InternetAnaliza ruchu na WWW

    Analiza ruchu na WWW

    Statystyki oglądalności witryny umożliwiają nie tylko ocenę jej popularności w sieci, ale też sprawdzenie, skąd przychodzą internauci. Te analizy mogą pomóc w lepszym pozycjonowaniu strony WWW i zwiększeniu dochodów z reklam. Podpowiadamy, jaki mechanizm statystyk wybrać i jak go zintegrować z własną witryną.

    Analiza ruchu na WWW

    Uruchamiając własną stronę w internecie, warto zadbać o to, aby szybko stała się obiektem zainteresowania innych internautów. W tym celu należy wspierać naturalny ruch na swojej witrynie i optymalizować działające kanały zasilające tę stronę w nowych użytkowników. Skąd jednak masz wiedzieć, ilu internautów trafiło na twoją stronę z wyszukiwarki, a ilu z innych stron?

    Każda witryna w sieci powinna być monitorowana pod względem ruchu. Jednak zamiast żmudnie analizować logi, czyli tzw. zapisy wszystkich wydarzeń na serwerze, warto zarejestrować się w specjalnej platformie, która analizuje ruch na stronach WWW. Proces ten zajmuje zaledwie kilka minut, a podłączenie mechanizmu do istniejącej już strony internetowej nie jest wcale skomplikowanym zadaniem. Wystarczy dodać kilka linijek kodu wygenerowanego w panelu zarządzania statystyk, i gotowe.

    Co oferują statystyki

    Niezależnie od tego, jaki rodzaj witryny prowadzisz, blog czy portal tematyczny, dobrze opracowana i dokładna analiza ruchu, jaką oferują platformy statystyk, pomoże w rozpoznaniu artykułów, które cieszą się największą popularnością wśród internautów. Oprócz tego dowiesz się, z jakich źródeł i w jaki sposób czytelnicy trafiają na twoją witrynę. Sprawdzisz też, które wejścia pochodzą z wyszukiwarek, które są z witryn odsyłających (zawierających link prowadzący do twojej strony), a które są wizytami bezpośrednimi.

    Niezależnie od tego, jaki rodzaj witryny prowadzisz, blog czy portal tematyczny, dobrze opracowana i dokładna analiza ruchu, jaką oferują platformy statystyk, pomoże w rozpoznaniu artykułów, które cieszą się największą popularnością wśród internautów. Oprócz tego dowiesz się, z jakich źródeł i w jaki sposób czytelnicy trafiają na twoją witrynę. Sprawdzisz też, które wejścia pochodzą z wyszukiwarek, które są z witryn odsyłających (zawierających link prowadzący do twojej strony), a które są wizytami bezpośrednimi.

    Wszystkie gromadzone dane analityczne są cennym źródłem informacji na temat popularności strony oraz odwiedzających ją osób. Dzięki nim twórca witryny może pracować nad jej rozwojem, uwzględniając potrzeby internautów i ich zachowania. Dodatkowo, jeśli twoja strona internetowa wyświetla różnego rodzaju reklamy kontekstowe, np. Google Adsense, będziesz mógł na podstawie zgromadzonych analiz doskonalić zawartość merytoryczną witryny pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek (SEO). Tego typu działania polegają na budowaniu odpowiednich tytułów i leadów tekstów, na podstawie słów kluczowych i fraz zapytań, jakie wpisywali w wyszukiwarkach internauci, którzy trafili na twoją stronę.

    Oprócz optymalizacji SEO analizowanie fraz i słów kluczowych, na których podstawie internauci dotarli do twojej strony, może być dobrą inspiracją do napisania nowego artykułu. Dzięki tym danym dowiesz się, czego najczęściej szukają internauci i o czym warto jeszcze napisać na swojej stronie, by zwiększyć zainteresowanie nią i wygenerować dodatkowy ruch.

    Mechanizmy statystyk stron WWW

    Najpopularniejszym wśród webmasterów mechanizmem do analizowania ruchu na stronach WWW jest platforma Google Analytics. Statystyki od Google’a oferują najwięcej możliwości i funkcji, które dodatkowo wyróżniają się na tle konkurencji analizą ruchu w czasie rzeczywistym i szczegółowymi raportami na temat słów kluczowych. Co bardzo ważne, dostępne są za darmo.

