Muzyka z klocków
Do komponowania utworów nie musisz znać teorii muzycznej. Wystarczy skorzystać z odpowiedniego oprogramowania, które znajdziesz na naszym CD. Stworzysz ciekawy utwór z próbek dźwiękowych zamiast klasycznych instrumentów. Zabawa jest przednia.
W artykule pokazujemy, w jaki sposób skomponować, czy raczej zaaranżować, ciekawy utwór muzyczny, korzystając z gotowych próbek dźwiękowych, tzw. pętli (ang. loops) i sampli. Na jednej z naszych płyt CD zamieściliśmy najnowszą wersję programu Sony Acid Music Studio 8. Posłużymy się nim do stworzenia własnego projektu muzycznego, który następnie będziesz mógł wykorzystać np. jako tło dźwiękowe wakacyjnej płyty DVD z filmem albo set muzyczny na zorganizowanej przez siebie imprezie. Muzyka z pętli dźwiękowych (ang. loops) to stały element wielu dyskotek i klubów, wszelkich setów DJ-skich i remiksów.
Sony Acid Music Studio 8 – pierwszy kontakt
Instalacja programu przebiega standardowo. Wystarczy, że będziesz potwierdzał kolejne etapy instalacji bez potrzeby modyfikowania domyślnych ustawień instalatora.
Krok 1
Podczas pierwszego uruchomienia programu pojawi się na ekranie okno rejestracyjne ACID Music Studio 8.0. Wybierz opcję: Run the trial version of ACID Music Studio 8.0 i kliknij Dalej.
Krok 2
Następnie pozostaw zaznaczoną opcję Register online i po kliknięciu Dalej wypełnij formularz rejestracyjny (jedynie pola oznaczone wytłuszczonym tekstem są obowiązkowe), zaznacz pole wyboru: By providing this registration information i kliknij Zakończ.
Krok 3
Po krótkiej chwili pojawi się na ekranie komunikat informujący o poprawnej rejestracji programu. Kliknij OK. Rozpocznie się uruchamianie właściwej aplikacji.
Krok 1
Po uruchomieniu programu główne okno zostanie przesłonięte mniejszym oknem, zawierającym odnośniki do anglojęzycznych samouczków Show Me How (w wolnej chwili warto je przejrzeć). Na razie zamknij to okno, klikając Close. Zobaczysz główne okno ACID Music Studio 8.0 z wczytanym do programu przykładowym projektem muzycznym o nazwie Wire.acd. Na początek zapoznaj się z podstawowymi elementami interfejsu.
Krok 2
Okno główne programu składa się z obszarów pokazanych na ilustracji powyżej.
Modyfikacja przykładowego projektu muzycznego
Zacznijmy od zmian w automatycznie wczytywanym projekcie. Dzięki temu nauczysz się, jak odtwarzać ścieżki solo, dodawać i usuwać bloki dźwięku, zmieniać długość trwania danego bloku na ścieżce, a także modyfikować ton danego bloku i tempo utworu.
Krok 1
Wciśnij Play i uruchom odtwarzanie przykładowego utworu. Zwróć uwagę, że w trakcie odtwarzania kursor (długa, pionowa linia) na linii czasu przesuwa się w prawo, dzięki czemu widać od razu, które bloki są w danej chwili odtwarzane. Pierwszym blokiem odtwarzanym w przykładowym projekcie jest blok umieszczony na ścieżce dwunastej (jeżeli jej nie widzisz na linii czasu, przewiń obszar roboczy w dół paskiem przewijania widocznym po prawej stronie okna). Blok ten zawiera powtórzoną 8 razy pętlę dźwiękową o nazwie W Intro Wide Ring. O tym, że to jest pętla dźwiękowa, wiemy nie tylko z odsłuchu (charakterystyczne, regularnie powtarzane brzmienie), ale sygnalizuje nam to też program, wyświetlając obok nazwy pętli charakterystyczny symbol ikonkę.
