Wspólne rozliczenie
Jeśli nie złożyłeś jeszcze deklaracji podatkowej za 2011 rok, a rozliczasz się wspólnie z żoną, nasz poradnik wyjaśni, jak to zrobić za pomocą zamieszczonego na płycie programu IPS PITy 2011.
Zapewne otrzymałeś już dokument PIT–11 zawierający dane dotyczące twoich zarobków za rok 2011. Możesz zatem przygotować obowiązujące każdego podatnika zeznanie podatkowe. Warto ułatwić sobie to zadanie, korzystając z programu IPS PITy 2011 oraz naszych wskazówek. Program IPS PITy 2011 jest udostępniany za darmo każdemu podatnikowi, który zdecyduje się na przekazanie 1 proc. swojego podatku dowolnej Organizacji Pożytku Publicznego. Tylko pod takim warunkiem licencja zezwala na nieodpłatne korzystanie z aplikacji.
W poprzednich numerach PC Formatu wyjaśnialiśmy, jak przygotować zeznanie, gdy podatnik rozlicza się samodzielnie. Tym razem zajmiemy się zeznaniem wspólnym dla małżonków. Oczywiście za pomocą programu IPS PITy można przygotować także inne rodzaje deklaracji podatkowych.
Rozliczenie małżonków za pomocą programu IPS PITy 2011
Po zainstalowaniu programu przygotuj druk PIT–11 (swój i żony/męża), a następnie postępuj według naszych wskazówek.
Krok 1
odczas pierwszego uruchomienia programu pojawi się na ekranie krótka notka Od autora. Jeżeli nie chcesz, by okno się wyświetlało podczas każdego uruchomienia programu, zaznacz pole Nie otwieraj tego okna przy starcie. Kliknij przycisk Zamknij.
Krok 2
Na ekranie zobaczysz okno Pytanie, w któ rym program pyta, czy ma być sprawdzona dostępność nowszej wersji aplikacji. Zalecamy, byś zawsze na takie pytanie odpowiadał twierdząco – klikając Tak. Dzięki temu będziesz dysponował najnowszą wersją programu.
Krok 3
W oknie głównym programu kliknij widoczny pod napisem Na skróty odnośnik Twórz nowe PIT-y.
Krok 4
Na ekranie zostanie wyświetlone okno Wybierz zeznanie i załączniki do nowego zestawu. Standardowo aktywna jest karta oznaczona znakiem zapytania. Pod nią wybierasz właściwy dla twojej sytuacji sposób rozliczenia (np. rozliczasz się samodzielnie, rozliczasz się wspólnie z małżonką lub małżonkiem). W naszym warsztacie zakładamy, że rozliczasz się wspólnie z żoną/mężem. W takiej sytuacji kliknij odnośnik Małżonkowie razem. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do wyboru sposobu rozliczenia, możesz skorzystać z widocznych w opisywanym oknie odnośników. Prowadzą one do dokumentów wyjaśniających niektóre wątpliwości.
Krok 5
Uaktywni się karta Małżonków RAZEM, pod którą najpierw musisz wybrać właściwy formularz zeznania podatkowego. Zakładamy, że małżonkowie osiągają dochód z tytułu umowy o pracę. W takim wypadku właściwym zeznaniem jest formularz PIT–37. Kliknij PIT 37.
Krok 6
Przycisk zostanie wyróżniony podświetlonym znaczkiem PIT 37 i jednocześnie pod napisem: Wybierz inne zeznania PODATNIKA I MAŁŻONKA zostaną uaktywnione opcjonalne formularze uwzględniające inne, dodatkowe źródła dochodów niezależnie dla obu partnerów. Jeżeli ty lub twoja żona/mąż osiągnęliście dodatkowo dochód z tytułu obrotu papierami wartościowymi, zbycia nieruchomości czy wynajmu, powinieneś kliknąć przycisk z odpowiednim numerem formularza. Dla uproszczenia przekazu w naszym artykule zakładamy, że jedyny dochód stanowi dla obu małżonków praca na etacie.
Krok 7
eraz musisz zaznaczyć, z jakich odliczeń zamierzacie skorzystać. W naszym artykule założyliśmy, że małżonkowie skorzystają z ulgi internetowej. W takim przypadku należy w grupie Załączniki kliknąć element 1. Odliczenia.
Krok 8
Grupa Załączniki powiększy się, odsłaniając dodatkowe opcje. Zgodnie z naszym założeniem chcemy odliczyć koszty korzystania z internetu. W takim wypadku należy dodać do zeznania załącznik PIT/O. Kliknij przycisk PIT/O. Podobnie jak w kroku 6 kliknięty przycisk zostanie wyróżniony. Jeżeli w twoim przypadku konieczne jest dodanie innych załączników, wszystkie odnajdziesz w grupie Załączniki. Gdy już wybierzesz wszystkie niezbędne załączniki, kliknij widoczny w górnym prawym rogu okna Wybierz zeznanie i załączniki do nowego zestawu przycisk Akceptuj.
Krok 1
Na ekranie pojawi się okno: Nowe zeznanie podatkowe. Największą część tego okna zajmuje formularz podatkowy właściwy dla aktywnej w danym momencie karty PIT-37. Wypełnianie formularza zaczynasz od wprowadzenia odpowiednich numerów PESEL małżonków w pola 1 i 2. Po wprowadzeniu danych wciśnij klawisz [Tab], co spowoduje przejście do kolejnego pola.
Krok 2
Niektóre pola są już automatycznie wypełnione, na przykład pole 5. Rok czy opcja 2. wspólnie z małżonkiem ... w grupie Wybór sposobu opodatkowania. Do kolejnych pól przechodzisz cały czas za pomocą klawisza [Tab]. Gdy uaktywnisz pole: 9. Urząd ..., zobaczysz, że pod zaznaczonym na żółto obszarem widoczne są dwa małe przyciski. Aktywne pole (nazwa urzędu) możesz wypełnić ręcznie, ale prościej jest kliknąć przycisk ze strzałką w dół, co czym wyświetli się okno Urzędy skarbowe, z którego będziesz mógł wybrać odpowiedni urząd skarbowy. Chcąc ograniczyć listę urzędów np. do jednego miasta, wpisz nazwę miejscowości w polu Szukaj. Po zaznaczeniu na liście właściwego urzędu skarbowego kliknij Wybierz.
Krok 3
Po wypełnieniu danych osobowych, przejdziesz do części C formularza PIT–37. Część ta dotyczy dochodów i ew. strat ze źródeł przychodów. Tutaj wprowadzasz dane odczytane z otrzymanego od pracodawcy dokumentu PIT–11. Pamiętaj, że cały czas między poszczególnymi polami przechodzisz za pomocą klawisza [Tab] (możesz również klikać wybrane pola myszką). Po wprowadzeniu przychodu program wyświetli ramkę, w której możesz wprowadzić kwotę kosztów, (odczytujesz ją z PIT–11) i ewentualnie zaznaczyć przełączniki, które mają wpływ na podwyższenie kosztów uzyskania przychodów. Po zaznaczeniu ewentualnych pól wyboru kliknij Dalej.
Krok 4
Po wpisaniu swoich przychodów, kosztów i zaliczek pobranych przez płatnika wypełniasz analogiczne pola dla małżonka. Następnie wypełniasz kolejne części formularza, podając dane zarówno dla podatnika, jak i małżonka.
Krok 5
Chcąc wprowadzić odliczenie z tytułu ulgi internetowej, kliknij kartę PIT/O. W oknie programu wyświetli się PIT/O. Wydatki z tytułu użytkowania internetu wpisujesz w pola 19 i 20 w części B. Wprowadzone w załączniku odliczenia zostaną automatycznie wpisane w odpowiednie pola formularza PIT–37.
Krok 6
Gdy powrócisz na kartę PIT-37, pamiętaj o przekazaniu 1 proc. podatku na rzecz OPP. Program automatycznie wprowadza w pole 122 formularza PIT-37 nr KRS jednej z organizacji. Jeżeli chcesz przekazać procent podatku na rzecz innej OPP, zmień ten wpis.
Krok 1
Przed wydrukowaniem zeznania czy wysłaniem go do urzędu, musisz zapisać wypełnione dokumenty. W tym celu kliknij ikonę zapisu lub rozwiń menu Plik i kliknij w nim pozycję Zapisz.
Krok 2
W oknie dialogowym Zapisz formularze nie musisz niczego zmieniać. Kliknij Zapisz, a wypełnione formularze zostaną zapisane w folderze, do którego ścieżka jest widoczna za napisem Lokalizacja.
Krok 3
Aby wydrukować zeznanie, użyj skrótu klawiszowego [Ctrl]+[P]. Spowoduje on wyświetlenie okna dialogowego: Drukowanie, tworzenie PDF, wysyłanie e-mailem. Chcąc wydrukować wszystkie formularze (łącznie z załącznikami) na domyślnej drukarce w systemie, nie musisz zmieniać żadnych ustawień, po prostu kliknij Wykonaj. Jeżeli chcesz zapisać formularze jako pliki w formacie PDF, najpierw z listy Profil wybierz Do pliku PDF, a dopiero potem kliknij Wykonaj. Zobaczysz wtedy otwarte okno folderu zawierającego wyeksportowany plik PDF.
Jak wysłać przez internet do urzędu skarbowego wypełniony PIT-37
Najwygodniejszą formą rozliczenia się z fiskusem jest wysłanie PIT-u przez internet.
Krok 1
Kliknij ikonę z wizerunkiem koperty i wybierz Zeznania do urzędu. W nowym oknie zaznacz, który PIT chcesz wysłać, i kliknij przycisk Wyślij.
Krok 2
Jeżeli program nie jest w stanie rozpoznać poprawnie twojego urzędu skarbowego, wyświetli stosowny komunikat: Tworzenie danych do wysłania. Kliknij OK i na liście, która się pojawi, wskaż ten właściwy. Pomoże ci w tym wyszukiwarka.
Krok 3
Podczas wysyłania PIT-u zostaniesz poproszony o weryfikację tożsamości. Polega ona na tym, że będziesz musiał podać kwotę swojego przychodu, jaką wpisałeś do ubiegłorocznego PIT-u.
Krok 4
Jeżeli status wysłanego PIT-u jest poprawny WYSŁANY, kliknij przycisk Wydrukuj "UPO". Na ekranie pojawi się komunikat: Drukowanie UPO. Kliknij OK. Nie zamykaj jeszcze programu IPS PITy. Zostanie uruchomiona domyślna przeglądarka internetowa i pobierze plik PDF.
Krok 5
Do poprawnej obsługi pobranego PDF-u potrzebujesz Adobe Readera. Żadna inna przeglądarka PDF-ów nie wykona tego zadania. Otwórz plik, ustaw kursor w polu i kombinacją klawiszy [Ctrl]+[V] wklej identyfikator. Jeżeli żaden tekst nie pojawi się w polu, powtórz krok 4. Kliknij przycisk Sprawdź status dokumentu.
Krok 6
Jeżeli wszystko przebiegło poprawnie, zobaczysz komunikat Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie.... Kliknij przycisk Pobierz UPO, aby pobrać potwierdzenie nadania PIT-u. Wydrukuj je lub zrób zrzut ekranowy za pomocą skrótu [ALT]+[Print Scrn], wklej do dowolnego programu graficznego i zapisz jako obrazek.