Temat numeruZałóż osobisty blog

    Załóż osobisty blog

    Jeżeli regularnie korzystasz z internetu, to z pewnością spotkałeś się z terminem WordPress. Słowo to jest nazwą najpopularniejszego na świecie systemu blogerskiego. WordPress jest oprogramowaniem opracowanym w bardzo popularnym w internecie języku skryptowym PHP rozpowszechnianym na licencji GNU (General Public License), co oznacza, że jest dostępny za darmo.

    Załóż osobisty blog

    Najnowszą wersją, dostępną w momencie opracowywania tego artykułu, była wersja oznaczona numerami 2.7.1 (z 10 lutego 2008 roku). Jak korzystać z WordPressa? Masz do wyboru dwie drogi. Pierwsza polega na pobraniu oprogramowania z witryny domowej projektu www.wordpress.org), a następnie zainstalowaniu go na własnym serwerze. Tę drogę powinieneś obrać, gdy masz własny serwer. Jednak instalacja WordPressa na własnym serwerze wymaga oprogramowania serwerowego Apache z uaktywnioną obsługą PHP w wersji co najmniej 4.2 (plus moduł mod_rewrite) i bazą danych MySQL w wersji nie starszej niż 4.0.

    Jednak możesz korzystać z możliwości WordPressa bez wnikania w techniczne aspekty instalacji tego oprogramowania na serwerze. To jest właśnie druga droga. Wystarczy, że zarejestrujesz bezpłatne konto w serwisie wordpress.org. I tą drogą poprowadzimy cię w dalszej części naszego przewodnika.

    Darmowe konto blogerskie w systemie WordPress

    W warsztacie przedstawiamy krok po kroku procedurę rejestracyjną wymaganą do założenia własnego blogu opartego na oprogramowaniu WordPress.

    Krok 1

    Uruchom przeglądarkę WWW i w pasku adresowym wpisz www.wordpress.org. Po chwili zobaczysz główną stronę witryny domowej WordPressa. Z poziomego menu widocznego w górnej części strony wybierz element Download lub kliknij widoczny na głównej stronie przycisk Download WordPress.

    Krok 2

    Na kolejnej stronie kliknij widoczny w pierwszym akapicie odsyłacz getting a free account on WordPress.com.

    Obraz

    Krok 3

    Wyświetli się główna strona witryny WordPress.com. Po prawej stronie, pod przyciskiem Sing Up Now! jest widoczna lista Preferred language. Domyślnie aktywną w niej pozycją jest English i nie ma na niej pozycji „język polski”. Jeżeli jednak łączysz się z internetem z Polski, powinieneś zobaczyć pod wspomnianą listą pasek z komunikatem WordPress.com is also available in Polski. Kliknij odsyłacz Polski.

    Obraz

    Krok 4

    Ponownie zobaczysz główną stronę serwisu WordPress.com, ale już w naszym języku. Kliknij widoczny na górze strony przycisk Zapisz się teraz.

    Obraz

    Krok 5

    W przeglądarce pojawi się formularz rejestracyjny. Wpisz kolejno nazwę użytkownika (nazwa ta będzie pierwszym składnikiem utworzonej w serwisie domeny wedle wzorca twojanazwa.wordpress.com) i dwukrotnie hasło. Wpisz na tyle długie hasło, by w pasku Password Strength (siła hasła) pojawił się napis: Strong. Następnie podaj swój adres e-mailowy i zaznacz pole wyboru obok zdania Przeczytałem i zgadzam się w pełnej rozciągłości z pasjonującymi postawieniami tej usługi. Upewnij się też, że pod wspomnianym polem wyboru jest zaznaczona opcja Poproszę bloga!, i kliknij Następny.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Na kolejnej stronie, w polu Blog Domain (niestety spolszczenie formularza rejestracyjnego nie jest pełne, część komunikatów i wpisów pozostała w języku angielskim) zobaczysz proponowaną domenę prowadzącą do twojego nowego blogu twojanazwa.wordpress.com. Wpisz odpowiadający ci tytuł blogu Nowy wspaniały blog (będzie widoczny w pasku tytułowym przeglądarki). Pozostaw domyślnie wybrany język polski. Następnie zdecyduj, czy chcesz, aby twój blog był indeksowany przez Google’a i inne wyszukiwarki. Jeżeli tak, pozostaw domyślnie zaznaczone pole wyboru: Chcę, aby mój blog mógł pojawiać się w wyszukiwarkach takich jak Google lub Technorati oraz w publicznych. W przeciwnym wypadku odznacz to pole. Kliknij przycisk Signup, by przesłać wypełniony formularz rejestracyjny do serwisu.

    Obraz

    Krok 7

    Otrzymasz informację, że na podany przez ciebie adres został wysłany e-mail aktywujący konto. Zgodnie z komunikatem list powinien dotrzeć w ciągu 30 minut od wysłania wypełnionego formularza rejestracyjnego. W międzyczasie możesz dodatkowo wypełnić formularz danymi uzupełniającymi twój profil w serwisie.

    Krok 8

    Odbierz pocztę i w e-mailu otrzymanym od serwisu WordPress.com kliknij link aktywacyjny. Po chwili powinieneś zobaczyć komunikat informujący o uaktywnieniu twojego blogu. Możesz zobaczyć, jak on wygląda, klikając odnośnik View your site lub od razu zalogować się do niego, klikając Login.

    Obraz

    Zarządzanie własnym blogiem

    Twój nowy blog już działa, choć jeszcze nie masz na nim żadnego wpisu. Najwyższy czas zatem umieścić pierwszą publikację. Ponadto pokażemy, jak zarządzać mechanizmem komentarzy i chronić własny blog przed spamem, a także modyfikować jego wygląd.

    Krok 1

    Wpisz w przeglądarkę adres internetowy twojego nowego blogu. Po chwili powinieneś zobaczyć stronę główną blogu, a na niej przykładowy, automatycznie wstawiany podczas rejestracji wpis zatytułowany Hello world!. Aby zarządzać treścią na własnym blogu, musisz się zalogować. Kliknij widoczny w bocznym menu po prawej stronie odnośnik Zaloguj się.

    Obraz

    Krok 2

    Wypełnij pola logowania swoimi danymi uwierzytelniającymi. Ze względów bezpieczeństwa nie zalecamy zaznaczania pola wyboru Zapamiętaj mnie. Po wpisaniu nazwy i hasła kliknij przycisk Zaloguj się.

    Obraz

    Krok 3

    Po chwili w przeglądarce zobaczysz panel administracyjny blogu. Domyślnie wyświetlana jest strona Nowości, na której pojawiają się różne przydatne informacje dotyczące twojego blogu. Chcąc dodać nowy wpis na blogu, rozwiń boczne menu Wpisy i kliknij w nim pozycję Dodaj nowy lub kliknij widoczny w górnej części strony odsyłacz New Post. Oba elementy prowadzą do tej samej strony tworzenia nowego wpisu.

    Obraz

    Krok 4

    Wyświetli się strona z edytorem wpisów online. Po wprowadzeniu nazwy nowego wpisu w pierwszym polu tekstowym Dodaj nowy wpis WordPress automatycznie wygeneruje bezpośredni adres do wpisu, który możesz zmieniać po kliknięciu przycisku Edytuj. Pole przeznaczone na treść wpisu nie wymaga komentarza. Przyciski formatujące są na tyle czytelne, że nikomu, kto miał kiedykolwiek styczność z dowolnym edytorem tekstowym, opracowanie nowego wpisu nie powinno sprawić kłopotu. Po wpisaniu i sformatowaniu treści nowego wpisu możesz w sekcji Opublikuj zapisać utworzony wpis jako szkic, klikając Zapisz szkic, obejrzeć Podgląd lub od razu opublikować wpis, klikając Opublikuj. Warto wyrobić sobie nawyk tagowania wpisów. Dzięki temu łatwo będzie później zarządzać (a odwiedzającym przeszukiwać) wpisami na twoim blogu. Słowo lub słowa kluczowe (tagi) dotyczące aktualnie tworzonego wpisu możesz wpisać w sekcji Post Tags (po wpisaniu słowa kluczowego kliknij Dodaj). Warto w analogiczny sposób umieszczać w odpowiednich kategoriach kolejne posty. Nową kategorię dodasz, posługując się sekcją Kategorie.