Krok 2
Jeżeli chcesz odsłuchać tylko tę ścieżkę, kliknij widoczną na liście ścieżek ikonkę ! dla ścieżki numer 12. Pozostałe ścieżki na linii czasu zostaną przyciemnione. Gdy włączysz odtwarzanie, usłyszysz przez pierwsze 8 taktów (na linii czasu od 1.1 do 9.1) tylko wspomnianą pętlę W Intro Wide Ring. Powtórne kliknięcie ikonki ! wyłącza tryb solo.
Krok 3
Jeżeli chcesz zmienić np. czas odtwarzania bloku W Intro Wide Ring, wskaż myszką koniec bloku – kursor myszki zmieni wygląd (patrz obrazek) – i przeciągnij myszą w lewo (by zmniejszyć blok) bądź w prawo – by go zwiększyć. Jeżeli chcesz w ogóle usunąć jakiś blok dźwięku, wystarczy, że go klikniesz (zostanie zaznaczony), a następnie wciśniesz klawisz [Delete]. Bloki zaznacza się tak, jak np. pliki w Eksploratorze Windows. Możesz zaznaczyć kilka bloków, klikając je z przytrzymanym klawiszem [Ctrl]. Naciśnięcie [Delete] usunie wtedy wszystkie zaznaczone bloki. W razie omyłki ostatnią operację możesz cofnąć skrótem [Ctrl]+[Z].
Krok 4
Jak dodać nową ścieżkę i nową pętlę? To proste. Za pomocą panelu eksploratora plików odnajdź folder, w którym znajdują się pliki z pętlami (informacje, skąd je wziąć, znajdziesz w ramkach). Następnie wskaż wybrany plik dźwiękowy (1) (plik dźwiękowy zaznaczony na panelu eksploratora jest automatycznie odtwarzany przez program) i przeciągnij go na linię czasu (2). Ponieważ ścieżka nr 12 w projekcie Wire jest ścieżką MIDI, blok z plikiem dźwiękowym nie będzie do niej dodany. Na linii czasu pojawi się po prostu nowa ścieżka (w naszym przykładzie o numerze 13):
Krok 5
Jeżeli chcesz zmienić aranżację utworu i nieco inaczej rozmieścić bloki, zaznacz blok, który chcesz przesunąć, i przeciągnij go w nowe miejsce na linii czasu dla danej ścieżki. W analogiczny sposób możesz przesuwać w nowe miejsce całe grupy bloków (grupę zaznaczysz, klikając poszczególne bloki z wciśniętym klawiszem [Ctrl]).
Krok 6
Jeżeli chcesz zmienić ton (bez zmiany czasu odtwarzania), zaznacz dany blok audio i wciśnij na klawiaturze klawisz [=] (pół tonu w górę) lub [-] (pół tonu w dół). Wypróbuj to. Przejdź na ścieżkę 23 (lub 22 jeżeli nie wstawiłeś nowej ścieżki w kroku 4) i w okolicach taktu 41. odnajdź na linii czasu blok o nazwie W Distortion Lead. Umieść kursor na początku tego bloku, włącz tryb solo dla tej ścieżki i rozpocznij odtwarzanie. Wciskając klawisze [=] i [-], będziesz słyszał, jak zmienia się wysokość dźwięku. Jeżeli w trakcie tych zmian zapomnisz, jaki był oryginalny ton danego sampla, przywrócisz go, klikając na bloku prawym klawiszem myszki i wybierając z menu kontekstowego kolejno Pitch Shift i Reset.
Krok 7
Poznałeś w ten sposób podstawowe działania w programie ACID Music Studio. Zachęcamy do ćwiczeń na pozostałych projektach udostępnianych przez Sony.
Własny projekt w ACID Music Studio 8.0
Do pierwszego projektu potrzebne będą pliki dźwiękowe. Możesz wykorzystać sample wbudowane w przykładowy projekt o nazwie Wire (plik projektu znajdziesz w folderze instalacyjnym programu – zazwyczaj C:\Program Files\Sony\ACID Music Studio 8.0\). Plik ten można rozpakować (np. programem 7Zip) do dowolnie wybranego folderu – w ten sposób wyodrębnisz pliki sampli audio wchodzących w skład projektu Wire. Inną metodą jest pobranie pętli dźwiękowych z internetu (patrz ramka „Skąd pobierać pętle dźwiękowe”).
Krok 1
W programie ACID Music Studio 8.0 wciśnij skrót klawiszowy [Ctrl]+[N]. Po anulowaniu (lub zatwierdzeniu – wg własnego uznania) informacji o zapisie dotychczas otwartego projektu zobaczysz okno New Project. W oknie tym wprowadź informacje o nowym projekcie (tytuł, nazwisko twórcy itp.). Kliknij OK.
Krok 2
Zakładamy, że zgromadziłeś odpowiednią bibliotekę sampli i pętli dźwiękowych. Wystarczą już trzy instrumenty: perkusja, bas i instrument prowadzący (np. gitara, pianino itp.), by utworzyć interesujący kawałek. Olbrzymią zaletą programu ACID Music Studio jest to, że nie musisz się troszczyć o dopasowanie pętli dźwiękowych pod względem tempa. Program zrobi to automatycznie. Jedyne, co być może będziesz musiał zmodyfikować, to wysokość dźwięku. Przypominamy, że dokonujesz tego po zaznaczeniu umieszczonego na linii czasu bloku tekstu i skorzystaniu z klawiszy [=] (półton w górę) i [-] (półton w dół). Program oznacza zmodyfikowane bloki, wyświetlając w nich informację – liczbę półtonów, o jaką został zmieniony ton bazowy danej pętli.
Krok 3
Jeżeli któraś ze ścieżek jest wyraźnie zbyt cicha w stosunku do pozostałych (co może wynikać z tego, że umieszczone na niej sample i pętle zostały po prostu ciszej nagrane), możesz zwiększyć głośność wybranej ścieżki za pomocą suwaka głośności danej ścieżki na liście ścieżek. W naszym przykładzie zwiększona jest głośność ścieżki nr 1.
Krok 4
Dysponujesz już wiedzą, która powinna w zupełności wystarczyć do zbudowania z dźwiękowych „klocków” ciekawych aranżacji. Jeżeli chcesz wyeksportować projekt w postaci np. pliku MP3, wybierz z menu File opcję Render As....
Krok 5
W oknie Render As wpisz nazwę wynikowego pliku i upewnij się, że z rozwijanej listy Save as type jest wybrana pozycja MP3 Audio. Pozostałych opcji nie musisz zmieniać. Program domyślnie eksportuje projekt do pliku MP3 w wysokiej jakości.
Dodatkowe projekty
Oprócz przykładowego projektu o nazwie Wire.acd dostępnego razem z programem Sony udostępnia także kilka dodatkowych projektów. Warto je pobrać, bo oprócz plików projektów z gotowymi aranżacjami otrzymujesz także pliki z samplami, które możesz wykorzystać do własnej twórczości. Tych nigdy za wiele. Oto, jak pobrać dodatkowe projekty.
Krok 1
W oknie głównym programu ACID Music Studio 8.0 kliknij ikonkę zaznaczoną na obrazku.
Krok 2
Wyświetli się okno: Get Media from the Web - Members Only, w którym widoczna jest lista kilku różnych projektów do pobrania. Klikając download, pobierasz spakowane (w formacie ZIP) archiwa zawierające plik projektu i pliki dźwiękowe wykorzystane do jego utworzenia.
