InternetDochodowa witryna

    Dochodowa witryna

    Dobrze by było, aby twoja witryna przynosiła dochody. Pokazujemy, jak to osiągnąć: do jakich programów partnerskich, sieci lub platform reklamowych przystąpić i jak uruchomić wyświetlanie reklam na własnej stronie WWW.

    Dochodowa witryna

    Bez względu na to, czy prowadzisz blog, stronę hobbystyczną czy duży portal tematyczny, możesz zarabiać pieniądze z reklam wyświetlanych na swojej witrynie. Sposobów na internetowe dochody jest kilka. Możesz prowadzić indywidualną sprzedaż powierzchni reklamowych, przystąpić do jednego lub kilku programów partnerskich albo dołączyć do platformy czy sieci reklamowej zajmującej się wyświetlaniem kreacji reklamowych na określonej przez ciebie powierzchni na swojej stronie internetowej. Zdecydowanie najlepszym wyborem dla początkujących webmasterów są programy partnerskie, sieci afiliacyjne i platformy reklamowe, bo sprzedaż reklam na własną rękę wymaga poświęcenia sporej ilości czasu na proces pozyskiwania reklamodawców i przekonania potencjalnych klientów o wysokiej wartości reklamy na twojej witrynie. Ponadto reklamodawcy najczęściej oczekują przedstawienia realnych wyników oglądalności. W przypadku platform reklamowych i programów partnerskich popularność strony i jej statystyki oglądalności nie są najważniejszym kryterium podjęcia współpracy reklamowej.

    Serwis reklamowy Google AdSense

    Najpopularniejszym serwisem reklamowym jest Google AdSense (www.google.com/adsense), który wyświetla kontekstowe reklamy tekstowe, graficzne lub reklamy wideo w określonych przez ciebie miejscach na twojej stronie. Rejestracja w platformie zajmuje tylko kilka minut, ale sama aktywacja może potrwać jakiś czas. Warunkiem przystąpienia do programu jest posiadanie konta Google i ukończony 18. rok życia, ale oprócz tego trzeba się postarać, by strona miała atrakcyjną treść. Wielu webmasterów uruchamiało strony internetowe wyłącznie pod reklamy. Witryny te często miały marną treść i mało atrakcyjny wygląd. Dlatego Google prowadzi etap weryfikacji zgłaszanych stron pod kątem jakości i treści, przez co proces aktywacji może trwać do kilku dni.

    Przystępując do programu AdSense, musisz pamiętać o tym, że Google analizuje wszystkie kliknięcia i wyświetlenia, by określić, czy nie ma wśród nich tzw. sztucznych kliknięć (nabijanych przez właścicieli konta, przez nakłanianie innych lub specjalne mechanizmy). Nie warto więc samemu klikać w reklamy na swojej stronie, bo wówczas nasze konto może zostać bezpowrotnie zablokowane.

    Proces działania mechanizmu AdSense jest bardzo prosty. Na początku ustalasz typ, rozmiar i miejsce docelowe jednostek reklamowych. Do wyboru masz reklamy tekstowe, graficzne lub wideo w najpopularniejszych formatach reklamowych. Następnie generujesz kod, który musisz umieścić w odpowiednim miejscu na swojej stronie, i to wystarczy, by strona zaczęła zarabiać. W AdSense możesz umieścić maksymalnie 3 reklamy w ramach jednej strony, a po wstawieniu większej liczby kodów wszystkie kolejne nie będą wyświetlane. Ten zabieg ma uchronić przed nadmierną liczbą reklam w serwisach internetowych. W panelu administracyjnym konta AdSense znajdziesz szczegółowe raporty zarobkowe, z podziałem na poszczególne dni. Po przekroczeniu progu wypłaty, wynoszącego 70 euro, otrzymasz przelew na konto bankowe, które podałeś na etapie rejestracji.

