InternetGaleria on-line

    Galeria on-line

    Przy okazji porządkowania wakacyjnych fotografii warto się zastanowić nad umieszczeniem ich w galerii on-line. To nie tylko najwygodniejszy sposób pokazania zdjęć znajomym, ale także świetne zabezpieczenie fotografii przed utratą, na przykład, w wyniku awarii twardego dysku.

    Galeria on-line

    Wprawdzie do pokazania znajomym kilkudziesięciu zdjęć z wycieczki w zupełności wystarcza Facebook, ale ten serwis, jak wynika z zamieszczonej niżej tabelki, ma poważna wadę, jeśli chodzi o kopię zapasową. Chociaż zdjęcia można umieszczać w nim bez ograniczeń, są one skalowane do niewielkich rozmiarów 2048 px, co w przypadku fotografii z nowoczesnych aparatów fotograficznych oznacza utratę większości informacji zapisanych przez matrycę. Zresztą interfejs do przeglądania zdjęć na Facebooku, a także wygląd samej galerii, pozostawia sporo do życzenia. Nie jest przystosowany do prezentacji dużych kolekcji. Poza tym w porównaniu do konkurencjyjnych serwisów jest mało atrakcyjny wizualnie.

    Jeśli nie Facebook, to co?

    Znacznie lepiej pod tym względem wypada Google+. Częścią profilu jest moduł Zdjęcia, w którym podobnie jak na Facebooku, możesz bez ograniczeń przechowywać fotografie o rozmiarach zmniejszonych do 2048 px, ale dodatkowo możesz przesłać wielkie ilości zdjęć w pełnej rozdzielczości. Jeśli 15 GB darmowej przestrzeni dyskowej nie wystarcza, za kilka dolarów miesięcznie możesz powiększyć ją do 100 GB. Są także plany profesjonalne, które pozwalają rozszerzyć pojemność konta do rozmiarów liczonych w terabajtach.

    Oprócz tego serwis współpracuje z desktopowym menedżerem zdjęć Picasa, który pozwala łatwo przesyłać do sieci całe katalogi ściągnięte z aparatu, zarówno w pełnym, jak też w zmniejszonym formacie. Za pomocą specjalnej aplikacji Google+ może „zasysać” zdjęcia ze smartfonu (taką funkcję ma także Facebook), zwalniając użytkownika z okresowego ściągania zdjęć przez USB. Szczegóły korzystania z tego wygodnego serwisu prezentujemy w warsztacie.

    Dyski na zdjęcia

    Pod względem wygody użytkowania dobrze wypadają także serwisy do przechowywania plików w chmurze: SkyDrive i DropBox. Ich zaletą są automatyczne aplikacje, pozwalające synchronizować kolekcję na dysku oraz w smartfonie z albumami w chmurze. Wadą natomiast – relatywnie mała, szczególnie w przypadku DropBoksa, pojemność darmowego konta.

    Poza tym w obydwu dyskach internetowych interfejs do prezentacji zdjęć jest dodatkiem do menedżera plików, a nie podstawowym, dopracowanym interfejsem jak w Google+.

    A może portfolio?

    Pod względem interfejsu prezentacji i obsługi albumów z Google+ może konkurować jedynie Flickr. Po ostatnim odświeżeniu formuły jego użytkownicy otrzymali niemal nieograniczoną pojemność konta. Niestety ze względu na brak narzędzi do automatycznej synchronizacji kolekcji lokalnej z chmurą trudno tak wielkie konto zagospodarować. Przegrywanie dziesiątków tysięcy plików za pomocą interfejsu WWW to syzyfowa praca. Dlatego Flickr można polecić przede wszystkim do stworzenia portfolio oraz nawiązywania kontaktów z ludźmi o podobnych zainteresowaniach.

    Do portfolio świetnie nadaje się też serwis Wordpress. W tym silniku blogowym od ubiegłorocznej wersji 3.5 można automatycznie generować efektowne galerie zdjęć. To, w połączeniu z odpowiednim szablonem, pozwala niewielkim nakładem pracy stworzyć własną galerię z fotografiami, których mogą być aż 3 GB, bo tyle wynosi pojemność bezpłatnego konta. Jak to zrobić, opisujemy w drugim warsztacie.

    Adresy internetowe

    Jak utworzyć galerię w Google+

    Z galerii zdjęć w serwisie Google można korzystać zarówno przez witrynę Picasa Web, jak też serwis społecznościowy Google+. Spośród tych dwóch interfejsów do prezentacji i zarządzania galerią (baza zdjęć jest wspólna dla obu serwisów) zdecydowanie nowocześniejszy jest drugi. Jego zaletą jest także wbudowany edytor z bardzo ładnymi efektami specjalnymi.

    Krok 1

    Aby skorzystać z tego warsztatu, nie wystarczy podstawowe konto Google, np. skrzynka na Gmailu. Niezbędna jest aktywna usługa Google+ (http://plus.google.com), czyli serwis społecznościowy. Użytkownicy tego portalu mogą korzystać z możliwości bezpłatnego przechowywania nieograniczonej liczby zdjęć o wielkości do 2048 px (dłuższy bok). Bez aktywacji można za darmo przechowywać zdjęcia 800 px, bo takie jest ograniczenie Picasa Web Albums.

    Krok 2

    Zdjęcia możesz przesłać do konta Google na kilka sposobów: przez interfejs WWW, przez program desktopowy Picasa lub aplikację do smartfonu. Pierwszy sposób jest najprostszy. Wystarczy w Google+ kliknąć Prześlij zdjęcia, a potem przeciągnąć fotografie na ikonę w przeglądarce Przeciągnij zdjęcia tutaj lub uruchomić systemową przeglądarkę plików, klikając przycisk Kliknij, aby otworzyć przeglądarkę plików.

    Obraz

    Krok 3

    W przypadku przesyłania dużych zbiorów zdjęć z dysku komputera warto zainstalować program Picasa (http://picasa.google.com). Po instalacji podłącz go do konta Google. Kliknij Zaloguj się na konto Google, następnie kliknij Narzędzia, Opcje i przejdź do zakładki Zdjęcia Google+. Pierwsza opcja na liście służy do zdefiniowania rozmiarów przesyłanego obrazu. Jeśli nie chcesz zużywać swojego limitu gigabajtów, wybierz: Najlepsze do udostępniania w internecie.

    Obraz

    Krok 4

    Po skonfigurowaniu ustawień możesz przesłać do chmury cały katalog lub album z Picasy. Wystarczy rozwinąć listę Udostępnij i wybrać Wyłącz synchronizowanie. Po tym pojawią się kolejne opcje. Zaznaczając Tylko zdjęcia oznaczone gwiazdkami, prześlesz do sieci tylko zdjęcia, które wcześniej wybrałeś jako najładniejsze.

    Obraz

    Krok 1

    Ze smartfonu najwygodniej przesłać zdjęcia za pomocą aplikacji mobilnej Google+. Po jej instalacji ze sklepu Play uruchom narzędzie Zdjęcia Google+. W pierwszym kroku wybierz adres e-mailowy do logowania na Google+ i zaakceptuj regulamin. Gdy uruchomi się kreator, przejdź dalej, do ekranu.

    Obraz

    Krok 2

    Wybierając sposób transferu, bezpieczniej jest zdecydować się na opcję Tylko przez Wi-Fi, by przesyłanie dużych plików nie zużyło nadmiernie limitu transferu przez sieć 3G. Jeśli chcesz przesłać także wcześniej wykonane zdjęcia, upewnij się, że jest zaznaczona opcja Utwórz też kopie zapasowe istniejących zdjęć i filmów. W celu zatwierdzenia działań naciśnij Gotowe.

    Krok 3

    Po wykonaniu tych czynności pojawi się kreator dodawania nowego konta Google. Jeśli chcesz przesłać zdjęcia tylko na podstawowe konto, naciśnij przycisk cofnięcia operacji w telefonie. Po tym zabiegu aplikacja rozpocznie synchronizację zdjęć z chmurą. Po przesłaniu fotografii będziesz mógł dokonać selekcji i zatrzymać najładniejsze zdjęcia.

    Krok 4

    Domyślnie do sieci trafiają zdjęcia w pełnej rozdzielczości. Jeśli jednak nie chcesz, by zdjęcia z komórki zmniejszały limit darmowych gigabajtów, możesz automatycznie skonwertować je do wielkości 2048 px. W smartfonie, w aplikacji Zdjęcia Google+ kliknij przycisk Menu i wybierz Ustawienia.

    Krok 5

    Potem wybierz Automatyczna kopia zapasowa, następnie Rozmiar zdjęcia i Standardowy rozmiar. Utworzenie kopii zapasowej nie jest równoznaczne z usunięciem zdjęć z pamięci. Aby zwolnić miejsce w telefonie, musisz skasować pliki po podłączeniu smartfonu do komputera albo za pośrednictwem aplikacji Galeria.

    Obraz

    Krok 6

    Zdjęcia z automatycznej kopii zapasowej nie są widoczne w twoim profilu, nie trafiają także do albumu. Znajdziesz je, klikając w menu na stronie Google+ kolejno: Więcej, Automatyczna kopia zapasowa. Fotografie podczas przesyłania są automatycznie poprawiane. Aby zobaczyć oryginał, kliknij POPRAWIONE. Jeśli zmiany są niekorzystne i chcesz z nich zrezygnować, naciśnij przycisk Przywróć.

    Obraz

    Inne serwisy fotograficzno- -społecznościowe

    Opisując miejsca do przechowywania zdjęć, warto wspomnieć także o serwisie Pinterest, który służy do kolekcjonowania i pokazywania znajomym zbiorów obrazków znalezionych w sieci. Ponieważ można tam też publikować własne fotografie, doskonale się nadaje na amatorskie portfolio. Podobnie jak na Facebooku w Pintereście można stworzyć sieć społeczną, bazującą na podobnych gustach i zainteresowaniach. Podobną rolę pełni serwis Tumblr, pozwalający na publikowanie zdjęć w formie bloga.

    Krok 1

    Aby zgromadzić przesłane zdjęcia w albumie, zaznacz je, klikając myszą pole wyboru, i naciśnij Dodaj do albumu. W kolejnym kroku podaj nazwę albumu i kliknij Dodaj do albumu. Teraz pojawi się interfejs udostępniania, gdzie możesz dodać opis, a także określić, kto może oglądać zdjęcia – pole tekstowe "Do". Swój wybór potwierdź, klikając przycisk Udostępnij.

    Obraz

    Krok 2

    Google Plus ma także ciekawe możliwości ulepszania zdjęć. Oprócz automatycznej korekty masz do dyspozycji rozbudowany edytor, który możesz uruchomić, klikając w podglądzie zdjęcia przycisk Edytuj. Warto zwrócić uwagę na funkcję WYBIÓRCZA KOREKTA</>b, która pozwala na poprawienie fragmentu zdjęcia.

    Obraz

    Krok 3

    Kliknij Dodaj punkt kontrolny i ustaw punkt na zdjęciu w pobliżu miejsca, które chcesz skorygować. Pojawią się obok niego ikonki. Pierwsza pozwala dobrać obszar modyfikacji, kolejne dopasować: jasność, kontrast i nasycenie. Zmiany zatwierdź, naciskając Zastosuj. Poza tym w edytorze są liczne efekty specjalne zebrane w grupie Poprawki twórcze.

    Krok 4

    Galeria Google obsługuje także geotagi, czyli współrzędne geograficzne zapisane w pliku ze zdjęciem. Możesz dodać je do zdjęcia, klikając w podglądzie: Szczegóły zdjęcia, Dodaj lokalizację. W oknie z mapą wyszukaj lokalizację lub zaznacz ją czerwoną pinezką. Wybór potwierdź, klikając Zapisz. Po tym zabiegu zdjęcie będzie prezentowane z lokalizacją wskazaną na mapie.

