Foto/Audio/WideoZ trzech zdjęć jedno

    Z trzech zdjęć jedno

    Zdjęcie nie zawsze wychodzi tak, jak tego oczekujesz. Każdy obraz możesz jednak uatrakcyjnić, wkomponowując w niego ciekawsze fragmenty z innych fotografii. Pokażemy, jak zrobić taki montaż.

    Z trzech zdjęć jedno

    Z warsztatów w tym artykule dowiesz się, w jaki sposób można profesjonalnie połączyć trzy zdjęcia w jeden ciekawszy obraz. Użyjemy do tego celu najpopularniejszego edytora fotografii – programu Adobe Photoshop i dostępnej w nim funkcji maskowania warstw. Zrzuty ekranowe pochodzą z wersji CS4, ale zastosowane narzędzia są dostępne zarówno we wcześniejszych, jak i w późniejszej wersji tej aplikacji.

    Opisane techniki łączenia fotografii są uniwersalne. Można je zastosować w każdej sytuacji i do dowolnych zdjęć. Da się je wykorzystać także do bardziej praktycznych zastosowań, jak przygotowanie ilustracji do strony WWW czy połączenie kilku zdjęć przedmiotu w jedną całość, pokazującą go z różnych stron.

    Wymienianie nieudanego elementu na zdjęciu

    Fotografia, którą wykorzystamy, przedstawia katedrę Notre Dame w Paryżu. Niestety ze względu na brzydką pogodę niebo wyszło praktycznie białe. Zastąpimy je ładnymi chmurami ze zdjęcia zrobionego w zupełnie innym miejscu.

    Krok 1

    Po uruchomieniu Photoshopa wczytaj wszystkie zdjęcia, przeciągając je na okno programu. Jako podstawy do montażu użyjemy zdjęcia katedry. Jeśli program wyświetlił je w zakładkach, kliknij Okno, Ułóż, Wszystkie okna ruchome, bo to ułatwi przenoszenie zdjęć między dokumentami. Następnie kliknij okno z obrazem katedry, by edytować znajdujący się tam obraz.

    Krok 2

    W palecie Warstawy zaznacz warstwę Tło, z menu palety wybierz Powiel warstwę i nazwij nową warstwę Katedra-maska. Następnie wygaś warstwę Tło, klikając znajdującą się obok ikonę. Teraz musisz zaznaczyć obszary, które będą zamaskowane, by zrobić miejsce dla nowego nieba.

    Obraz

    Krok 3

    Z palety wybierz narzędzie różdżka i kliknij w niebo. Spora część obszaru zostanie zaznaczona, jednak nie wszystko. Aby dodać brakujące obszary, klikaj w nie różdżką, przytrzymując klawisz [Shift]. Dzięki temu zaznaczenie zostanie uzupełnione. Jeśli przypadkowo klikniesz w złe miejsce, anulujesz akcję, naciskając klawisze [Ctrl]+[Z]. Teraz przekształć zaznaczenie na maskę, klikając w menu kolejno: Warstwa, Maska warstwy, Ukryj zaznaczenie.

    Obraz
    Obraz

    Krok 4

    Tło zniknęło, a na palecie warstw przy edytowanej warstwie pojawiła się ikona, która symbolizuje maskę. Sprawdź w powiększeniu, czy tło jest dobrze wycięte. Jeśli na budynkach został jasny efekt halo, cofnij się krok do tyłu, by znowu pojawiło się zaznaczenie, i kliknij kolejno: Zaznacz, Zmień, Zwężanie, po czym pomniejsz zaznaczenie o 1 piksel. Kliknij OK. Następnie kliknij: Zaznacz, Zmień, Wtapianie i wtop zaznaczenie o 1 piksel. Kliknij OK.

