InternetWłasne miejsce w sieci

    Własne miejsce w sieci

    Do uruchomienia własnej strony w internecie niezbędny jest serwer WWW, na którym umieścisz pliki strony. Sprawdziliśmy aktualne oferty firm na rynku oraz podpowiadamy, na co zwracać uwagę i czym się kierować przy wyborze hostingu. Podpowiadamy też, gdzie najlepiej kupować domeny internetowe.

    Własne miejsce w sieci

    Każdy przyszły lub obecny posiadacz własnej strony WWW staje przed wyborem serwera, tzw. hostingu, na którym opublikuje pliki swojej witryny w sieci. Jeśli dysponujesz szybkim łączem internetowym (zwłaszcza w kierunku do sieci – tzw. upload), możesz to zrobić na własnym komputerze, instalując odpowiednie oprogramowanie. O wiele prostszym i zdecydowanie bardziej komfortowym rozwiązaniem jest jednak skorzystanie z oferty firmy specjalizującej się w tego typu usługach. Dzięki temu nie będziesz musiał się martwić o administrowanie sprzętem, konserwację infrastruktury, tworzenie kopii bezpieczeństwa danych i zapewnienie stałego dostępu do strony, a także irytować się szumem pracującego 24 godziny na dobę komputera. Za to wszystko odpowiedzialny będzie usługodawca, który w większości kont komercyjnych gwarantuje niemal nieprzerwany dostęp do twojej witryny, przez cały okres trwania umowy. A częste backupy oraz opieka administracyjna nie tylko w kwestii konserwacji technicznej, ale też stałej aktualizacji oprogramowania są wpisane w podstawowy zakres świadczonych usług.

    Przeglądając różne witryny w sieci lub kartkując strony magazynu komputerowego, niejednokrotnie natknąłeś się na reklamy największych firm hostingowych na polskim rynku, takich jak: home.pl, nazwa.pl, kei.pl czy 1and1.pl. Kolorowe kreacje, atrakcyjne hasła, a czasem też piękne kobiety zachęcają do skorzystania z takiej usługi, która w większości przypadków na początku przygody z daną firmą jest objęta specjalną promocją, czasem sięgającą nawet 80 proc. rabatu na czas pierwszego roku abonamentowego. Przyjrzeliśmy się aktualnym ofertom nie tylko tych znanych firm, ale również mniejszych, które są polecane przez społeczność webmasterów w internecie. O wielu może usłyszysz pierwszy raz, ale ich oferty wcale nie ustępują gigantom rynkowym.

    1. Miejsce zależy od profilu strony?

    Pierwszym krokiem jest ustalenie, pod jakiego typu stronę WWW potrzebujesz serwera. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z tworzeniem stron internetowych, idealnym rozwiązaniem będzie hosting współdzielony, który jest najpopularniejszy wśród początkujących webmasterów. Taki rodzaj hostingu sprawdza się w przypadku stron prywatnych i firmowych. W ramkach na dole strony zobaczysz wymienione 4 najpopularniejsze rodzaje usług hostingowych: poczta e-mailowa, blog, strona WWW, portal lub sklep.

    2. Gdzie kupić domenę internetową

    W parze z zakupem serwera idzie zazwyczaj kupno domeny internetowej, czyli adresu, pod którym będzie dostępna twoja witryna w sieci. Wiele firm hostingowych coraz częściej dorzuca adres z końcówką .pl jako gratis do serwera, ale rejestratorzy, tacy jak home.pl i nazwa.pl, kuszą też niezależnymi promocjami, dzięki którym można dostać domenę za grosze lub całkowicie za darmo, nawet bez konieczności zakupu serwera. Tkwi w tym jednak pewien haczyk. Promocja obowiązuje tylko przez pierwszy rok korzystania z domeny. Jeżeli klient będzie zainteresowany przedłużeniem ważności adresu o kolejny rok, może się zdziwić, gdy otrzyma fakturę na kwotę około 123 złotych, bo takie są standardowe ceny przedłużenia domeny. Wtedy do głowy może przyjść pomysł przeniesienia domeny do innego, tańszego rejestratora, ale niestety takiej praktyki zabrania regulamin promocji, w której klient otrzymał domenę za grosze. W tej sytuacji użytkownik będzie zmuszony do przedłużenia adresu witryny na kolejny rok u tego samego rejestratora. Dopiero po upływie kolejnego roku może przenieść adres do innej firmy. Do wykonania tej operacji niezbędny jest kod Authinfo (dla domen polskich) lub AuthCode (dla domen globalnych) potwierdzający własność domeny, co wiąże się z dopełnieniem kolejnych formalności. I tu mogą się zacząć następne problemy, które mają skutecznie zniechęcić klienta do pomysłu zmiany rejestratora. Aby taki kod otrzymać, klient musi złożyć specjalny wniosek, w którym należy podać pełne dane domeny i dane osobowe, w tym PESEL (w przypadku osób fizycznych) lub REGON (w przypadku firmy). Całej tej procedury nie można wykonać zwykłym e-mailem, a dopuszczalne formy dostarczenia takiego potwierdzenia to: faks, skan lub poczta tradycyjna.

    Zanim więc zdecydujesz się na zgarnięcie atrakcyjnego adresu za bezcen, zastanów się, czy chcesz przepłacać za przedłużenie ważności domeny. Dla porównania u najtańszych rejestratorów domen za odnowienie adresu z końcówką .pl zapłacisz o połowę mniej niż w home.pl lub nazwa.pl. Najbardziej atrakcyjny cennik znajdziesz w ovh.pl, gdzie za rejestrację domeny za pierwszy rok zapłacisz 12 złotych z groszami, a za przedłużenie tylko niecałe 50 złotych.

    Forum o hostingu

    Jeżeli nie wiesz, jaki serwer będzie najlepszy dla twojej strony, odpowiedzi możesz poszukać w internecie, na forum pod adresem www.webhostingtalk.pl. Znajdziesz tam opinie innych użytkowników o polskich firmach hostingowych, a w przypadku wszelkich wątpliwości dotyczących serwerów ogromna społeczność profesjonalistów pomoże w rozwiązaniu nurtujących cię pytań i w wyborze odpowiedniego serwera pod twój serwis w sieci.

    3. Jaki wybrać serwer?

    Przygotowane przez nas zestawienie ofert komercyjnych i kilku bezpłatnych usług ma charakter informacyjny, przybliżający parametry oraz możliwości serwerów. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę przy wyborze odpowiedniej dla siebie firmy hostingowej.

    Skupiliśmy się na ofertach serwerów współdzielonych, które bez problemu udźwigną nawet kilka stron internetowych w ramach jednego konta. W naszym zestawieniu w tabeli uwzględniliśmy oferty 5 dużych (az.pl, home.pl, nazwa.pl, 1and1.pl, kei.pl) i 5 mniejszych firm (iq.pl, prohost.pl, hekko.pl, linuxpl.com, superhost.pl) oraz 3 usługi darmowe (friko.pl, cba.pl, strefa.pl). W przypadku komercyjnych usług w porównaniu uwzględniliśmy po dwa rodzaje serwerów – najtańsze i przeciętne pod względem rocznych kosztów (wszystkie z bazą danych MySQL, która jest wymagana w przypadku stawiania stron opartych np. na Wordpressie czy Joomli).

    Przestrzeń dyskowa

    Z punktu widzenia początkującego użytkownika prawdopodobnie najważniejsza będzie oferowana przestrzeń dyskowa. Pamiętaj jednak, że strona bez materiałów multimedialnych, takich jak albumy zdjęć czy materiały wideo lub audio, zajmuje naprawdę niewiele miejsca. Nawet jeśli postawisz witrynę na bazie jakiegoś CMS, prawdopodobnie nie przekroczysz nawet 150 MB. Zastanów się, czy potrzebujesz dużej pojemności serwera. Firmy hostingowe oferują sporą powierzchnię.

    Przy najtańszym założeniu za niecałe 50 złotych rocznie możesz otrzymać nawet 2 GB, które bez problemu wystarczą na średnio zaawansowany blog lub stronę prywatną czy firmową, a nawet kilka mniejszych stron. Dla bardziej wymagających użytkowników dostępne są plany o powierzchni od 10 do 200 GB, którą można przeznaczyć poza stroną WWW również na konta e-mailowe i przechowywanie danych, co sprawdzi się szczególnie w przypadku firm.

    Transfer danych

    Sama przestrzeń nie powinna być czynnikiem decydującym o wyborze serwera. Zwróć też uwagę na limit transferu danych. Jest to wartość, która określa ilość danych przesyłanych z i do twojego serwera, a więc w obu kierunkach. Prościej mówiąc, to wszelki ruch odbywający się w obrębie twojego serwera. Obecnie coraz więcej firm oferuje transfer bez limitu danych, ale wciąż część usługodawców określa limit w rozliczeniu miesięcznym lub rocznym.

    Liczba domen i subdomen

    Oprócz tych dwóch głównych parametrów warto zwrócić uwagę na liczbę obsługiwanych domen i subdomen, liczbę kont FTP i skrzynek pocztowych oraz ich ewentualne ograniczenia, które limitowane są tylko u niektórych usługodawców.

    Technologie i języki skryptowe

    Ważnym czynnikiem dla programistów i zaawansowanych web- masterów okażą się obsługiwane technologie skryptowe i języki. Dziś każda firma obsługuje PHP, ale nie każda zezwala na własne ustawienia wersji. Niektóre starsze wersje skryptów, które nie są już rozwijane, nie współpracują z najnowszymi wersjami PHP 5.2, 5.3 i 5.4, a jedynie z wersją 4.x. Jeśli twoja strona korzysta ze starego oskryptowania, zalecana jest oczywiście aktualizacja i modyfikacje ze względów bezpieczeństwa. Jeśli masz zbyt małą wiedzę programistyczną, aby to zrobić, zwróć uwagę, które firmy obsługują PHP w wersji 4 i 5 oraz zastanów się nad jej wyborem dla twojego konta.

    Limity bezpieczeństwa i gwarancja dostępności

    Obraz

    Wszystkie firmy mają przyjęte pewne parametry bezpieczeństwa. Warto im się przyjrzeć. Nie zawsze są wyraźnie podawane, przez co dotarcie do tych informacji może zająć trochę czasu. W niektórych przypadkach takie dane poznasz wyłącznie po bezpośrednim kontakcie z biurem obsługi klienta. Tak naprawdę parametry dotyczące bezpieczeństwa są najważniejsze i mają wpływ na działanie twojej strony. Mimo coraz częściej oferowanych usług bez limitów, zarówno na przestrzeń dyskową, transfer danych, jak również na pozostałe parametry szczegółowe, to właśnie limity bezpieczeństwa niosą jedyne poważne ograniczenia. O co w tym wszystkim chodzi? Z pozoru nielimitowany serwer może okazać się bardzo ograniczonym, a po przekroczeniu odgórnych limitów twoje strony będą niedostępne. Niektóre firmy, np. prohost.pl, hekko.pl i iq.pl, podają limit obciążenia CPU, a wartość tego współczynnika zależy od wybranego planu hostingu. Z kolei największe polskie firmy, takie jak home.pl czy nazwa.pl, nie podają limitu CPU, ale w parametrach bezpieczeństwa wymieniany jest limit pamięci, maksymalne użycie procesora, limit jednoczesnych połączeń HTTP czy maksymalna liczba plików na serwerze. Dla początkującego web- mastera te dane nie będą miały raczej większego znaczenia, ale dla zaawansowanych użytkowników to cenne informacje, z których wynika, kiedy można się spodziewać zablokowania usługi. Jeśli dojdzie do nagminnego przekraczania limitów, usługodawca prawdopodobnie zaproponuje przejście na wyższy plan hostingu. W praktyce wygląda to tak, że na przykład sklep internetowy postawiony na podstawie popularnego mechanizmu skryptowego będzie w jednej firmie działał bez problemu, a u innego usługodawcy (o podobnych parametrach ogólnych i cenie rocznej) może nie zadziałać wcale, ze względu na ograniczony maksymalny czas działania procesu.

    Lista ograniczeń może być naprawdę długa i przed zawarciem umowy warto ją poznać, bo mimo podobieństwa parametrów podstawowych limity bezpieczeństwa dość mocno się różnią. Każda firma zapewnia gwarantowany czas dostępności usługi, który przekracza 99 proc.

