Zmień porę dnia
Jeśli zastanawiałeś się, jak twoje zdjęcia wyglądałyby wykonane w zupełnie innych warunkach oświetleniowych, nic nie stoi na przeszkodzie, by to sprawdzić, wykorzystując możliwości programu graficznego. W tej części kursu pokazujemy, jak zmienić scenerię obrazu i zasymulować zachód słońca.
Przeglądając fotografie ze swojej biblioteki, pewnie nie raz trafiłeś na ciekawe zdjęcia, które mogłyby wyglądać o wiele lepiej, gdyby zostały zrobione w innych warunkach oświetleniowych lub o innej porze dnia. Niestety nie zawsze jest to możliwe, a czasem zwyczajnie nie ma szans, by pojawić się w tym samym miejscu
i uzyskać wymarzone ujęcie. Wtedy warto sięgnąć po GIMP-a i, wykorzystując technikę fotomontażu, odmienić ulubiony kadr. W warsztacie pokazujemy, jak zmienić porę dnia na fotografii krajobrazowej. Zdjęcie wykonane późnym popołudniem przekształciliśmy w fotkę „wykonaną” o zachodzie słońca. Do wykonania ćwiczenia potrzebne będą co najmniej dwa zdjęcia, w tym jedno, na którym będą widoczne barwy charakterystyczne dla zachodu słońca. Szczególnie ważny jest odpowiedni dobór kolorystyki nieba. Jeżeli nie masz takiego zdjęcia w swoich zasobach, poszukaj go w sieci – w Google lub jednym z banków zdjęć, np. w Pexels, pod adresem www.pexels.com. Znajdziesz tam wiele bezpłatnych fotografii.
Przekształcanie fotografii w kadr z zachodem słońca
Przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczenia przygotuj komplet zdjęć, które posłużą do stworzenia fotomontażu. Aby uzyskać dobry efekt, warto przeprowadzić kilka prób łączenia różnych zdjęć.
Krok 1
Uruchom GIMP-a i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W wyświetlonym oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku zdjęcie do modyfikacji, w naszym przykładzie krajobraz.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.
Krok 2
W okienku warstw kliknij prawym przyciskiem myszy warstwę źródłową i z menu kontekstowego wybierz opcję Dodaj maskę warstwy.
Krok 3
W otwartym okienku: Dodanie maski warstwy, w sekcji Początkowa maska warstwy, wybierz opcję Biała i kliknij Dodaj, a następnie z przybornika wybierz narzędzie Pędzel.
Krok 4
Upewnij się, że masz wybrany kolor czarny jako pierwszoplanowy, po czym dopasuj wielkość i miękkość pędzla, aby zamalować obszar z niebem. Zalecamy wykorzystanie miękkiego pędzla i modyfikowanie jego rozmiaru w trakcie pracy, co pozwoli precyzyjnie zamalować ten obszar. Przy krawędziach nieba możesz też zmniejszyć poziom krycia pędzla. W naszym przykładzie efekt wyglądał tak:
Krok 5
Z menu Plik wybierz Otwórz jako warstwy i w otwartym okienku wskaż zdjęcie, na którym jest widoczny zachód słońca (w naszym przykładzie było to zachod.jpg) i kliknij Otwórz.
Krok 6
W okienku warstw przesuń wstawione zdjęcie na spód, i, posługując się narzędziami Skalowanie i Przesunięcie: dopasuj położenie nieba. Popraw też krawędzie na masce warstwy, tak aby uniknąć ostrych przejść między obrazami. W naszym przykładzie efekt wyglądał tak:
Krok 7
Możesz przyciemnić nowe niebo. W tym celu z menu Kolory wybierz Krzywe i przesuń krzywą w taki sposób jak w naszym przykładzie:
Krok 8
W okienku warstw kliknij teraz warstwę z krajobrazem (uważaj, by przez pomyłkę nie zaznaczyć kwadracika z maską warstwy) i ponownie z menu Kolory wybierz Krzywe. W otwartym oknie, zmodyfikuj położenie krzywej tak, aby przyciemnić scenę.