    Obraz
    Obraz

    Krok 5

    Teraz kliknij ikonę maski warstwy myszą, żeby ją wybrać, a następnie z menu wybierz: Filtr, Rozmycie, Rozmycie gaussowskie. W oknie parametrów filtru ustaw wartość 1.0 i potwierdź, klikając OK. Ta operacja zapewni naturalne połączenie warstwy katedry z warstwą nieba. Teraz przełącz się do okna ze zdjęciem nieba i przeciągnij warstwę tła na okno z katedrą. Potem zamknij okno ze zdjęciem nieba i wróć do okna ze zdjęciem katedry.

    Obraz

    Krok 6

    Kliknij dwukrotnie na nową warstwę i nazwij ją Niebo. Następnie złap warstwę myszką i przeciągnij ją poniżej warstwy Katedra-maska. Teraz kliknij warstwę Niebo i kombinacją klawiszy [Ctrl]+[T] uruchom narzędzie do zmiany wielkości obrazu. Następnie, przytrzymując klawisz [Shift], rozciągnij edytowaną warstwę, tak by niebo zajęło cały pusty obszar, który znajduje się za katedrą i potwierdź klawiszem [Enter].

    Obraz
    Obraz

    Krok 7

    Teraz, po ustawieniu tła, ponownie musisz sprawdzić, czy nie pozostały śmieci z zamaskowanego nieba. W przypadku zdjęcia, na którym opieramy warsztat, kłopoty sprawiła fasada katedry, pełna prześwitujących elementów. Aby pozbyć się artefaktów, zaznacz maskę warstwy Katedra-maska, z palety narzędzi wybierz Pędzel, a jako główny kolor ustaw czarny.

    Obraz

    Krok 8

    Kliknij prawym klawiszem myszy w obszar roboczy i w oknie dialogowym dobierz wielkość pędzla (8–10 pikseli), twardość ustaw na 0 proc. Następnie zbliż widok na miejsce wymagające korekty, posługując się narzędziem Lupa i wróć do narzędzia Pędzel. Teraz ostrożnie uzupełnij maskę o brakujące obszary w pobliżu detali. Jeśli się pomylisz, zmień kolor pędzla na biały i zdejmij maskę z niewłaściwego obszaru.

    Obraz
    Obraz

    Krok 9

    Ostatnim krokiem dopasowania nieba będzie dodanie perspektywy powietrznej. W tym celu zaznacz warstwę Niebo, kliknij w menu kolejno: Warstwa, Maska warstwy i Pokaż wszystko. Następnie wybierz z menu narzędzie Gradient i w nowo utworzonej pustej masce kliknij myszą mniej więcej w jednej trzeciej z dołu ekranu i przeciągnij kursor do góry, do dwóch trzecich jego wysokości. Na końcu włącz warstwę Tło. Połączenie jest teraz bardziej naturalne.

    Obraz
    Obraz
    Obraz

    Umieszczanie sylwetki człowieka na zdjęciu

    W podobny jak w poprzednim warsztacie sposób można dodać do zdjęcia postać ludzką. Jedyną różnicą i zarazem dodatkową trudnością jest konieczność starannego zaznaczenia granicy między sylwetką a tłem, co jest niezbędne do starannego zamaskowania otoczenia. W przeciwieństwie do zaznaczenia nieba, nie można zrobić tego automatycznie, za pomocą magicznej różdżki.

    Krok 1

    Jeśli człowiek na zdjęciu ma wyglądać naturalnie, musisz użyć fotografii zrobionej obiektywem o podobnej ogniskowej, co pozwoli zachować odpowiednią perspektywę. Przełącz się na zdjęcie, z którego będziesz wycinać postać, zrób kopię tła i wyłącz je tak, jak radzimy w kroku 2 poprzedniego warsztatu.

    Krok 2

    Wybierz z palety narzędzie Lasso magnetyczne i starannie obwiedź sylwetkę na zdjęciu źródłowym. Następnie powtórz całą operację opisaną w kroku 4 pierwszego warsztatu. Po wykonaniu tych działań kliknij Warstwa, Maska warstwy i Odkryj zaznaczenie. Teraz musisz uzupełnić maskę o obszary pominięte przez lasso, np. tło prześwitujące między rękoma oraz niedoskonałości wycinania przy krawędziach.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Możesz użyć zarówno pędzla, tak jak opisaliśmy w kroku 8 poprzedniego warsztatu, albo narzędzia do zaznaczania (pamiętając o wtopieniu zaznaczenia). Aby po zaznaczeniu uzupełnić maskę o nowy obszar, zaznacz ją na palecie Warstwy, a następnie wybierz z menu polecenie Edycja, Wypełnij. W oknie Wypełnienie z listy Użyj wybierz Czarny i kliknij OK.

    Obraz
    Obraz

    Krok 4

    Przeciągnij gotową zamaskowaną warstwę na zdjęcie katedry i korzystając z narzędzia Przesunięcie, ustaw warstwę z postacią we właściwym miejscu. Jeśli wydaje ci się, że jest za duża lub za mała w stosunku do proporcji zdjęcia, możesz ją zmodyfikować, naciskając klawisze [Ctrl]+[T] i zmieniając wielkość warstwy z wciśniętym klawiszem [Shift]. Po dobraniu rozmiaru potwierdź zmianę, naciskając [Enter].

    Obraz

    Krok 5

    Zanim zapiszesz gotowy montaż, możesz dopracować kolorystykę. Jeśli chcesz zwiększyć kontrast nieba, zaznacz warstwę Niebo, a następnie z menu palety warstw wybierz warstwę dopasowania Poziom i za pomocą palety Dopasowania, znajdującej się powyżej, zwiększ kontrast. Podobną operację możesz przeprowadzić dla każdej warstwy.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Aby ograniczyć działanie dopasowania, możesz skopiować maskę z warstwy obrazu na warstwę dopasowania. W tym celu naciśnij [Alt] i kliknij miniaturę maski w palecie Warstwy. To spowoduje wczytanie maski jako zaznaczenia. Następnie kliknij myszą w miniaturę maski przy warstwie dopasowania, naciśnij kombinację [Ctrl]+[Alt]+[I], by odwrócić zaznaczenie, i na końcu wybierz Edycja, Wypełnij. W oknie Wypełnienie z listy Użyj wybierz Czarny i kliknij OK.

    Obraz

    Krok 7

    Aby zapisać gotowy montaż w formacie JPG, sklej warstwy poleceniami Warstwa, Spłaszcz obraz. Kliknij Plik i Zapisz jako. Aby zachować warstwy, wybierz format PSD lub TIFF.

    Obraz
    Obraz

    Najważniejsze pojęcia pomocne przy montażu zdjęć

    • WARSTWY Łączenie zdjęć odbywa się na warstwach, które pozwalają na edycję i przemieszczanie fragmentu obrazu bez modyfikacji danych znajdujących się na innych warstwach. Układ warstw i ich właściwości, jak np. przezroczystość, decydują o tym, jakie fragmenty obrazu są widoczne w gotowym montażu.
    • ZAZNACZENIE Pozwala określić, jakie fragmenty obrazu będą poddane działaniu konkretnego zabiegu edycyjnego, np. wycinania, rozjaśniania itp.
    • MASKA WARSTWY Podstawowe narzędzie przy montażu. Pozwala ukryć obszary obrazu znajdujące się na danej warstwie. Dzięki temu, że nakłada się je za pomocą narzędzi do rysowania, mogą mieć miękkie krawędzie i półprzezroczystości. Każdą maskę można przekształcić na zaznaczenie i odwrotnie.
    • WARSTWA DOPASOWANIA To specyficzna warstwa, która działa jak filtr. Nie zawiera fragmentów obrazu, lecz informacje o efekcie edycyjnym (np. poziomy, krzywe, nasycenie itp.). Dzięki temu, że efekt jest na warstwie, nie zmienia trwale znajdujących się poniżej fragmentów obrazu. Podobnie jak zwykłą warstwę, można ją maskować, co pozwala na ograniczanie działania efektu do określonego obszaru.

    Wybrane dla Ciebie