    Zanim jeszcze globalna platforma Google zyskała na popularności i stała się praktycznie bezkonkurencyjnym narzędziem w swej kategorii, wśród rodzimych witryn bardzo często stosowano dwa mechanizmy statystyk: stat24 i stat4u.

    Ta pierwsza platforma – stat24 – w ramach darmowego pakietu niestety wyświetla reklamy na twojej stronie, na podstawie wklejonego kodu skryptu, który został wygenerowany w panelu konta. W ramach podstawowego zestawu narzędzi zanalizujesz swoją witrynę i poznasz dane dotyczące użytkowników, wizyt oraz odsłon. Ciekawym rozwiązaniem jest też mapa kliknięć, dzięki której można się dowiedzieć, w których miejscach twojej witryny najczęściej klikali obecni na niej użytkownicy.

    W przypadku komercyjnych pakietów platforma oferuje znacznie więcej możliwości – między innymi SeoAnalizer do analizy treści i StatSeo do analizy słów kluczowych. Wszystkie podobne i analogiczne funkcje, które dostępne są w pakietach komercyjnych stat24 Optimum i PRO za kwotę abonamentu rocznego odpowiednio 120 i 360 zł netto, dostępne są bezpłatnie w ramach platformy Google Analytics.

    Najstarszym i jednocześnie pierwszym w Polsce systemem statystyk WWW jest stat4u. Oferowane funkcje na temat analizy ruchu na stronie wystarczą dla początkujących webmasterów, którym zależy na poznaniu rzetelnych wyników oglądalności witryny oraz zebraniu podstawowych informacji na temat internautów odwiedzających twoją stronę WWW.

    Warunkiem koniecznym do uruchomienia mechanizmu stat4u w wersji bezpłatnej jest umieszczenie logotypu firmy wraz z kodem zliczającym. Dla tych osób, które nie życzą sobie umieszczania logo firmy i nie chcą nawet sporadycznej emisji reklam, przewidziano wersję komercyjną PRO.

    Ważne pojęcia

    • Odsłony – liczba łącznych wyświetleń wszystkich podstron witryny. Google Analytics rejestruje odsłonę przy każdorazowym uruchomieniu strony z kodem śledzenia.
    • Średni czas trwania odwiedzin – średni czas trwania sesji. Te określane jako nietrafione trwają około sekundy, bo tyle czasu wystarczy na rzucenie okiem, czy trafiłeś na to, czego szukałeś.
    • Odwiedziny (wizyty) – dane dotyczące liczby odwiedzin internautów, przy czym jeden użytkownik może wygenerować wiele odwiedzin, np. po upływie 30 minut bezczynności lub każdego kolejnego dnia.
    • Procent nowych odwiedzin – z tych danych można wywnioskować, czy strona się rozwija czy stoi w miejscu.
    • Strony/odwiedziny <– średnia liczba stron wyświetlonych podczas jednych odwiedzin witryny. Dzięki tym statystykom wiesz, ile podstron ogląda każdy czytelnik podczas jednej wizyty.
    • Unikalni użytkownicy – liczba unikalnych internautów odwiedzających witrynę. Każdy liczony jest tylko raz w danym okresie śledzenia (użytkownik określany jest na podstawie identyfikatora przeglądarki i komputera).
    • Współczynnik odrzuceń – to procent odwiedzin, który zakończył się na pojedynczej odsłonie witryny. Jeżeli wskaźnik jest wysoki, może to świadczyć o tym, że tematy na stronie nie zainteresowały odbiorców.

    Limit konta darmowego

    Usługa Google Analytics jest dostępna za darmo, ale po przekroczeniu 5 milionów odsłon miesięcznie wymagane jest założenie konta w serwisie Adwords, z przeznaczeniem budżetu na reklamę w Adwords w kwocie 1 dolara dziennie. Ograniczenie dotyczy bardzo popularnych serwisów, dlatego zwykły użytkownik, nieprowadzący ogromnego portalu, nie musi martwić się tym limitem.