Ocieplanie kolorów
Teraz musisz zmodyfikować kolorystykę zdjęcia. Kadry z zachodami słońca charakteryzują się ciepłymi barwami w tonacji żółto-pomarańczowo-czerwonej. Na tym etapie niezbędne będzie wykorzystanie dodatkowej wtyczki do GIMP-a o nazwie Warming and Cooling Filters – pobierzesz ją ze strony http://pcformat.pl/u/2301. Pobrany plik skopiuj do folderu ze skryptami – domyślnie jest to C:\Users\nazwauzytkownika\.gimp-2.8\scripts. Po skopiowaniu pliku odśwież listę skryptów w programie, wybierając z menu kolejno Script-Fu i Odśwież skrypty.
Krok 1
Z menu Kolory wybierz opcję Warming or Cooling Filter i w otwartym okienku z listy Tone wybierz Brauer's Warm, a opcję Fill Entire layer pozostaw bez zmian. Przesuń suwak Opacity do wartości z przedziału 30–50 (tutaj musisz zastosować metodę prób i błędów, by uzyskać odpowiednią tonację kolorystyczną) i kliknij OK, a następnie ustaw poziom krycia o wartości 30.
Krok 2
W okienku warstw zaznacz warstwę źródłową i z menu Kolory wybierz opcję Barwa i nasycenie, a następnie przesuń suwak Nasycenie w lewo, do wartości -60, i kliknij OK. Nasz projekt wyglądał tak:
Krok 3
Utwórz nową, przezroczystą warstwę i namaluj pędzlem ciemną winietę przy dolnej krawędzi, po czym zmień Tryb warstwy na Miękkie światło i ustaw poziom krycia o wartości 60.
Krok 4
Na tym etapie zapisz swoją pracę jako plik XCF z warstwami, aby w razie niepowodzenia dalszych operacji móc powrócić do tego kroku. Następnie, kliknąwszy prawym przyciskiem myszy dowolną warstwę, wybierz Połącz widoczne warstwy. W otwartym okienku zaznacz Przycięta do obrazu i naciśnij Łączenie.
Krok 5
Z menu Kolory wybierz Balans kolorów. Przy zaznaczonej opcji Półtony ustaw suwaki w taki sposób jak na poniższym obrazku. Następnie zaznacz opcję Światła i zmodyfikuj położenie suwaków jak na kolejnym screenie, a na koniec zaznacz Cienie i ustaw suwaki tak jak na ostatnim obrazku, po czym kliknij OK.
Krok 6
Utwórz duplikat warstwy, z menu Kolory wybierz Barwienie i zmodyfikuj położenie suwaków jak na poniższym obrazku. Po kliknięciu OK zmień Tryb warstwy na Pokrywanie i ustaw Krycie o wartości 60. Możesz dodać maskę warstwy i namalować na niej gradient czarno-biały od górnej krawędzi zdjęcia. W naszym przykładzie efekt wyglądał tak jak poniżej.
Krok 1
Utwórz nową, przezroczystą warstwę i z przybornika wybierz Pędzel. Ustaw kolor #53260b jako pierwszoplanowy i namaluj plamę, która będzie imitacją światła. Zmień tryb warstwy na Rozjaśnianie i ustaw Krycie na poziomie 85. Uzyskasz taką poświatę.
Krok 2
W analogiczny sposób domaluj plamy w miejscach, które powinny mieć dodatkową poświatę. Wykorzystaj do tego celu różne kolory pędzla i sposób mieszania warstw.
Krok 3
Aby dodać smaczku swojej pracy, możesz wykorzystać w fotomontażu dodatkowe zdjęcia. W naszym przykładzie wykorzystaliśmy zdjęcie wędkarza na łódce, którego umieściliśmy na tafli jeziora. Do wycinania obiektów z innych zdjęć najlepiej wykorzystać narzędzie Ścieżki, którego działanie opisywaliśmy wielokrotnie w poprzednich częściach kursu. Efekt końcowy wygląda tak: