Amazon oficjalnie pochwalił się satelitami Kuiper. To konkurencja dla sieci Starlink firmy SpaceX
Po latach tajemnic i spekulacji Amazon po raz pierwszy pokazał światu, jak wyglądają satelity jego sieci Kuiper. Nagranie z ich wypuszczenia na orbitę pojawiło się w mediach społecznościowych, rzucając nieco światła na projekt, który dotąd pozostawał w cieniu konkurencji.
Amazon opublikował w piątek krótki, 40-sekundowy film pokazujący moment uwolnienia satelitów Kuiper z rakiety nośnej na orbicie. Materiał pochodzi z poniedziałkowego startu rakiety Atlas V z Cape Canaveral na Florydzie. Do tej pory firma unikała publikowania jakichkolwiek zdjęć swoich satelitów, co wyróżniało ją na tle konkurencji.
Trapezy zamiast płaskich paneli
Do momentu publikacji nagrania jedyne ujawnione materiały dotyczyły wnętrza zakładów produkcyjnych pod Seattle i transportu satelitów. Sam wygląd urządzeń pozostawał nieznany. Tak jak SpaceX i OneWeb od początku dzieliły się zdjęciami i informacjami na temat swoich satelitów, tak Amazon przyjął inny model działania i do końca utrzymywał wszystko w tajemnicy.
Z udostępnionego w mediach społecznościowych materiału wideo wynika, że satelity Kuiper mają kształt trapezów, co odróżnia je od raczej dość płaskich urządzeń należącej do Elona Muska firmy Starlink. Podczas startu były one zamocowane pojedynczo do cylindra transportowego, a następnie, już na orbicie, co pokazuje wspomniany materiał, uwalniane sekwencyjnie – trzy po trzy w ciągu 15 minut.
Amazon tym samym więc w przeciwieństwie do SpaceX, które uwalnia swoje satelity masowo, bezpośrednio z ułożonego stosu wewnątrz rakiety Falcon 9, postawił na bardziej klasyczne rozwiązanie. Taka architektura ogranicza ilość potrzebnych komponentów i zwiększa ładowność rakiety.
Ambitne plany, długa droga przed Amazonem
Start rakiety Atlas V w poniedziałek wyniósł pierwsze 27 operacyjnych satelitów Kuiper na wysokość ok. 450 kilometrów. Łączna masa ładunku wynosiła 15,4 tony – najwięcej w historii tej rakiety. Szacuje się, że każdy satelita waży pomiędzy 537 a 571 kilogramów. Docelowo Amazon planuje umieścić na orbicie 3 232 satelity Kuiper przy użyciu ponad 80 startów – głównie rakiet ULA, takich jak Atlas V i nowy Vulcan. Projekt ma rywalizować ze Starlinkiem, oferując dostęp do szybkiego internetu satelitarnego na całym świecie.
Kuiper i Starlink korzystają z łączy laserowych do przesyłu danych między satelitami. Jednak pod względem technologicznym oraz logistycznym Amazon musi jeszcze nadrobić lata przewagi, jaką zdobył SpaceX. Starlink, flagowy projekt SpaceX, liczy już ponad 7 300 urządzeń na orbicie i pozostaje liderem w tej branży. OneWeb zajmuje drugie miejsce z ponad 650 aktywnymi satelitami.
Grzegorz Karaś, dziennikarz pcformat.pl