Miejsce na twoją stronę
Wykonanie własnej strony WWW to dopiero pierwszy krok do pokazania się w sieci. Witrynę trzeba potem umieścić na internetowym serwerze. Sprawdziliśmy, który polski serwis oferuje tę usługę na najlepszych warunkach.
W artykule:
- Na co zwracać uwagę, wybierając usługę hostingową
- Różnice między rozwiązaniami komercyjnymi a usługą bezpłatną
- Opisy wybranych usług
- Tabela z wynikami testu
Każda strona WWW musi być umieszczona na serwerze podłączonym do internetu. Serwer możesz zainstalować na własnym komputerze, ale o wiele łatwiej jest skorzystać z jednej z licznych ofert hostingowych. Hosting to usługa polegająca na tym, że usługodawca wydzierżawia część przestrzeni dyskowej i zasobów (mocy obliczeniowej, pamięci, przepustowości łącza) z należącej do niego infrastruktury. Na taki wirtualny serwer wgrywasz przez internet pliki twojej witryny i pokazujesz ją całemu światu za pośrednictwem dzierżawionych łączy. Usługodawca jest zobowiązany do dbałości o stałą dostępność twojej strony, bezawaryjność serwera, dysków itp. Oznacza to, że możesz się skupić na samym tworzeniu swojego serwisu, a nie konserwacji infrastruktury.
Usługa hostingu jest płatna i na dodatek limitowana. Co prawda limitów we współczesnych wariantach hostingu jest coraz mniej, ale istnieją. Istnieją też bezpłatne oferty hostingowe. Niestety, w „darmowych” usługach płacisz w inny sposób, zgadzając się np. na umieszczanie reklam na twojej stronie czy doklejanie informacji reklamowych do poczty elektronicznej.
Reklamy
Rozważając wybór między rozwiązaniem płatnym a bezpłatnym, nie możesz zapominać o jeszcze jednej kwestii – o reklamach. Wykupując usługę hostingową, to ty decydujesz o polityce reklamowej swojego serwisu. W przypadku rozwiązań bezpłatnych nie masz nic do powiedzenia: do twojej strony, a także do stopki każdego e-maila pochodzącego z konta w bezpłatnym serwisie hostingowym będą doklejane treści reklamowe, choć usługodawca może dzielić się z tobą zyskami z reklam umieszczanych na twoich stronach.
Ochrona
Pamiętaj o braku kopii zapasowych w bezpłatnym hostingu. W wypadku jakiejkolwiek awarii skutkującej utratą twoich danych i de facto zniszczeniem twojej strony jedyne, co możesz zrobić, to załadować stronę od nowa z dysku twardego – o ile ją masz. Zupełnie inaczej jest w komercyjnym hostingu. Tutaj masz pełną ochronę twojego serwisu, np. automatycznie wykonywane kopie zapasowe oraz dodatkową możliwość samodzielnego tworzenia cyklicznych zadań.
Technologie skryptowe
Nawet jeżeli nie zamierzasz, przynajmniej na początku, samodzielnie tworzyć skryptów decydujących np. o wyglądzie witryny czy o publikowanych na niej treściach, obsługa przez dany serwer konkretnych rozwiązań jest niekiedy konieczna. Inaczej wybrane aplikacje internetowe (sklep internetowy, internetowa galeria zdjęć, blog itp.) w ogóle nie będą działać. W przypadku rozwiązań komercyjnych masz zapewnioną obsługę wszystkich istotnych technologii (CGI, PHP, Perl i inne).
Próba
Wreszcie najważniejsze – praktycznie każdy usługodawca oferuje zainteresowanym krótki okres próbny, podczas którego możesz bezpłatnie testować wybrany wariant usługi. To pozwala zapoznać się z panelem administracyjnym danej usługi, poznać dostępne funkcje, obsługiwane mechanizmy i technologie. Pamiętaj, że internet, a wraz z nim udostępniane usługi stale ewoluują. Wymienione w naszym teście parametry dotyczą stanu z grudnia 2011 roku. Bardzo możliwe, że gdy czytasz te słowa, usługodawcy wprowadzają nowe promocje, oferty itp. Dlatego przede wszystkim – wypróbuj.