    Obraz

    Galeria fotograficzna pod własną domeną

    Serwisy społecznościowe, takie jak Google Plus, umożliwiają tworzenie rozbudowanych galerii zdjęć. Będą one jednak częścią profilu w serwisie społecznościowym, który z założenia dostępny jest tylko dla znajomych. Jeśli chcesz założyć publiczne portfolio, lepiej skorzystać z serwisu Wordpress.com, który pozwala na prezentację zdjęć pod własną domeną i oferuje aż 3 GB darmowego miejsca na media.

    Krok 1

    Choć Wordpress to przede wszystkim silnik blogowy, od wersji 3.5 pojawiły się w nim wygodne narzędzia automatyzujące tworzenie galerii internetowych. Po wybraniu alternatywnego szablonu, który zamiast fragmentów postów wyświetla na stronie głównej siatkę miniaturek zdjęć, po jednym z każdego postu, twoja strona będzie wyglądała jak klasyczne portfolio.

    Krok 2

    Jeśli nie masz konta na Wordpressie, wejdź na stronę www.wordpress.com i kliknij Get Started. Pojawi się formularz. Aby zobaczyć opisy w polskim języku, kliknij Polski, a następnie wypełnij wszystkie pola. W polu Adres Bloga podaj nazwę, która będzie widoczna w URL twojej galerii.

    Krok 3

    Za darmo możesz mieć adres w domenie serwisu, natomiast za 18 dol. rocznie możesz wynająć domenę *.com czy *.org. Opcje znajdziesz po kliknięciu strzałki w dół. Aby zakończyć tworzenie bloga, na dole strony kliknij Załóż bloga i przejdź do skrzynki pocztowej w celu kliknięcia linku aktywacyjnego, który przeniesie cię do kreatora konfiguracji bloga.

    Obraz

    Krok 4

    W pierwszym kroku wpisz Tytuł blogu. Upewnij się, że jest wybrany język polski, i kliknij Next Step. Pomiń wybór szablonu, klikając Next Step. Dobierzesz go później w panelu administracyjnym. Pomiń również kolejne kroki, klikając Next Step, i na końcu naciśnij Zakończ.

    Krok 5

    Naprowadź myszkę na ikonę użytkownika w prawym górnym rogu i kliknij nazwę bloga, aby przenieść się do panelu administracyjnego zwanego kokpitem. Tylko tam możesz publikować posty, wykorzystując mechanizm tworzenia galerii zdjęć (nie ma go w uproszczonym edytorze uruchamiającym się po kliknięciu Nowy wpis).

    Obraz

    Krok 1

    Zanim przystąpisz do tworzenia galerii, przygotuj kilka zestawów zdjęć, zmniejszając je uprzednio do rozmiaru pasującego do strony WWW (np. dłuższy bok 1024 px); przyspieszy to także ładowanie plików. Aby dodać pierwszy post z galerią zdjęć, rozwiń menu Wpisy i kliknij Dodaj nowy.

    Obraz

    Krok 2

    W panelu edycji nowego wpisu podaj tytuł postu. Jeśli chcesz tworzyć czystą galerię zdjęć, nie musisz wpisywać treści (choć opis do całości może być przydatny), możesz od razu kliknąć Dodaj medium w celu wywołania kreatora galerii. W pierwszej kolejności musisz przesłać pliki na serwer, przeciągając je na okno albo klikając Wybierz pliki.

    Krok 3

    Pliki trafiają do biblioteki mediów konta Wordpress. To znaczy, że bez ponownego przesyłania będziesz mógł je osadzić w różnych galeriach na swojej stronie. Jeśli chcesz, żeby zdjęcie miało podpis widoczny pod miniaturą oraz w przeglądarce zdjęć, zaznacz miniaturę myszą i w polu Tytuł wprowadź podpis. Pole Etykietka pozwala dodać krótki podpis widoczny po wskazaniu miniaturki myszą, a pole Opis – długi tekst, wyświetlony mniejszą czcionką pod zdjęciem.

