SoftwareWygodnie i bezpiecznie

    Wygodnie i bezpiecznie

    Mimo że systemowa przeglądarka Edge zbiera pozytywne opinie, brakuje jej jeszcza kilku funkcji. Cały czas jednak jest rozwijana i uzupełniana o nowe elementy.

    Wygodnie i bezpiecznie

    Czy się to komuś podoba, czy nie, Edge jest integralną częścią Windows 10. Microsoft stara się, by korzystanie z tej przeglądarki nie było koniecznością, a wyborem. W artykule pokażemy, jak zarządzać kartami stron, zapisywać je w podręcznym archiwum i podglądać ich zawartość. W tym numerze podpowiadamy też, jak zarządzać zapisywanymi przez Windows 10 sieciami Wi-Fi i jak poprawić bezpieczeństwo, stosując dynamiczną blokadę systemu. Opisujemy też nowe filtry w Zdjęciach i pasek gier służący m.in. do nagrywania i udostępniania rozgrywki.

    Zarządzanie kartami w Edge’u

    Wraz z systemem ewoluuje Edge, obecnie wyposażony choćby w funkcję podglądu otwartych kart. Kartami można też lepiej zarządzać, np. zapisując je do późniejszego przejrzenia albo współdzieląc z innymi aplikacjami.

    Krok 1

    Uruchom Edge’a i otwórz kilka stron. Podgląd działa tak, jak w innych przeglądarkach. Wystarczy umieścić kursor nad nagłówkiem karty, by zobaczyć podgląd. Możesz też kliknąć ikonkę Pokaż podglądy kart z niewielką strzałką skierowaną w dół, co spowoduje włączenie podglądu wszystkich aktualnie otwartych kart.

    Obraz

    Krok 2

    Jeżeli chcesz zapisać otwarty zestaw kart, np. by móc je później szybko odnaleźć i przejrzeć, kliknij ikonę Zapisz te karty na później. Otwarte strony zostaną zamknięte i przeniesione do podręcznego archiwum. Możesz teraz nawet zamknąć przeglądarkę. Aby je ponownie otworzyć, kliknij przycisk Karty zapisane na później. W celu przywrócenia wszystkich stron jednocześnie użyj łącza Przywróć karty. Pojedynczą otworzysz, klikając miniaturę.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Kartę można też przypiąć do paska adresu na stałe i stworzyć w ten sposób zakładkę. Kliknij w tym celu nagłówek karty prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz Przypnij. Ikona strony zostanie umieszczona z lewej strony paska kart.

    Obraz

    Krok 4

    Aby zapisać otwartą kartę w notatkach bądź wysłać ja pocztą elektroniczną, wystarczy kliknąć przycisk udostępniania z prawej strony okna i wskazać odpowiednią aplikację.

    Obraz
    Obraz

    Menedżer połączeń Wi-Fi

    Wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych rośnie popularność połączeń bezprzewodowych. Użytkownicy korzystają z dostępu do internetu w hotelach, bibliotekach szkolnych, stacjach benzynowych czy serwisach samochodowych. Im częściej ktoś podróżuje, tym częściej łączy się z różnymi hotspotami i udostępnianymi sieciami Wi-Fi. Każde z tych połączeń jest automatycznie zapisywane przez Windows 10. Dodatkowo jeżeli użytkownik loguje się do systemu za pomocą konta Microsoft, to konfiguracja tych połączeń jest automatycznie propagowana pomiędzy jego wszystkimi komputerami – nie trzeba wiele czasu, by się pogubić. Na szczęście Windows 10 ma wbudowany prosty menedżer połączeń Wi-Fi.

    Krok 1

    Kliknij menu startowe i przycisk Ustawienia. Wybierz grupę Sieć i internet i kategorię Wi-Fi. Aby sprawdzić, jakie sieci są w zasięgu komputera, kliknij łącze Pokaż dostępne sieci. Aby przejrzeć te skonfigurowane, użyj łącza Zarządzaj znanymi sieciami.

    Obraz

    Krok 2

    Z poziomu tego okna można dodać kolejną sieć, wystarczy kliknąć przycisk Dodaj nową sieć i wpisać takie parametry jak nazwa, rodzaj zabezpieczeń czy hasło. Jeżeli chcesz edytować istniejący wpis, kliknij go.