    O tym, jak przystąpić do platformy AdSense i jak korzystać z usługi, piszemy dokładnie w warsztacie „Zarabianie na reklamach w programie Google AdSense”.

    Sieć reklamowa AdTaily

    Platforma AdTaily (www.adtaily.pl) działa na zasadzie umieszczenia widżetu na własnej stronie. Zaletą tej sieci reklamowej jest całkowita swoboda w zakresie dostosowania formatu powierzchni reklamowej, dzięki czemu jest idealnym rozwiązaniem dla stron odbiegających od standardów i najpopularniejszych wymiarów reklamowych. Do programu może przystąpić każdy wydawca (czyli twórca strony internetowej) bez żadnego minimalnego progu popularności.

    Zasada działania jest jednak zupełnie inna niż w przypadku AdSense. Wszystkie reklamy graficzne mają ściśle określone wymiary – 125 na 125 pikseli, a w obrębie widżetu na stronie można umieścić maksymalnie 14 takich kwadracików reklamowych. W panelu administracyjnym samodzielnie ustalasz koszt pojedynczego kwadratu. Definiowana cena dotyczy jednej doby wyświetlania baneru. Choć cenę ustalasz indywidualnie, pamiętaj, że powinna odzwierciedlać popularność twojej strony. Zaleca się, żeby za każdy tysiąc odwiedzin dziennych policzyć 1 zł. Firma AdTaily jako pośrednik pobierze od ciebie prowizję, a ty, jako wydawca otrzymasz 70 proc. ustalonej wcześniej kwoty. Dodatkowo możesz zdecydować o tym, czy w obszarze widżetu mogą być wyświetlane reklamy rozliczane na zasadzie zliczania kliknięć (model działania jak w AdSense). Minimalny próg wypłaty został ustalony na 100 zł, a zgromadzone środki można wypłacić wyłącznie na konto w PayPal. W związku z tym, jeśli zdecydujesz się na wybór tej platformy, załóż najpierw konto w serwisie płatności PayPal (www.paypal.pl).

    Przygotowanie strony pod reklamy

    Na etapie projektowania strony warto uwzględnić miejsce na wyświetlanie reklam. Obecnie najpopularniejszymi formatami reklamowymi są: billboard 750x100 pikseli, skyscraper 160x600 pikseli i medium rectangle 300x250 pikseli. Przygotowując własną stronę, postaraj się zadbać o dobre ulokowanie reklam, przeznaczając na nie takie miejsce, które będzie widoczne dla internautów. Pamiętaj, że dobra lokalizacja reklamy ma wpływ na wysokość zarobków. Im więcej internautów w nią kliknie, tym więcej pieniędzy zarobisz. Uważaj jednak, by twoja witryna nie była przeładowana reklamami – to może zniechęcić internautów do jej częstego odwiedzania.

    Modele rozliczeń

    Platformy reklamowe i sieci afiliacyjne stosują kilka najpopularniejszych modeli rozliczeń:

    • CPC – koszt za kliknięcie
    • CPS – koszt za sprzedaż (stała kwota lub procent od sprzedaży)
    • CPA – koszt za akcję (wykonanie określonego zadania na stronie reklamodawcy)
    • CPL – koszt za wypełnienie formularza rejestracyjnego lub kontaktowego
    • Flat Fee – koszt określonego czasu emisji

    Programy partnerskie

    Tego typu serwisy coraz częściej nazywane są też sieciami afiliacyjnymi, bo skupiają wiele programów w ramach jednego konta. Webmasterom polecamy największe sieci, takie jak: NetSales (www.netsales.pl), Novem (www.novem.pl), TradeTracker (www.tradetracker.com/pl), Tradedoubler (www.tradedoubler.com/pl-pl) lub System Partnerski (www.systempartnerski.pl). Zaletą tych sieci jest możliwość przystąpienia do wielu programów reklamowych. Każda z tych firm ma zawarte umowy z różnymi klientami, którzy oferują różne możliwości zarobków.

    Sam proces przystąpienia do sieci afiliacyjnej może różnić się w zależności od wybranej firmy. W niektórych sieciach mogą być wymagane pewne progi popularności czy statystyki oglądalności strony. Po założeniu konta użytkownik decyduje, z którym z dostępnych reklamodawców chce współpracować. Najlepiej, by wybór był podyktowany tematyką strony. Jeśli więc prowadzisz stronę o tematyce telekomunikacyjnej, powinieneś skupić się na programach partnerskich operatorów komórkowych. Przy każdym programie znajdziesz jego opis, stawkę, jaką możesz zarobić, oraz model rozliczania.

    Rozróżniane są 3 modele rozliczeń: CPC, czyli stała stawka za kliknięcie w reklamę i przejście na stronę reklamodawcy, drugi model, CPA/CPL, polega na rozliczaniu za wykonanie akcji, np. wypełnienie formularza kontaktowego lub określonego zadania na stronie reklamodawcy, a ostatni, CPS, dotyczy rozliczeń na podstawie sprzedaży, czyli zakupów internauty na stronie reklamodawcy. W ostatnim wariancie najczęściej podana jest stała opłata za sprzedaż lub procent od wartości transakcji.

    W większości sieci afiliacyjnych przystąpienie do konkretnego programu wymaga akceptacji ze strony administratorów, a jeśli przejdziesz ten proces pozytywnie, otrzymasz gotowe kody reklam (różne formaty do wyboru) do umieszczenia na swojej stronie. Po uzbieraniu ustalonego progu wypłaty, którego wysokość zależy od wybranej sieci afiliacyjnej, możesz wypłacić pieniądze na swoje konto bankowe. Nie musisz prowadzić działalności gospodarczej, by rozliczać się z tymi firmami. Jeżeli nie masz własnej firmy, wystarczy wystawienie zwykłego rachunku i przesłanie go pod adres kontaktowy sieci afiliacyjnej.

    Sieci reklamowe

    Dla dużych serwisów i portali internetowych ciekawym rozwiązaniem może być przystąpienie do sieci reklamowej. Na rynku funkcjonuje kilka tego typu firm, m.in. GoldBach Audience (www.goldbachaudience.com/pl-pl/), AdTotal (www.adtotal.pl), Admatik (www.admatik.pl) i IDMnet (www.idmnet.pl), które zajmują się sprzedażą powierzchni reklamowych na stronach. Cały proces jest niemal bezobsługowy, bo jako wydawca strony zgłaszasz wyłącznie jej adres i określasz miejsca reklamowe. Po określeniu przestrzeni do emisji banerów zostaną wygenerowane kody do umieszczenia na twojej stronie. Taki model działania jest wygodny dla twórców stron, bo całym procesem pozyskiwania reklamodawców zajmuje się sieć reklamowa. Ty jako wydawca możesz jedynie wykluczyć niechcianych klientów.

    Sieć afiliacyjna bazuje na informacjach o tematyce twojej strony i co ważne, na dokładnych statystykach oglądalności witryny. Dlatego, jeżeli prowadzisz niewielką stronę lub jeszcze mało popularny blog, współpraca z siecią reklamową nie jest dla ciebie.

    Model rozliczeń jest podobny jak w programach afiliacyjnych i zależy od ustaleń między wszystkimi współpracującymi podmiotami, czyli siecią reklamową, reklamodawcą i wydawcą. Najczęściej jest to jednak rozliczenie za 1000 odsłon reklamy (model CPM) lub za kliknięcie w baner reklamowy (model CPC). W niektórych sieciach akceptowany jest też model Flat Fee, czyli płatność za określony czas emisji.