    Interfejs panelu w Google Analytics

    1. Przycisk z symbolem domu powraca do panelu głównego twojego konta w Google Analytics. W platformie możesz analizować ruch na kilku stronach i z tego poziomu z listy dodanych witryn możesz wybrać, dla której strony chcesz sprawdzić statystyki.

    2. Okres śledzenia – możesz definiować daty pokazywanych danych. Zakres ustalasz na kalendarzu, który wyświetla się po kliknięciu aktualnego okresu śledzenia.

    3. Przegląd – wykres, na którym są prezentowane statystyki odwiedzin w zdefiniowanym przez ciebie okresie śledzenia.

    4. Rodzaj wykresu (wybór wskaźnika) – wyświetlasz dane na podstawie odwiedzin, odsłon, średniego czasu trwania odwiedzin, unikalnych użytkowników. Po kliknięciu odnośnika Wybierz dane możesz porównać dwa rodzaje wskaźników.

    5. Typ analizy – domyślnie ustawiona opcja dzienna; można przestawić analizę na godzinową, tygodniową lub miesięczną.

    6. Liczba osób, które odwiedziły witrynę – ogólne statystyki witryny w zdefiniowanym okresie śledzenia. Informacje na temat odwiedzin, odsłon, unikalnych użytkowników, średniego czasu trwania odwiedzin, współczynnika odrzuceń i procentu nowych odwiedzin.

    7. Wykres kołowy – prezentuje podział procentowy nowych użytkowników (kolor niebieski) i powracających internautów (kolor zielony).

    8. Moje rzeczy:

    • Panele informacyjne ze szczegółowym raportem na temat śledzonej witryny internetowej.
    • Skróty (możliwość zdefiniowania skrótów do ważnych dla ciebie poszczególnych zdefiniowanych statystyk).
    • Zdarzenia inteligentne (zmiany procentowe oglądalności poszczególnych podstron).

    9. Raporty standardowe:

    • Czas rzeczywisty – analiza danych w czasie rzeczywistym pozwala na bieżące śledzenie użytkowników, np. podstron aktualnie oglądanych, odsłon na minutę i najpopularniejszych słów kluczowych, na których podstawie użytkownicy trafili z wyszukiwarki na twoją stronę.
    • Odbiorcy – domyślnie zaznaczona funkcja w panelu raportów, możliwość sprawdzenia danych demograficznych użytkowników (języka i lokalizacji), zachowania (nowych i powracających), technologii (używanych przeglądarek, systemów operacyjnych i sieci) oraz informacji na temat ruchu z urządzeń desktopowych i mobilnych.
    • Źródła odwiedzin – analiza słów kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę Google i ich popularność. Dowiesz się, jakie hasła i frazy wpisywali użytkownicy, którzy trafili na twoją stronę. Na wykresie kołowym wyróżnione są odwiedziny z wyszukiwarek, ruch z witryn odsyłających, odwiedziny bezpośrednie i z kampanii reklamowych.
    • Treść – te statystyki pozwalają sprawdzić popularność poszczególnych podstron twojej witryny. Dowiesz się, które są najpopularniejsze dla odbiorców, a które nie mają praktycznie żadnego znaczenia.

    Jak zarabiać na swojej stronie WWW?

    Najlepszym mechanizmem do wyświetlania reklamy kontekstowej jest usługa Google AdSense. Po założeniu konta możesz zdefiniować rodzaj i format reklamy, do której otrzymasz unikatowy kod do wklejenia na twoją stronę. W obrębie jednej strony możesz umieścić maksymalnie 3 reklamy. Dzięki analizowaniu treści na twojej stronie internetowej, zachowań internautów oraz fraz wyszukiwania, jakie są wpisywane w wyszukiwarkach internetowych, możesz optymalizować treść na swojej stronie. Tego typu działania pozwalają na zwiększanie nie tylko popularności witryny, ale również na wzrost zysków z reklam kontekstowych.

    Rejestracja konta, analiza i statystyki w Google Analytics

    Najbardziej rozbudowany mechanizm statystyk i analizy ruchu na stronach WWW oferuje Google Analytics. W dodatku wszystkie funkcje są dostępne za darmo. W warsztacie pokazujemy, jak zarejestrować konto w Google Analytics i w jaki sposób podpiąć mechanizm zliczania statystyk do własnej strony internetowej. Do założenia konta w platformie wystarczy dowolne konto w innej usłudze Google, np. jeżeli masz skrzynkę pocztową w Gmailu, możesz użyć tych samych danych do logowania w usłudze Analytics.

