozjaśniłeś je), tutaj zalecanym ustawieniem będzie przesunięcie suwaka Darken/Light w lewo, nawet w skrajne położenie.

    Obraz

    6

    Pozostałe opcje widoczne w oknie Drawing parameters, dotyczące wyglądu ramki, tekstury wirtualnego „płótna” oraz podpisu na zdjęciu, już poznałeś (punkty od 8 do 12. pierwszego warsztatu). Gdy ustawisz już parametry ramki itp., kliknij Draw it! i poczekaj na wygenerowanie przez program końcowego szkicu.

    Obraz

    Malarski krajobraz

    1

    Podobnie jak poprzednio zakładamy, że odpowiednie zdjęcie źródłowe masz już wczytane. Wywołaj w znany ci już sposób okno Drawing parameters, a następnie w tym oknie z listy Drawing style wybierz np. Painting 4 (recursive median filter.

    Obraz

    2

    Po wybraniu predefiniowanego stylu pojawi się dopasowany do danego stylu zestaw suwaków. Za pomocą suwaka Strength of effect regulujesz „siłę” efektu malarskiego. Im bardziej suwak przesunięty w prawo, tym obraz będzie mniej szczegółowy, a drobne detale będą przypominały pojedyncze pociągnięcia pędzlem.

    Obraz

    3

    Suwakiem Contrast enhacement ustawiasz kontrast. Im suwak bardziej przesunięty w prawo, tym bardziej będą podkreślone wszelkie krawędzie i kontury na obrazie wynikowym.

    Obraz

    4

    Suwakiem Colour intensity ustawiasz intensywność barw. O ile w przypadku zdjęć zbyt duże nasycenie nie jest wskazane, o tyle, gdy chcesz uzyskać efekt malarski, możesz ten suwak maksymalnie przesunąć w prawo. Barwy na obrazie będą bardzo żywe, przypominające świeże farby.

    Obraz

    5

    Ostatni suwak, Darken/Lighten, podobnie jak przy tworzeniu szkicu, służy do rozświetlania światłem zdjęcia. Pamiętaj o nadaniu wynikowemu zdjęciu tekstury płótna – potęguje to malarski efekt. Możesz dodać, w znany ci już sposób, ramkę oraz podpis do obrazu. Gdy już ustawisz wszystkie parametry, kliknij przycisk Draw it! i poczekaj na wygenerowanie obrazu.

    Obraz

    6

    Jeżeli efekt ci się podoba, zapisz go na dysku. Kliknij widoczną w oknie głównym ikonę dyskietki, a następnie w oknie dialogowym Zapisywanie jako nadaj obrazowi nazwę, wybierz docelowy folder i kliknij Zapisz.

    Obraz
    Obraz

    7

    Klikając ikonę druku, z łatwością wydrukujesz obraz.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie