InternetOptymalizuj witrynę

    Optymalizuj witrynę

    Analizowanie i optymalizowanie strony WWW jest niezwykle ważnym czynnikiem wpływającym na jej sukces. Jeżeli masz swoją witrynę, warto poznać usługę Googlea Narzędzia dla webmasterów, która pomoże ci wypromować swoją stronę.

    Optymalizuj witrynę

    Narzędzia dla webmasterów powinien znać każdy, kto zajmuje się tworzeniem stron internetowych lub odpowiada za monitorowanie ruchu na danej witrynie. Dzięki zgłoszeniu swojej strony do monitorowania zyskasz ważne wskazówki dotyczące indeksowania stron WWW, popularności wybranych treści oraz stopnia ważności haseł z wyników wyszukiwania. Mechanizm Google będzie na bieżąco udzielał wskazówek, dzięki którym można dążyć do optymalizacji witryny pod kątem osiągania wysokich wyników w wyszukiwarce. Wszystkie te informacje mają znaczenie przy pozycjonowaniu strony, które jest niezwykle istotne, by osiągnąć sukces w sieci i zyskać popularność wśród internautów.

    Choć usługa Narzędzia dla webmasterów jest prosta w obsłudze i nie jest wcale rozbudowana, niesie ze sobą wiele korzyści dla właścicieli stron internetowych. Panel monitorowania umożliwia analizę ruchu i optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek internetowych.

    Zgłoszenie strony do monitorowania

    Pokazujemy, jak dodać swoją stronę do panelu monitorowania. Możesz w ten sposób zgłosić kilka stron.

    Krok 1

    Uruchom przeglądarkę internetową i wpisz w niej adres http://pcformat.pl/u/796. Po załadowaniu strony wciśnij przycisk Zaloguj się w Narzędziach dla webmasterów.

    Krok 2

    Zostaniesz przeniesiony do strony logowania do konta Google. Jeśli posiadasz konto w dowolnej usłudze Google, np. w Gmail, Google Analytics lub AdSense, zaloguj się, używając swoich danych do danej usługi. Wpisz te dane w pola: e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się. Jeżeli nie masz jeszcze konta w Google, kliknij odnośnik Utwórz konto i wypełnij formularz rejestracyjny. Szczegółowy proces zakładania konta opisywaliśmy w poprzednich numerach w artykułach dotyczących innych usług Google.

    Obraz

    Krok 3

    Po zalogowaniu się do usługi Google Narzędzia dla webmasterów zobaczysz komunikat powitalny. Aby zacząć analizowanie własnej witryny, wpisz jej adres w pole tekstowe, np. www.pcformat.pl, i kliknij DODAJ WITRYNĘ.

    Obraz

    Krok 4

    Na kolejnej stronie wyświetli się prośba o weryfikację własności wpisanego adresu URL. Możesz monitorować tylko te witryny, których jesteś administratorem lub do których masz dostęp. W tym celu w zakładce Metoda zalecana kliknij odnośnik Pobierz ten plik. Następnie za pośrednictwem dowolnego klienta FTP lub bezpośrednio z panelu administracyjnego serwera prześlij pobrany plik weryfikacyjny na serwer, do katalogu, w którym znajduje się twoja strona pod zgłoszonym przez ciebie adresem. Po przesłaniu pliku kliknij przycisk WERYFIKUJ.

    Obraz

    Krok 5

    Jeśli plik został wgrany poprawnie do odpowiedniego folderu na serwerze, zobaczysz komunikat:

    Obraz

    Tworzenie i dodawanie mapy witryny

    Mapa witryny to inaczej lista stron i podstron znajdujących się w obrębie twojej witryny. Zgłaszając pełną mapę do usługi Narzędzia dla webmasterów, masz pewność, że mechanizm wyszukiwarki Google dotrze do wszystkich adresów URL w twojej domenie. W sieci znajdziesz wiele generatorów map witryn. Pokazujemy, jak wygenerować mapę w serwisie XML-Sitemaps (www.xml-sitemaps.com).

    Krok 1

    Wpisz w przeglądarce adres www.xml-sitemaps.com. Po załadowaniu strony wpisz w sekcji Starting URL adres swojej witryny, dla której chcesz wygenerować mapę, np. pcformat.pl.

    Obraz

    Krok 2

    W sekcji Change frequency określ, jak często aktualizowana jest treść na twojej stronie. Jeśli jest to strona statyczna o charakterze informacyjnym, która nie jest aktualizowana, pozostaw domyślną wartość None. Jeśli aktualizujesz stronę raz w miesiącu, wybierz z listy opcję Monthly. Dla aktualizacji tygodniowych wybierz Weekly, a dla codziennych Daily. Jeśli aktualizujesz witrynę częściej niż raz dziennie, wybierz Hourly.

    Obraz

    Krok 3

    W sekcji Last modification pozostaw domyślnie zaznaczoną opcję Use server's response. Nie zmieniaj też domyślnej wartości None w sekcji Priority. Możesz już rozpocząć generowanie mapy witryny, klikając przycisk Start. Generator pozwala zaindeksować maksymalnie 500 adresów URL w ramach witryny. Jeśli twoja witryna składa się z większej liczby odnośników, możesz skorzystać z rozszerzonej komercyjnej wersji usługi.

    Obraz

    Krok 4

    Zobaczysz komunikat: Please wait. Generowanie linków może potrwać nawet kilka minut, zależnie od liczby adresów URL w ramach twojej domeny. Po zakończeniu generowania zobaczysz komunikat: Your sitemap is ready. W sekcji There are 2 steps left kliknij odnośnik here, aby pobrać mapę witryny. Następnie, za pośrednictwem klienta FTP lub z panelu administracyjnego serwera wgraj pobrany plik do katalogu głównego z twoją witryną. Mapa strony powinna się znajdować pod adresem utworzonym według wzoru: http://twojadomena.pl/sitemap.xml

    Obraz

    Krok 5

    Przejdź teraz do strony głównej usługi Narzędzia dla webmasterów, wpisując w przeglądarce adres http://pcformat.pl/u/797. Na liście witryn powinna być dodana przez ciebie strona. Kliknij odnośnik zawierający adres witryny, np. aktualnerabaty.pl.

    Obraz

    Krok 6

    Na początku nie będziesz mieć żadnych informacji na temat stanu indeksowania, wyszukiwanych haseł i map witryny. Powinieneś zacząć od dodania mapy swojej witryny. W tym celu kliknij przycisk Mapy witryn, a na kolejnej stronie DODAJ/TESTUJ MAPĘ WITRYNY.

    Obraz

    Krok 7

    W polu tekstowym zawierającym adres twojej strony dopisz sitemap.xml. Link powinien prowadzić do poprawnie działającej mapy na twoim serwerze. Kliknij Zgłoś mapę witryny. Zanim zgłosisz mapę, możesz przetestować, czy link jest poprawny, klikając Testuj mapę witryny. Następnie kliknij przycisk Zamknij.

    Obraz

    Krok 8

    Możesz już powrócić do listy zgłoszonych map witryny, wybierając z lewego menu kolejno: Indeksowanie i Mapy witryn. Na wykresie niebieski słupek przedstawia listę przesłanych adresów. Na liście Mapy witryn zobaczysz dodaną przez ciebie mapę witryny, w kolumnie Przetworzono – datę jej przetworzenia, np. 1 gru 2013, a w kolumnie Przesłano – liczbę stron, które zostały przesłane. Proces indeksowania przez Google jest zazwyczaj przetwarzany w ciągu kilkunastu godzin od zgłoszenia mapy. Wróć na tę stronę za kilka dni. Wówczas na wykresie zobaczysz dodatkowy, czerwony słupek informujący o stanie zaindeksowanych witryn.

    Obraz

    Analiza ruchu w wyszukiwarce

    Obraz

    Po zgłoszeniu twojej witryny do monitorowania mechanizm Google będzie śledził wyniki wyszukiwania, na których podstawie internauci trafiali na twoją stronę. Pokazujemy, w jaki sposób analizować te statystyki i pracować nad doskonaleniem treści.

    Krok 1

    W panelu monitorowania twojej strony WWW wybierz z lewego menu opcję Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie Wyszukiwane hasła.

    Obraz

    Krok 2

    W zakładce Najczęstsze zapytania zobaczysz wykres porównujący liczbę wyświetleń witryny do liczby kliknięć. Pod wykresem widoczna będzie natomiast lista wyszukiwanych haseł. Na ich podstawie możesz przeanalizować, jakie hasła były najskuteczniejsze. Pomoże w tym kolumna CTR, czyli współczynnik klikalności wyliczany na podstawie stosunku między liczbą kliknięć a wyświetleniami. Im wyższa wartość, tym bardziej skuteczne jest dane hasło dla twojej witryny.

    Krok 3

    Przeanalizuj najważniejsze słowa kluczowe i sprawdź, jakie hasła przynoszą najwięcej odwiedzin. Na tej podstawie możesz udoskonalać zawartość witryny, dodając kolejne pokrewne artykuły dla podanych haseł, aby wzmocnić swoją pozycję w wyszukiwarce i zwiększyć prawdopodobieństwo dotarcia na stronę potencjalnych internautów.

    Krok 1

    W panelu monitorowania twojej witryny wybierz z lewego menu opcję Indeksowanie, a następnie Statystyki indeksowania.

    Obraz

    Krok 2

    Pierwszy wykres, w kolorze niebieskim, prezentuje statystykę liczby indeksowanych stron dziennie: W legendzie obok, pod napisami: Najwyższe, Średnia i Najniższe, sprawdzisz kolejno maksymalną liczbę zaindeksowanych stron, średnią liczbę z ostatnich 90 dni oraz najniższą liczbę zaindeksowanych stron w tym samym okresie.

    Krok 3

    Na kolejnym, czerwonym, wykresie zaobserwujesz liczbę kilobajtów danych pobieranych dziennie przez robota Google. Podobnie jak przy wyższym wykresie możesz porównać wartości pobranych danych od najwyższej, przez średnią, aż po niską.

    Krok 4

    Ostatni, zielony, wykres przedstawia czas spędzony na pobieraniu strony. Jest on wyliczany w milisekundach i podobnie jak w poprzednich wykresach możesz porównać jego różnice. Uwaga! Zanim w panelu pojawią się szczegółowe statystyki, może minąć trochę czasu. Zależy to od daty zgłoszenia strony do monitorowania oraz od czasu, odkąd istnieje ona w sieci.

    Najpopularniejsze strony

    Z panelu monitorowania danej witryny możesz w prosty sposób sprawdzić, które podstrony i artykuły na twojej stronie cieszyły się największą popularnością.

    Krok 1

    Z lewego menu nawigacyjnego wybierz kolejno Ruch związany z wyszukiwaniem i Wyszukiwane hasła.

    Obraz

    Krok 2

    Następnie, pod napisem Wyszukiwane hasła przejdź do zakładki Najpopularniejsze strony. Pod wykresem znajdziesz listę najpopularniejszych stron. W kolumnie Strona widoczny jest adres podstrony w twojej domenie, a w kolumnie Wyświetlenia orientacyjna liczba wyświetleń danego artykułu lub podstrony. Obok, w kolumnie Kliknięcia, zobaczysz popularność pod względem kliknięć oraz wyliczony współczynnik i średnią pozycję w wyszukiwarce odpowiednio w kolumnach CTR i Śr. pozycja.

    Krok 3

    Jeżeli chcesz przejść do danego artykułu lub podstrony z poziomu panelu monitorowania, kliknij ikonę z szarą strzałeczką obok adresu podstrony w twojej domenie.

    Krok 3

    Jeżeli chcesz przejść do danego artykułu lub podstrony z poziomu panelu monitorowania, kliknij ikonę z szarą strzałeczką obok adresu podstrony w twojej domenie.

    internetwwwporady

    Wybrane dla Ciebie