    Głównym minusem współpracy z siecią reklamową jest konieczność dzielenia zysków z wyświetlanych reklam. Poziom prowizji jest ustalany indywidualnie lub zależy od wybranej firmy. Jest to jednak dobre rozwiązanie dla osób, które nie mają własnego działu sprzedaży reklam lub dla tych, którzy cenią czas i wygodę. Minimalny poziom wypłaty zależy od sieci reklamowej, a rozliczenia odbywają się na podstawie faktur VAT (w przypadku firm) lub rachunków (dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej).

    Ile można zarobić?

    Nie ma dobrego przepisu na stałą wysokość zarobków dla witryny o konkretnej oglądalności czy popularności. Przychody mogą być różne i wynosić od kilkudziesięciu złotych (dla niewielkich stron i mało popularnych witryn) do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie (dla dużych portali i serwisów tematycznych). Przeciętny serwis tematyczny o oglądalności około 500 odwiedzin dziennie może wygenerować z platformy AdSense nawet 90–100 euro w skali miesiąca, co po przeliczeniu po aktualnym kursie waluty daje około 380–420 złotych.

    Szacowane zarobki można obliczyć na podstawie CTR (współczynnika klikalności) strony, czyli stosunku między wyświetleniami reklamy a liczbą kliknięć. Zazwyczaj wynosi on od 1 do kilku procent, choć specjaliści branżowi potrafią dzięki modyfikacji szablonu witryny, rozmieszczeniu reklam i niszowej tematyce osiągnąć nawet do 30–40 proc.

    Interfejs panelu w Google AdSense

    1. Menu główne – dotrzesz z niego do jednostek reklamowych, które dotychczas utworzyłeś, sprawdzisz aktualne raporty skuteczności swoich reklam, wygenerujesz kod nowej jednostki oraz zdecydujesz, które reklamy nie powinny pojawić się na twojej stronie.

    2. Szacowane zarobki – w tej części sprawdzisz swoje aktualne zarobki. W tej sekcji wyszczególniono zarobki z bieżącego oraz wczorajszego dnia, a także łączne dochody w skali bieżącego i ostatniego miesiąca. Szacowane wielkości mogą się nieznacznie różnić od ostatecznych zarobków.

    3. Ostateczne zarobki – informacje o płatnościach za wyświetlanie reklam. Google dokona automatycznego przewalutowania kwoty na krajową walutę.

    4. Krótki raport – prezentuje podstawowe statystyki reklam na twojej witrynie. Z tej sekcji dowiesz się, ile w ciągu bieżącego miesiąca zanotowano wyświetleń strony oraz ile razy kliknięto w twoje reklamy. Na tej podstawie zostaje również obliczony współczynnik CTR strony i wyliczone szacunkowe zarobki.

    5. Najpopularniejsze kanały – w tej części panelu wyszczególniono zarobki ze stron, na których są wyświetlane reklamy w ramach konta AdSense. Jeżeli masz kilka witryn, dowiesz się, która przynosi lepsze dochody, i na podstawie wskaźnika procentowego sprawdzisz, czy zarobki rosną czy maleją w porównaniu do ubiegłego miesiąca.

    Weryfikacja konta

    Google wymaga zweryfikowania adresu przed wysłaniem płatności. W tym celu na twój adres podany w parametrach konta zostanie wysłany tradycyjny list z osobistym numerem identyfikacyjnym (tzw. kodem PIN). Przesyłka od Google powinna dotrzeć do ciebie w ciągu 2–4 tygodni. Na wpisanie na swoim koncie indywidualnego kodu masz 6 miesięcy od daty jego wygenerowania. Twój adres na koncie AdSense zostanie zatwierdzony po uzbieraniu kwoty około 10 euro.

    Raport zarobków z Google AdSense

    Obraz

    6. Okres rozliczeniowy – możesz definiować daty pokazywanych danych. Zakres ustalasz na kalendarzu, który wyświetla się po kliknięciu aktualnego przedziału.

    7. Raport skuteczności – przedstawia szczegółową analizę danych z podziałem na poszczególne dni wybranego okresu rozliczeniowego. Wykres wyraźnie obrazuje liczbę kliknięć reklam, zarobki z danego dnia oraz współczynnik CTR twojej strony.

    Podatek od zarobków z reklam

    Od dochodów, m.in. z reklam, należy zapłacić podatek. W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, których łączne zarobki przekraczają w ciągu roku łącznie 3091 zł, wynosi on 18 proc. kwoty zarobku pomniejszonej o 20 proc. kosztów uzysku. Kwotę tę wpłaca się do US do 20. dnia miesiąca po otrzymaniu wynagrodzenia. Cały przychód uwzględnia się w rocznym rozliczeniu.

    Zarabianie na reklamach w programie Google AdSense

    Platforma Google jest chyba najczęściej wybieraną przez webmasterów, ze względu na prostotę obsługi, przyzwoite zarobki i zaawansowane narzędzia prowadzenia raportów finansowych. Pokazujemy, jak założyć konto, wygenerować kod baneru reklamowego i jak zarządzać zarobkami w tym serwisie. Do założenia konta wystarczy dowolne konto w innej usłudze Google. Jeżeli np. masz skrzynkę e-mailową w Gmailu, możesz użyć tych samych danych do logowania w usłudze AdSense.

    Krok 1

    Uruchom przeglądarkę internetową i wpisz adres http://adsense.google.pl. Jeżeli masz już konto w dowolnej usłudze Google, wpisz dane do logowania (adres e-mailowy i hasło) i kliknij przycisk Zaloguj się. W przeciwnym wypadku zarejestruj nowe konto, klikając ZAREJESTRUJ SIĘ TERAZ. W warsztacie pokazujemy, jak utworzyć nowe konto.

    Obraz

    Krok 2

    Na kolejnej stronie pojawi się kreator tworzenia konta. W pierwszym kroku kliknij przycisk Nie, utwórz nowe konto Google. Zostaniesz przeniesiony do formularza rejestracyjnego. Wypełnij go starannie, podając swoje imię i nazwisko, obecny adres e-mailowy, proponowane hasło i datę urodzenia (warunkiem przystąpienia do platformy AdSense jest ukończony 18. rok życia). Na koniec przepisz kod z obrazka, upewnij się, że na liście Lokalizacja jest zaznaczona Polska, zapoznaj się z regulaminem i zaakceptuj jego warunki, zaznaczając pole Akceptuję Warunki korzystania z usługi.... Kliknij Następny krok.

    Obraz

    Krok 3

    Przejdź do swojej skrzynki pocztowej, której adres podałeś w formularzu. Na ten adres została wysłana wiadomość weryfikacyjna, w której treści znajdziesz link aktywacyjny. Po jego kliknięciu otworzy się strona z potwierdzeniem założenia konta. Kliknij przycisk Powrót do Google AdSense.

    Krok 4

    Powrócisz do kreatora konta w AdSense. W drugim kroku, w polu Moje reklamy będą wyświetlane pod adresem, podaj adres URL swojej strony, na której chcesz wyświetlać reklamy. Następnie z listy Język treści wybierz polski - polski i kliknij Kontynuuj.

    Obraz

    Krok 5

    W ostatnim, trzecim, kroku wybierz z listy Kraj lub terytorium opcję Polska. Powinna się automatycznie zmienić opcja na liście Strefa czasowa. Obok napisu Typ konta wybierz opcję Indywidualne, jeśli nie prowadzisz działalności gospodarczej, lub Firmowe dla osób prowadzących działalność. W zależności od wybranej opcji uzupełnij resztę formularza, podając dane teleadresowe. Po wypełnieniu całego formularza kliknij Prześlij moje zgłoszenie. Proces ten może wymagać weryfikacji ze strony Google i czas akceptacji może się wydłużyć do kilku dni.

    Krok 1

    Po założeniu konta w Google AdSense wróć do strony logowania, wpisując adres http://adsense.google.pl. W okienku logowania wpisz swój login (adres e-mailowy) i hasło, po czym kliknij Zaloguj się.

    Obraz

    Krok 2

    W panelu zarządzania kontem kliknij odnośnik Płatności, a na kolejnej stronie kliknij pod napisem Płatności odnośnik: Ustawienia płatności.

    Obraz

    Krok 3

    W sekcji Ustawienia płatności kliknij odnośnik edytuj metodę płatności i na kolejnej stronie, w sekcji Wybierz formę płatności, wybierz opcję Dodaj nowe konto bankowe i kliknij przycisk Kontynuuj.

    Obraz

    Krok 4

    W sekcji Dane rachunku bankowego, w polu Nickname konta wpisz dowolną, rozpoznawalną dla ciebie nazwę, np. Rachunek PC Format, a w polu Numer rachunku bankowego wpisz numer swojego konta i kliknij Kontynuuj.

    Obraz

    Krok 5

    Po wypełnieniu tych danych Google zasili twoje konto bankowe małą, testową wpłatą. Sprawdź swoje konto w ciągu następnych kilku dni i odszukaj w historii wpłatę od Google. Aby zweryfikować dodane konto bankowe, musisz wrócić do ustawień konta i płatności i podać dokładną kwotę, która wpłynęła na twoje konto z Google.

    Krok 1

    W menu nawigacyjnym, na niebieskim pasku kliknij przycisk Moje reklamy, a na kolejnej stronie – Nowa jednostka reklamowa.

    Obraz

    Krok 2

    Wypełnij wyświetlony formularz tworzenia reklamy. W polu Nazwa wpisz rozpoznawalną dla ciebie nazwę jednostki reklamowej. Z listy Rozmiar reklamy wybierz jeden z dostępnych formatów reklamowych, np. 300x250, a na liście Typ reklamy określ, jaki rodzaj reklam chcesz wyświetlać. Do wyboru masz 3 opcje: tylko reklamy tekstowe, reklamy tekstowe i displayowe (tzw. graficzne lub wideo) i tylko reklamy displayowe. Może zdarzyć się taka sytuacja, że Google nie będzie mieć aktualnie puli reklam dla ciebie. Dlatego na liście Reklamy rezerwowe możesz określić, czy w miejscu kodu reklamowego ma być wyświetlane puste miejsce czy reklama z innego adresu URL (np. autopromocyjna z twojego serwera).

    Obraz

    Krok 3

    W sekcji Kanały niestandardowe możesz utworzyć grupy jednostek reklamowych o wybranych ustawieniach, takich jak rozmiar lub lokalizacja. Możesz pominąć to pole. Jeśli wybrałeś jako typ reklamy tekstowe, dostępna będzie dodatkowa sekcja Styl reklamy, w której musisz zdefiniować kolorystykę reklam tekstowych. Do wyboru masz kilka gotowych szablonów. Aby zakończyć proces tworzenia jednostki reklamowej, kliknij Zapisz i pobierz kod.

    Obraz

    Krok 4

    Zobaczysz teraz okienko z komunikatem Reklama została utworzona. Przekopiuj kod widoczny w polu Kod reklamy i wklej go na swojej stronie internetowej. Proces aktywacji jednostki reklamowej może potrwać nawet kilkanaście minut. Jeśli reklamy nie będą się wyświetlały przez dłuższy czas, wyczyść pamięć podręczną przeglądarki i usuń pliki cookie.

    Obraz

    Krok 5

    W podobny sposób możesz wygenerować kilka kodów reklam. Pamiętaj jednak o ograniczeniu do maksymalnie trzech kreacji reklamowych w obrębie jednej strony. Nic również nie stoi na przeszkodzie, by w ramach jednego konta AdSense obsługiwać kilka stron internetowych, na których będą wyświetlane reklamy.

    internetwwwporady

    Wybrane dla Ciebie