Szybka ścieżka perkusyjna z FL Studio 9
Kolejnym programem, który znajdziesz w przygotowanym przez nas pakiecie muzycznym na dołączonej do magazynu pierwszej płycie CD, jest znana wśród wielu producentów muzycznych aplikacja o nazwie FL Studio. Program ten również można wykorzystywać do tworzenia muzyki, oczywiście także z pętli dźwiękowych. Pokażemy, jak szybko można wykorzystać ten program do tworzenia ścieżek perkusyjnych.
Krok 1
Po uruchomieniu programu najprawdopodobniej wczyta się przykładowy projekt. Możesz go odsłuchać (panel odtwarzacza widoczny jest w górnej części okna programu). Aby utworzyć szybką ścieżkę, najlepiej zrobić nowy projekt. W tym celu z menu File wybierz kolejno New from template, Minimal i opcję: Basic
Krok 2
Pod panelem odtwarzacza zobaczysz ramkę zatytułowaną Pattern 1. W niej znajdują się cztery przyciski: Kick stopa, Clap klaśnięcie, Hat talerze oraz Snare werbel, a także cztery rzędy elementów, z których konstruujesz sekwencję perkusyjną. Wypróbuj. Klikając lewym przyciskiem myszy w odpowiednie elementy, ustaw je tak, jak na ilustracji. Jeżeli się pomylisz i zaznaczysz inny element, to możesz go odznaczyć, klikając na nim prawym klawiszem myszki.
Krok 3
Włącz odtwarzanie. Proste, prawda? Jeżeli chcesz zmienić tempo, naprowadź kursor na wskaźnik tempa, kliknij lewy przycisk myszy i przesuń myszkę w dół lub w górę, by odpowiednio zmniejszyć lub zwiększyć tempo.
Krok 4
Włącz odtwarzanie. Proste, prawda? Jeżeli chcesz zmienić tempo, naprowadź kursor na wskaźnik tempa, W ten sposób utworzyłeś pierwszy wzór perkusyjny. Czas umieścić go na ścieżce w obszarze roboczym zajmującym większą część okna programu. Kliknij na początku ścieżki pierwszej Track 1. Z menu, które się pojawi, wybierz opcję Pattern 1. Następnie jeszcze raz kliknij na początku ścieżki – pojawi się blok audio z opracowanym przez ciebie wzorem perkusyjnym. Jeżeli chcesz, by utworzona sekwencja została powtórzona czterokrotnie, to tyle razy kliknij i wstaw sekwencję do ścieżki pierwszej. W obszarze roboczym pojawią się cztery bloki.
Krok 5
Jedna sekwencja to trochę mało. Wciskając klawisz [F4], możesz utworzyć kolejną, którą później również możesz umieścić na ścieżce w obszarze roboczym. W ten sposób zbudujesz dowolnie skomplikowaną ścieżkę perkusyjną. Jeżeli chcesz ją wyeksportować, rozwiń menu File, a następnie wybierz kolejno Export i wybrany format docelowy pliku wyjściowego. Tak zapisaną ścieżkę możesz wykorzystać np. w swoich projektach w ACID Music Studio.
Skąd pobierać pętle dźwiękowe
Oprócz przykładowych projektów Acida, które można pobrać, korzystając z funkcji dostępnych w samym programie (patrz ramka „Dodatkowe projekty”), warto zbudować samodzielnie bibliotekę ciekawych efektów dźwiękowych, pętli itp. Skąd je wziąć? Najlepiej z internetu. Polecamy serwis: www.looperman.com
Zawartość serwisu jest czytelnie skatalogowana. Aby móc pobierać pliki dźwiękowe, należy założyć (bezpłatnie) konto w serwisie. Darmowe pętle dźwiękowe znajdziesz także pod adresem: http://free-loops.com
Pamiętaj też, że nie zawsze twórcy pętli zgadzają się na ich komercyjne wykorzystanie. Informacje na ten temat otrzymasz przed pobraniem danego pliku. Oto jeszcze kilka przydatnych adresów:
www.loopmasters.com
www.producerloops.com
www.freeacidloops.net