AktualnościUnreal Engine 5.7 jest przełomem? "Wydajność GPU została poprawiona nawet o 25%"

Unreal Engine 5.7 jest przełomem? "Wydajność GPU została poprawiona nawet o 25%"

Unreal Engine 5, mimo niewątpliwego zaawansowania technicznego i udostępnienia deweloperom licznych przydatnych narzędzi, nie cieszy się przesadnie dobrą renomą wśród graczy. Silnik jest kojarzony z kiepską optymalizacją oraz licznymi problemami technicznymi i choć Epic winą za ten stan rzeczy obarcza producentów, tak spore pole do poprawy w samym Unrealu zdecydowanie jest obecne.

Unreal Engine 5
Unreal Engine 5
Źródło zdjęć: © Epic Games

Wiele nowych gier opartych na Unreal Engine 5, szczególnie tych wydawanych na pecety, cierpiało z powodu wysokich wymagań sprzętowych. Nawet ich spełnienie nie gwarantowało jednak, że dany tytuł będzie działał poprawnie. Wielu osobom opracowany przez Epic Games silnik kojarzy się z problemami z płynnością oraz "zacinaniem się" obrazu, co skutecznie utrudnia cieszenie się grą nawet na urządzeniach z wyższej półki. Jak już zostało napomknięte we wstępie, Epic twierdził, że bolączki często wynikają z niedopatrzeń deweloperów i ich nieobeznania z technologią. Okazuje się jednak, że było to prawdą jedynie częściowo.

Unreal Engine 5.7 to ogromny krok naprzód

Udostępniona w połowie listopada wersja 5.7 tytułowego silnika wprowadza kilka nowych dodatków, takich jak Nanite Foliage oraz Mega Lights. Z perspektywy graczy istotne jest jednak to, iż oferuje ona zauważalny przeskok w wydajności względem swego poprzednia w postaci Unreal Engine 5.4

Z opublikowanego na YouTube'ie testu przeprowadzonego przez MxBenchmarkPC wynika, że w przypadku zestawu GeForce RTX 5080 + Intel i7 14700F różnica w liczbie klatek na sekundę między wersją 5.4 a 5.7 UE wynosi nawet 30% na korzyść drugiego z wymienionych.

Unreal Engine 5.7 vs Unreal Engine 5.4 Comparison - Significant Performance Improvement | RTX 5080

Test został przeprowadzony w specjalnie przygotowanym benchmarku uruchomionym w rozdzielczościach 4K i 1440p, przy włączonych technologiach Nanite oraz Hardware Lumen. Detale otoczenia, celem maksymalnego wykorzystania sprzętu, zostały ustawione na ultra.

Jakie wnioski płyną z badania? Przede wszystkim – Unreal Engine 5.7 lepiej wykorzystuje zasoby GPU, co jednak wiąże się z wyższym poborem mocy (350 W w natywnym 4K, 300 W zamiast 260 W w 1440p). Wydajność układu graficznego (gwoli przypomnienia – był to RTX 5080) w niektórych scenach uległa poprawie nawet o 25%. Autor materiału podkreślił, że UE 5.4 rzadko kiedy zmuszał kartę graficzną do zaczerpnięcia więcej niż 300 W mocy, co w nowej wersji silnika zdarza się nagminnie. Zaznaczono jednak, iż jest to zmiana, którą odczują przede wszystkim posiadacze sprzętu z górnej półki, jako że produkty pokroju GeForce'ów RTX 4060 już i tak pociły się podczas obsługi UE 5.4.

Jeszcze większa poprawa zaszła w obszarze użycia procesora. Wedle MxBenchmarkPC, wydajność jego Intela i7 14700F w poszczególnych scenach wzrosła aż o 35%, dostarczając "bardziej stabilny czas wyświetlania klatek z mniejszą liczbą zacięć niezależnie od okoliczności".

W kontekście jakości obrazu padło następujące stwierdzenie:

UE 5.7 oferuje bardziej stabilne i dokładniejsze oświetlenie Lumen, a zwłaszcza wyższą jakość odbić Lumen (przy jednoczesnej lepszej wydajności), jednak jakość usuwania szumów Lumen uległa jedynie nieznacznej poprawie. Niektóre sceny oświetlone pośrednio nadal czasami migoczą (poniżej rozdzielczości 4K) z powodu niestabilnego usuwania szumów, a zjawisko ghostingu obiektów w odbiciach pod pewnymi kątami nadal występuje. DLSS Ray Reconstruction poradziłoby sobie z tym znacznie lepiej.

MxBenchmarkPC

Miło zobaczyć, że Unreal Engine wraca na właściwe tory. Teraz pozostaje nam czekać na pierwsze gry, które będą w stanie skorzystać z poprawek wprowadzonych w silniku.

Jakub Dmuchowski, redaktor pcformat.pl

Wybrane dla Ciebie