Podsumowanie testu
W naszym teście uwzględniliśmy 5 komercyjnych wariantów usługi hostingowej świadczonej przez pięciu różnych usługodawców, szósty wariant to usługa darmowa.
Płatny czy darmowy
Jeżeli spojrzymy tylko na parametry, okazuje się, że darmowy hosting nie wypada najgorzej, duża przestrzeń, nielimitowany transfer, spora liczba baz MySql. Wystarczy jednak zapoznać się z regulaminem, by odkryć sporo ograniczeń. Korzystając z serwisu friko.pl, nie uda ci się sprawdzić takich funkcji, jak np. odtwarzanie muzyki i wideo online. Regulamin zabrania umieszczania w dzierżawionej przestrzeni jakichkolwiek plików wykonywalnych, audio i wideo, a pliki, które bezpośrednio wpływają na wygląd witryny (dokumenty HTML, skrypty PHP, grafiki itp.), nie mogą mieć więcej niż 10 MB.
Przestrzeń
Wielu użytkowników zwraca szczególną uwagę na przestrzeń dyskową, czyli ilość miejsca na serwerze usługodawcy, którą możesz wykorzystać na swoje dane. W niektórych przypadkach łączna przestrzeń może być współdzielona między np. pliki witryny, pocztę elektroniczną czy bazy danych. Wybierając daną usługę, zawsze upewnij się, jak de facto jest liczona przestrzeń dyskowa. Wszyscy usługodawcy ujęci w naszym teście oferują bardzo dużo miejsca na pliki użytkownika, co najmniej 100 GB.
Zapełnienie choćby części oferowanej przestrzeni wymaga przesyłu danych przez sieć. W przypadku komercyjnych usługodawców nie ma z tym problemu, bo żaden z nich, w testowanych wariantach usług, nie limituje transferu, choć np. w przypadku home.pl usługodawca zastrzega zmniejszenie prędkości przesyłu danych po przekroczeniu (miesięcznie) limitu 5 TB.
Domeny
Domena to twój adres internetowy, taki jak np. www.pcformat.pl. Korzystając z płatnego serwisu hostingowego, otrzymujesz w cenie pakietu możliwość rejestracji co najmniej jednej domeny, i to najwyższego poziomu (krajowej, i to nie tylko .pl). Niektórzy, np. 1and1.pl, az.pl czy home.pl, oferują nawet trzy domeny (w testowanym przez nas wariancie usługi). Domena jest zarejestrowana na twoje nazwisko i możesz np. nią handlować. W przypadku hostingu bezpłatnego otrzymujesz co prawda domenę, ale jest to najczęściej poddomena w domenie usługodawcy. W usłudze friko.pl otrzymujesz listę różnych domen do wyboru (np. hitowy.pl, iscool.pl, awsome.pl, mojezdjecia.net i wiele więcej). Twoja strona będzie miała adres będący poddomeną wybranej domeny w postaci np. twojanazwa.hitowy.pl. Otrzymana od serwisu friko.pl domena nie jest twoją własnością i nie możesz nią dysponować w żaden sposób.
Dodatki
Hosting to nie tylko miejsce na twoją stronę na czyimś serwerze. To również szereg usług dodatkowych, jak np. poczta elektroniczna. Możesz tworzyć własne konta pocztowe, zakładać skrzynki innym użytkownikom itp.
Przesył danych na serwer (np. przeniesienie plików witryny z lokalnego komputera) wymaga co najmniej obsługi protokołu FTP. To również standard, ale wszyscy komercyjni usługodawcy w naszym teście udostępniają dodatkowo również alternatywne narzędzia do transmisji plików, znacznie wygodniejsze od ręcznego zestawiania sesji FTP.