    Krok 4

    Zwróć teraz uwagę na panel ATTACHMENT DISPLAY SETTINGS. Możesz w nim określić, jakiej wielkości mają być miniaturki zdjęć w podglądzie galerii – lista Rozmiar. System pozwala także na umieszczanie zdjęć w pełnej rozdzielczości – opcja Pełny rozmiar. Jeżeli zdjęcie w swoim pełnym rozmiarze nie mieści się w szablonie, możesz je zmniejszyć we wbudowanym edytorze, klikając link Edytuj obrazek.

    Obraz

    Krok 5

    Narzędzie do zmiany wielkości znajdziesz pod linkiem Przeskaluj obrazek. Poza tym edytor umożliwia obracanie i kadrowanie zdjęć. Po zakończonej edycji kliknij Zaktualizuj w celu zapisania zmian. Po zakończeniu edycji wróć do karty dodawania zdjęć, zaznacz myszą zdjęcia przeznaczone do galerii oraz kliknij kolejno: Create Gallery i Create a new gallery.

    Obraz

    Krok 6

    Znajdziesz się w oknie Edytuj galerię, gdzie możesz ustalić kolejność obrazów, przeciągając miniaturki, a także wybrać rodzaj galerii z listy Typ, najlepiej Tiled Mosaic. Po dokonaniu zmian naciśnij Wstaw galerię. Jeśli chcesz, aby wszystkie galerie były wyświetlane w ten sposób, w kokpicie kliknij Ustawienia, Media, zaznacz Display all your gallery pictures in a cool mosaic i potwierdź kolejność, naciskając Zapisz zmiany.

    Obraz
    Obraz

    Krok 7

    Gdy powrócisz do edytora postu, kliknij Opublikuj. Po wejściu na stronę bloga zobaczysz nową wiadomość z galerią. Jeśli klikniesz dowolne zdjęcie, uruchomi się pełnoekranowa przeglądarka. W każdej chwili możesz zmodyfikować galerię, klikając widoczny poniżej zdjęć link Edytuj. W panelu edycyjnym możesz wypróbować różne style postu – panel Format.

    Obraz

    Krok 1

    Ostatnim etapem tworzenia galerii jest dobranie szablonu. Domyślny układ strony można zastąpić szablonem typowym dla galerii czy portfolio, który znajdziesz wśród bezpłatnych propozycji w serwisie Wordpress. W tym celu w panelu administracyjnym bloga (kokpicie) kliknij zakładkę Wygląd, a w niej Motywy.

    Obraz

    Krok 2

    Teraz znajdź motyw Fontfolio, możesz wpisać tę nazwę w wyszukiwarce. Po znalezieniu szablonu możesz kliknąć Live Preivew, by sprawdzić, jak strona będzie wyglądała w tej skórce. Jeśli wygląd jest odpowiedni, kliknij Włącz. W roli galerii zdjęć sprawdzi się także szablon Hatch.

    Obraz

    Krok 3

    Szablon galerii możesz dostosować do swoich potrzeb. Po kliknięciu Customize pojawi się boczny panel, w którym ustawisz kolor tła, czcionek, informację widoczną na górze strony itp. Możliwości dopasowania zależą od szablonu. Za opłatą 30 dol. rocznie możesz kupić w serwisie Wordpress funkcję edycji szablonu, co daje nieograniczone możliwości modyfikacji.

    Krok 4

    Jeśli chcesz, by twoja galeria miała wersję przystosowaną do urządzeń mobilnych, wróć do panelu administracyjnego (kokpitu) i kliknij zakładkę Mobile. A w panelu konfiguracyjnym zaznacz opcję Enable mobile theme. W tej zakładce znajdziesz także linki do aplikacji mobilnych, które umożliwią dodawanie nowych zdjęć do galerii bezpośrednio ze smartfonu.

    Obraz
    internetmultimediawww

    Wybrane dla Ciebie