AktualnościAI decyduje, kto alkohol kupuje

AI decyduje, kto alkohol kupuje

Niemiecka sieć sklepów Aldi testuje w Wielkiej Brytanii system sztucznej inteligencji do szacowania wieku klientów.

AI decyduje, kto alkohol kupuje
Źródło zdjęć: © Aldi

Z aplikacją wygodniej?

Aldi jako pierwsza sieć supermarketów zastosuje bazującą na sztucznej inteligencji metodę określenia wieku osób kupujących alkohol, papierosy lub inne produkty sprzedawane tylko osobom w określonej kategorii wiekowej.

Metoda szacowania liczby lat użytkownika, nazwana Yodi, umożliwi kupowanie napojów alkoholowych za pośrednictwem aplikacji na smartfony Aldi Shop&Go. Analizuje ona wiek kupującego na podstawie fotografii twarzy wykonywanej klientowi.

System analizy twarzy Yodi korzysta z algorytmu uczenia maszynowego i wykazuje średnią dokładność do 2,2 roku, a w przypadku osób w wieku 16–20 lat – 1,5 roku. Jak zapewnia producent, system usuwa obrazy z rejestru i nie wiąże twarzy z tożsamością osoby, którą sprawdza.

Można tradycyjnie

Klienci, którzy nie chcą skorzystać z aplikacji, mogą kupować towary objęte ograniczeniami ze względu na wiek u sprzedawcy, po okazaniu dokumentu tożsamości.

John Abbott, dyrektor ds. biznesowych w firmie, powiedział: „Cieszymy się, że Aldi Shop&Go potrafi oszacować wiek twarzy dzięki Yoti. To innowacyjne, w pełni zautomatyzowane doświadczenie, które pomaga ludziom robić zakupy bez czekania na pomoc sprzedawcy przy zakupie alkoholu".

Wybrane dla Ciebie