Aplikacje
Aplikacje w kontekście hostingu są czymś innym niż aplikacje np. w systemie Windows. Usługodawcy oferują skrypty ułatwiające instalację konkretnych rozwiązań do zarządzania treścią (WordPress, Joomla, Drupal, WikiMedia i wiele więcej). Zdecydowanym liderem okazuje się w tym przypadku zwycięzca naszego testu 1&1 Business, ale i pozostali uczestnicy zestawienia nie wypadają źle. Trzeba też pamiętać, że gotowe skrypty to tylko ułatwienie, bo nic nie stoi na przeszkodzie, abyś samodzielnie zainstalował wybrany CMS na udostępnionej przez usługodawcę przestrzeni.
Hosting – ważne parametry
- REGULAMIN Obowiązkowo zapoznaj się z regulaminem wybranej usługi. Są w nim wymienione warunki świadczenia usługi, obowiązki usługodawcy itp. Lepiej wybrać usługodawcę jawnie określającego np. limity obciążenia serwerów niż stosującego niewiele znaczące określenia typu „usługodawca zastrzega sobie wstrzymanie usługi w razie znacznego obciążenia serwerów przez skrypty użytkownika”.
- PRZESTRZEŃ DYSKOWA Ilość miejsca na serwerze usługodawcy, którą możesz wykorzystać na swoje dane. W niektórych przypadkach łączna przestrzeń może być współdzielona pomiędzy np. pliki witryny, pocztę elektroniczną czy bazy danych. Wybierając daną usługę, zawsze upewnij się, jak de facto liczona jest przestrzeń dyskowa.
- TRANSFER DANYCH Jest to wartość określająca ilość danych przesłanych z twojej strony i na twoją stronę internetową, a ściślej wszelki ruch między internetem a wydzierżawioną przestrzenią na serwerze usługodawcy. Obecnie jest już coraz częściej nielimitowana. Jeżeli istnieje limit, to zwykle jest podawany w ujęciu miesięcznym.
- BAZY DANYCH Są niezbędne do przechowywania informacji wykorzystywanych przez systemy zarządzania witrynami. Usługodawcy niekiedy limitują liczbę dostępnych baz, tymczasem każda baza jest potrzebna do działania wybranemu serwisowi.
- LIMITY OBCIĄŻENIA Parametr decydujący o dostępności twojej strony, gdy będą się na niej znajdować różnego typu rozbudowane skrypty lub gdy będzie ją odwiedzało wielu użytkowników. Co z tego, że dany usługodawca udostępnia nielimitowany transfer danych, gdy z drugiej strony zastrzeże sobie ostre limity obciążenia procesora? Wystarczy wtedy odpowiednio duża liczba odwiedzających, a twoja witryna nie będzie dostępna.
- KOPIE ZAPASOWE Obowiązkowe w komercyjnej usłudze.
- OCHRONA DANYCH W ramach hostingu otrzymujesz możliwość prowadzenia dowolnego typu witryny i zarządzania skrzynkami pocztowymi. Mechanizmy przeciwdziałania atakom sieciowym, skanery antywirusowe czy mechanizmy antyspamowe są obowiązkowe w komercyjnej usłudze.
Opisy wybranych usług hostingowych
1. miejsce - 1&1 Business
Serwis zwycięzcy testu należy do bardzo dużej firmy działającej nie tylko w Polsce. Zarządzanie usługami zintegrowanymi w ramach konta jest dość proste; jest do tego celu wykorzystywany autorski mechanizm serwisu. Dużą zaletą jest liczba gotowych do wdrożenia aplikacji pozwalających na szybkie założenie internetowego sklepu, forum dyskusyjnego, blogu czy internetowej galerii. Korzystając z gotowych wzorów, mamy nieco ograniczone pole zmian (np. dodawania wtyczek do WordPressa), ale nic nie stoi na przeszkodzie, by użytkownik samodzielnie zainstalował dowolny „silnik” zarządzający treścią tworzonej witryny i dowolnie go modyfikował według potrzeb.