    Krok 1

    Uruchom przeglądarkę internetową i wpisz adres www.google.com/analytics/. Jeżeli masz już konto w dowolnej usłudze Google, kliknij odnośnik Zaloguj się. W przeciwnym wypadku zarejestruj nowe konto, klikając przycisk utwórz konto. W naszym przykładzie pokazujemy, jak utworzyć nowe konto.

    Obraz

    Krok 2

    Na kolejnej stronie kliknij ZAREJESTRUJ SIĘ. Wypełnij formularz rejestracyjny, podając swoje imię i nazwisko, adres e-mailowy, proponowane hasło do usługi, datę urodzenia i numer telefonu komórkowego. Przepisz ciąg znaków pod napisem Udowodnij, że nie jesteś robotem. Po zapoznaniu się z regulaminem usługi zaznacz opcję Akceptuję Warunki korzystania z usługi... i kliknij Następny krok.

    Obraz
    Obraz

    Krok 3

    Po poprawnym wypełnieniu formularza zobaczysz komunikat z prośbą o weryfikację adresu e-mailowego. Na twoją skrzynkę została wysłana wiadomość z linkiem weryfikacyjnym. Odbierz pocztę i kliknij ten link. W przeglądarce zobaczysz komunikat powitalny. Możesz już przejść do usługi, klikając przycisk Powrót do Google Analytics.

    Obraz

    Krok 4

    Zostaniesz przeniesiony do krótkiego kreatora konta. Kliknij przycisk Rejestracja.

    Krok 5

    Wyświetli się pytanie Co chcesz śledzić?. Jeżeli chcesz prowadzić statystyki dla strony WWW, zaznacz przycisk Witryna internetowa. Możesz też wybrać przycisk Aplikacja, jeśli zamierzasz monitorować ruch w aplikacjach mobilnych na Androida lub iOS-a. Następnie w sekcji Wybierz metodę śledzenia zaznacz opcję Universal Analytics. Teraz w sekcji Konfiguracja usługi internetowej wpisz nazwę swojej strony i podaj pełny adres URL witryny, np. www.pcformat.pl. Następnie pod napisem Kategoria branży wybierz z rozwijanej listy kategorię swojej witryny, np. Komputery i elektronika, i strefę czasową, zaznaczając na liście opcję Polska. Na koniec podaj nazwę konta w polu Nazwa konta i kliknij przycisk Pobierz identyfikator śledzenia.

    Obraz
    Obraz

    Krok 6

    Pojawi się okno Akceptacja warunków korzystania z usługi Google Analytics. Po zapoznaniu się z regulaminem (dostępny również w języku polskim) kliknij przycisk Akceptuję.

    Krok 7

    Twoje konto zostało już utworzone. Na kolejnej stronie zobaczysz unikalny identyfikator śledzenia. W sekcji To Twój kod śledzenia widoczny jest kod, który należy wkleić w dowolnym miejscu na swoją stronę internetową. Kod powinien być umieszczony na każdej podstronie, by umożliwić analizę poszczególnych podstron witryny.

    Obraz

    Analiza ruchu na stronie w czasie rzeczywistym

    Z lewego menu nawigacyjnego, z sekcji RAPORTY STANDARDOWE wybierz opcję Czas rzeczywisty i kliknij odnośnik Przegląd. Raport dotyczący analizy ruchu w czasie rzeczywistym pozwala na śledzenie zachowań internautów w danej chwili. Dzięki temu wiesz, ile osób znajduje się na twojej stronie i jakie podstrony przegląda. W oknie przeglądarki widzisz dużą liczbę aktywnych użytkowników znajdujących się na stronie, a poniżej podział na internautów nowych (kolor niebieski) i powracających (zielony). Po prawej stronie, na wykresie słupkowym pokazane są odsłony na minutę i na sekundę. W sekcji Najlepsze aktywne strony widzisz listę podstron, które są w tej chwili otwarte przez internautów, a w sekcji Najpopularniejsze słowa kluczowe listę haseł i fraz, które zostały wpisane w wyszukiwarkę Google. Na podstawie tych słów kluczowych internauci trafili na twoją stronę. Na dole analizy widoczna jest sekcja Najpopularniejsze lokalizacje z mapą, na której zaznaczono lokalizacje osób, które są w danej chwili na stronie.