    Obraz

    Krok 5

    Jeżeli nie chcesz, by dany post był komentowany, wystarczy, że w edytorze postów, w sekcji Dyskusja odznaczysz pole wyboru Allow comments on this post.

    Obraz

    Krok 6

    Po opublikowaniu wpisu pojawi się na stronie edycyjnej komunikat Post published. Kliknięcie odnośnika View post przekieruje cię na stronę z opublikowanym wpisem.

    Obraz

    Krok 1

    Jeśli chcesz poprawić którykolwiek z wpisów na twoim blogu, kliknij (po zalogowaniu się) widoczny pod danym wpisem odnośnik Edytuj. Spowoduje to uruchomienie znanego ci już modułu edycyjnego, w którym po dokonaniu poprawek kliknij (widoczny w sekcji Opublikuj) przycisk Aktualizuj Post.

    Obraz
    Obraz

    Krok 2

    Aby usunąć wpis, musisz przejść do modułu administracyjnego. W tym celu na głównej stronie blogu (zakładamy, że jesteś zalogowany) kliknij teraz w menu po prawej stronie odnośnik Administracja stroną.

    Obraz

    Krok 3

    W panelu administracyjnym wybierz z sekcji Szybki dostęp odnośnik 2 Posts.

    Obraz

    Krok 4

    Na kolejnej stronie zobaczysz listę opublikowanych postów. Przy każdym poście jest widoczne pole wyboru. Zaznacz posty przeznaczone do usunięcia. Następnie z rozwijanej listy Masowe akcje wybierz Usuń i kliknij przycisk Zastosuj.

    Obraz

    Krok 5

    W oknie dialogowym, które się wyświetli, potwierdź operację usunięcia, klikając przycisk OK. Po chwili zobaczysz potwierdzenie usunięcia – w naszym przykładzie był to komunikat 2 posts deleted.

    Obraz

    Krok 1

    Aby zmodyfikować domyślną szatę graficzną blogu, przejdź do panelu administracyjnego (zgodnie z wcześniejszymi wskazówkami). Następnie kliknij widoczny w sekcji Szybki dostęp przycisk Zmień motyw.

    Obraz

    Krok 2

    Na kolejnej stronie zobaczysz zestawienie dostępnych motywów graficznych. Wybierz, klikając, odpowiadający twoim gustom – w naszym przykładzie wybraliśmy motyw o nazwie ChaoticSoul.

    Obraz

    Krok 3

    Zostanie teraz wczytany podgląd wybranego motywu. Jeżeli uznasz go za odpowiedni, kliknij widoczny w górnym prawym rogu odsyłacz (w naszym przykładzie był to odsyłacz Aktywuj "ChaoticSoul").

    Obraz

    Krok 4

    Powrócisz do panelu administracyjnego, w którym będzie wyświetlona informacja o poprawnym zainstalowaniu wybranego motywu. Kliknij odnośnik Przejdź na stronę, by ocenić nowy motyw w działaniu. Uwaga! Ponieważ niektóre motywy nie mają bocznego menu, podpowiadamy, że dostęp do panelu administracyjnego uzyskasz zawsze po kliknięciu widocznego w każdym motywie przycisku My Dashboard.

    Obraz

    Krok 5

    Przedstawione przez nas opcje WordPressa to zaledwie cząstka możliwości tego systemu blogerskiego. Podstawy już znasz. Zachęcamy do eksperymentów i witamy w blogosferze.

    internetwwwporady

    Wybrane dla Ciebie