Tylko prawdziwe obrazy
Google będzie pokazywał ikony sprawdzania faktów przy wynikach wyszukiwania zdjęć.
Mechanizm fact-checkingu zostanie zastosowany w wyszukiwarce obrazów.
Przedstawiciele Google'a poinformowali, że rozszerzają system weryfikacji wyników wyszukiwania także na zdjęcia. Grafiki pochodzące z wiarygodnych źródeł będą oznaczane specjalną etykietą. Mechanizm taki zastosowano już wcześniej w sekcji Wiadomości, na głównej stronie wyszukiwania, a ostatnio także w serwisie YouTube.
Bez wielorybów w Wiśle
Obecnie do niektórych miniaturek przy wynikach wyszukiwania w sekcji Grafika będzie dodawana etykieta „Fact check". Etykiety takie nie będą wpływać na pozycję obrazu w wynikach wyszukiwania; podobnie jest w przypadku rezultatów pokazywanych na głównej stronie wyszukiwarki oraz w sekcji Wiadomości.
Is that image of a shark swimming down a street in Houston real? Google Images now has "Fact Check" labels to help inform you in some cases like this (no, it was not real). Our post today explains more about how & when fact checks appear in Google Images: https://t.co/YisZuOyGEH pic.twitter.com/aRntlIo6qT
— Google SearchLiaison (@searchliaison) June 22, 2020
Po kliknięciu zdjęcia z oznaczeniem „Fact check" internauta zobaczy podsumowanie wyników sprawdzania wiarygodności obrazu. Etykiety umożliwią zarówno weryfikowanie faktów na temat konkretnych fotografii, jak i kontrolowanie autentyczności obrazów umieszczonych wewnątrz artykułu bądź innego typu wiadomości na stronie WWW.
Fact-checking pojawi się przy wynikach pochodzących z niezależnych, wiarygodnych źródeł, które spełniają wymagania stawiane przez Google'a. Wykorzystywana jest przy tym platforma ClaimReview, pozwalająca wydawcom wskazywać sprawdzone fakty. Właśnie na niej bazuje mechanizm fact-checkingu stosowany przez serwis YouTube podczas kontrolowania autentyczności filmów wyświetlanych w Brazylii, Indiach i Stanach Zjednoczonych.