    Obraz

    Dane demograficzne, urządzenia i systemy

    Z lewego menu nawigacyjnego, z sekcji RAPORTY STANDARDOWE wybierz opcję Odbiorcy i kliknij odnośnik Przegląd. Szczegółowy wygląd raportu opisaliśmy w ramce dotyczącej ogólnego interfejsu usługi Google Analytics. Dzięki zgromadzonym w nim danym możesz dowiedzieć się więcej o odbiorcach witryny. W sekcji Dane demograficzne w domyślnie zaznaczonej opcji Język dowiesz się, jakim językiem posługują się odbiorcy (najczęściej polski, ale zapewne też niemały procent odwiedzin w języku angielskim lub niemieckim; najczęściej są to wizyty botów spamerskich). W tym panelu dowiesz się również, z jakiego kraju i jakich miejscowości pochodzą odbiorcy. Z sekcji System, podzielonej na 3 kategorie, dowiesz się, z jakiej przeglądarki i systemu operacyjnego korzystają twoi internauci, a także kto jest dostawcą internetu. Przydatne analizy znajdziesz też w sekcji Ruch z komórek poświęconej urządzeniom mobilnym – systemom operacyjnym i najpopularniejszym rozdzielczościom ekranu.

    Obraz

    Przegląd i analiza treści

    Z lewego menu nawigacyjnego, z sekcji RAPORTY STANDARDOWE wybierz opcję Treść, a następnie kliknij odnośnik Przegląd. Ten raport pozwala ci dokładnie przeanalizować wszystkie podstrony i tytuły. Na wykresie zobaczysz rozkład odsłon wraz z wyróżnieniem współczynnika odrzuceń i odsetkiem wyjść z witryny z określonej strony lub zbioru stron. W sekcji Zawartość witryny domyślnie zaznaczona jest opcja Strona z końcówkami adresów URL twojej witryny. Obok każdej z nich podana jest liczba odsłon i ich procentowy udział. Jeżeli klikniesz w tej samej sekcji odnośnik Tytuł strony, pojawi się lista tytułów stron, które widoczne są w wyszukiwarce. Jeżeli tworzysz nowy artykuł na swojej stronie, staraj się w przemyślany sposób formułować tytuł danego artykułu. Wciel się w odbiorcę i zastanów się, czego może szukać na stronie internauta. W panelu Treść możesz również sprawdzić szybkość działania witryny. Pokazywany jest średni czas wczytywania strony (w sekundach) na różnych przeglądarkach internetowych.

    Obraz

    Przegląd źródeł odwiedzin

    Z lewego menu nawigacyjnego, z sekcji RAPORTY STANDARDOWE wybierz opcję Źródła odwiedzin i kliknij odnośnik Przegląd. Z raportu dotyczącego źródeł odwiedzin dowiesz się, w jaki sposób i skąd trafiali internauci na twoją stronę internetową. Na wykresie prezentowane są dane dotyczące odwiedzin w określonym czasie. Poniżej widoczny jest wykres kołowy, który został podzielony na 4 kategorie źródeł odwiedzin: odwiedziny w sieci wyszukiwania, czyli pochodzące z wyszukiwarek (kolor niebieski), ruch z witryn odsyłających (zielony), odwiedziny bezpośrednie (pomarańczowy) i kampanie reklamowe, np. źródła wejść z Google AdWords (żółty). Na dole witryny, w sekcji Słowa kluczowe jest widoczna lista 10 najpopularniejszych haseł i fraz wpisywanych w wyszukiwarkach, na których podstawie internauci dotarli do twojej strony. Aby zobaczyć pełną listę słów kluczowych, kliknij wyświetl pełny raport. Aby sprawdzić, z jakich witryn odsyłających trafiali internauci, kliknij w sekcji Ruch z witryn odsyłających odnośnik Źródło.

    Wybrane dla Ciebie