    Obraz

    Krok 3

    Możesz teraz wybrać przycisk Właściwości (1), by zobaczyć parametry sieci, bądź użyć przycisku Zapomnij (2), aby skasować połączenie z listy dostępnych.

    Obraz

    Krok 4

    Przesuń suwak Połącz automatycznie, gdy jesteś w zasięgu do pozycji Włączone. Dzięki temu system połączy się samodzielnie z punktem dostępowym, gdy wykryje jego obecność. Możesz też wskazać, że dane połączenie jest taryfikowane. Opcja ta przydaje się, jeżeli pobieranie danych obciążone jest opłatami za liczbę przesłanych bajtów. Jej włączenie powoduje maksymalne ograniczenie automatycznego ściągania danych przez różne programy, by zminimalizować koszty. Z tej opcji możesz też skorzystać, aby ograniczyć automatyczne aktualizowanie systemu – Windows nie pobiera sam poprawek za pomocą płatnych łączy. Wystarczy suwak Ustaw jako połączenie taryfowe przesunąć do pozycji Włączone.

    Obraz

    Blokowanie systemu PIN-em

    Ochrona komputera numerem PIN wydaje się być mało skuteczna, tymczasem PIN związany jest tylko z danym komputerem, więc by go złamać, potrzebny jest fizyczny dostęp do systemu. Tradycyjne hasło używane jest globalnie, a to oznacza, że można je stracić na o wiele więcej sposobów niż PIN. Co ważne, korzystając z PIN-u, nie trzeba się przejmować włączaniem klawiatury numerycznej. System i tak odpowiednio zinterpretuje wprowadzane znaki. Aby włączyć blokadę za pomocą PIN-u, otwórz okno ustawień, kliknij kategorię Konta i grupę Opcje logowania. Użyj przycisku Dodaj w sekcji Numer PIN. Zweryfikuj dostęp za pomocą hasła, a następnie wprowadź dwukrotnie numer PIN – minimum cztery, może być ich więcej. Potwierdź wprowadzenie zmian, naciskając przycisk Ok.

    Obraz

    Dynamiczna blokada przez Bluetooth

    Dostęp do komputera z Windows 10 można zabezpieczać nie tylko hasłem czy PIN-em. Jeżeli twój sprzęt wyposażony jest w interfejs Bluetooth, możesz sparować z nim inne urządzenie, np. smartfona. Jeżeli oddalisz się od komputera i zabierzesz ze sobą telefon, komputer zostanie automatycznie zablokowany, jeżeli zbliżysz – odblokowany. Jeżeli chcesz skorzystać z opcji automatycznej blokady, sparuj najpierw telefon z systemem, a następnie otwórz okno ustawień, kliknij kategorię Konta i grupę Opcje logowania. Zaznacz pole Zezwalaj systemowi Windows na wykrywanie, że Cię nie ma i automatyczne blokowanie urządzenia w sekcji Blokada dynamiczna . Od tej chwili funkcja automatycznego blokowania będzie funkcjonować.

    Obraz

    Nowe elementy w przeglądarce zdjęć

    Po ostatniej dużej aktualizacji w systemowej przeglądarce fotografii pojawiły się nowe filtry oraz możliwość bezpośredniego rysowania na zdjęciach za pomocą palca bądź rysika na urządzeniach z dotykowym ekranem. Rozwiń menu startowe, przewiń listę programów w dół i kliknij Zdjęcia. Wybierz plik graficzny. Pod przyciskiem Edytuj ukryte są filtry graficzne. Jeżeli chcesz coś narysować, kliknij Rysuj i wskaż odpowiednie pióro. Jeżeli natomiast chcesz poddać fotografię automatycznemu poprawianiu, użyj przycisku Ulepsz.

    Obraz

    Zapis gier bez Xboksa

    Aby użyć paska gry czy rejestratora rozgrywki, nie trzeba już teraz otwierać aplikacji Xbox i logować się na konto użytkownika. Obsługa tego elementu systemu jest teraz niezależna. Aby włączyć bądź wyłączyć pasek gry, otwórz okno ustawień, wybierz kategorię Granie i grupę Pasek gry. Przesuń suwak Rejestruj klipy z gry oraz zrzuty ekranu i emituj je za pomocą paska gry do pozycji Włączone . Teraz jeżeli zechcesz przywołać pasek na ekran, wystarczy użyć skrótu Win+G.

    Obraz

    Wybrane dla Ciebie