- Brak limitów pojemności
- Łatwe zarządzanie zawartością strony WWW
- Limity w dostosowywaniu aplikacji
2. miejsce - Business hosting w az.pl
Zaletą usługi świadczonej przez az.pl jest łatwość zarządzania oferowanymi funkcjami. Usługodawca nie silił się na tworzenie własnego mechanizmu obsługi poszczególnych funkcji, zamiast tego zdecydowano się na sprawdzone rozwiązanie – panel administracyjny cPanel. Rozwiązanie to jest dobrze udokumentowane, a dodatkową zaletą jest wbudowany przez usługodawcę przewodnik krok po kroku zaznajamiający użytkownika z możliwościami usługi hostingowej. Testowany przez nas wariant usługi był również najtańszy w swojej klasie. Mimo nieco ostrzejszych limitów w usłudze, do większości nawet rozbudowanych zastosowań powinna ona w zupełności wystarczyć.
- Przejrzysty panel administracyjny
- Przejrzysta strona WWW
- Limity większe niż w innych rozwiązaniach komercyjnych
Korzystanie z wbudowanych aplikacji w 1&1 – szybki blog
Dla mniej doświadczonego użytkownika niebagatelną pomocą są predefiniowane skrytpy instalacyjne oferowane z usługą hostingową i pozwalające na błyskawiczne utworzenie gotowej witryny. Pokażemy to na przykładzie oferowanego w 1&1 Business skryptu ustawiającego blog oparty na „silniku” WordPress.
Krok 1
Po zarejestrowaniu usługi (masz do dyspozycji 14 dni bezpłatnej próby) zaloguj się do panelu administracyjnego, a następnie w sekcji Twoja strona WWW kliknij odnośnik 1&1 Click & Build Aplikacje.
Krok 2
Zobaczysz listę dostępnych skryptów instalacyjnych. Odszukaj na tej liście wpis WordPress, zaznacz go i kliknij Instaluj.
Krok 3
Na kolejnej stronie zobaczysz tekst licencji WordPressa oraz warunki użytkowania usługi. Zaznacz pole Zaakceptuj warunki użytkowania i kliknij przycisk Dalej.
Krok 4
Teraz nadaj instalowanej usłudze nazwę (jest to nazwa wewnętrzna). Jeżeli wcześniej zarezerwowałeś swoją domenę, możesz ją wybrać. Jeżeli nie, z listy wybierasz domyślną poddomenę. W dolnej części wypełnij formularz z danymi administratora blogu. Oprócz loginu i hasła znajduje się tu pole Weblog title. Wpisz w nim nazwę blogu, i ta będzie już widoczna. Z rozwijanej listy Interface language wybierz Polish i kliknij Instaluj.
Krok 5
Zobaczysz informację, że wybrana przez ciebie aplikacja jest teraz instalowana. Powiadomienie o zakończeniu instalacji otrzymasz e-mailem. Zwróć uwagę na widoczny w tabelce URL administratora. Znajduje się tam adres do panelu administracyjnego blogu.
Krok 6
Zwykle po kilku minutach WordPress jest już zainstalowany. Odśwież stronę z zainstalowanymi aplikacjami – zobaczysz w kolumnie Stan wpis Zainstalowana – i kliknij link widoczny w kolumnie Domena.
Krok 7
W oknie przeglądarki powinieneś zobaczyć stronę główną założonego właśnie blogu. Nie pozostaje ci nic innego jak rozpocząć wypełnianie go treścią. Dostęp do panelu administracyjnego uzyskasz nie tylko poprzez wspomniany wcześniej link, ale także po kliknięciu widocznego na stronie głównej blogu odnośnika Zaloguj się.