    Pomoc techniczna

    Prawie każdy usługodawca zapewnia o całodobowej pomocy technicznej, ale w praktyce różnie z tym bywa. Na przykład w home.pl i nazwa.pl w środku nocy bez problemu nawiążesz rozmowę z konsultantem, ale możesz jedynie zgłosić awarię. Jeżeli potrzebna jest pomoc techniczna, na przykład przywrócenie danych z backupu, musisz poczekać do rana, bo dział techniczny w obu firmach w nocy nie pracuje. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na przykład w firmie prohost.pl, która całą dobę służy nie tylko pomocą konsultanta, ale też działu technicznego, który o każdej porze dnia i nocy jest w gotowości. To ważny czynnik, szczególnie dla osób prowadzących witryny o dużej oglądalności, które nie mogą sobie pozwolić na niedostępność nawet w nocy. Inne firmy nie oferują wygodnego czata online, ale kontakt nawiązać można drogą e-mailową, telefoniczną lub za pośrednictwem formularza na stronie internetowej. Przed wyborem konkretnej firmy warto więc sprawdzić, czy w razie awarii uzyskasz odpowiednią pomoc w nocy i dni wolne od pracy.

    Promocje i dodatki

    W zakresie ofert promocyjnych i rabatów bezkonkurencyjny jest home.pl, który potrafi zachęcić do swojej oferty, dając rabat na serwery nawet do 80 proc. Takie akcje promocyjne organizowane są kilka razy w roku. Standardem większości firm hostingowych są zaś oferty, które nakłaniają do zakupu usługi z 50-proc. rabatem za pierwszy rok korzystania. Dzięki temu masz okazję dokładnie poznać usługę, jej możliwości i dowiedzieć się o ewentualnych trudnościach, jakie możesz napotkać w czasie trwania abonamentu. Oprócz rabatów wiele firm oferuje w pakiecie darmowe domeny. Oferty są często odświeżane i aktualnych promocji należy szukać na stronie usługodawcy. Z kolei tylko w home.pl, az.pl i kei.pl klient otrzyma dodatkowo kupon o wartości 250 zł na promocję w Google Adwords.

    Serwery darmowe

    Jeśli decydujesz się na wybór darmowej usługi, nie możesz oczekiwać zbyt wiele. Hosting darmowy niesie dużo ograniczeń i zastrzeżeń, o których dowiesz się z regulaminu. Koniecznie go przeczytaj. Przede wszystkim bezpłatny serwer jest oklejony zazwyczaj sporą liczbą reklam, na którą nie masz wpływu. We friko.pl oferowany jest co prawda serwer bez reklam, ale jego pojemność wynosi tylko 150 MB, a oprócz tego nałożony jest miesięczny limit do 2500 odsłon. W cba.pl jeśli uznasz, że reklamy są denerwujące, możesz je wyłączyć, dokonując cyklicznej opłaty przelewem lub SMS-em. Jednak w tym wypadku warto rozważyć zakup hostingu komercyjnego w firmie specjalizującej się w tego typu usługach, od której można więcej oczekiwać i żądać. Atrakcyjną ofertą może się również okazać strefa.pl, która oferuje 1 GB pojemności, ale bezpłatne konto nie obsługuje plików PHP ani baz danych MySQL.

    4. Wgrywanie plików

    Bez względu na to, czy przygotowałeś stronę statyczną czy dynamiczną w formie blogu, portalu czy sklepu internetowego opartego na systemie zarządzania treścią (CMS), musisz przekopiować pliki z dysku twardego na swój serwer. Najlepiej do tego wykorzystać dowolnego klienta FTP, np. Total Commandera. Przy zakupie serwera powinieneś otrzymać informacje niebędne do połączenia z serwerem przez FTP (adres IP, login i hasło).

    5. Konfiguracja i zarządzanie

    Obraz

    Jeśli już poznasz podstawowe informacje na temat serwera, warto się zainteresować, w jaki sposób możesz nim zarządzać. Ściślej mówiąc, sprawdzić, jaki jest oferowany panel administracyjny. Jednym z najwygodniejszych i najbardziej intuicyjnych jest cPanel, który znajdziesz w ofercie prohost.pl. Innym popularnym panelem, aczkolwiek o nieco mniejszych możliwościach, jest DirectAdmin oferowany przez hekko.pl i linuxpl.com. Pozostałe firmy z naszego zestawienia oferują całkowicie autorskie panele, a przez to dostęp do poszczególnych narzędzi konfiguracyjnych znacząco się różni. Wybór odpowiedniego będzie raczej kwestią gustu i intuicyjności w zakresie obsługi. Znaczenie będzie mieć również potrzeba użytkownika. Początkującemu web- masterowi wystarczą podstawowe usługi, takie jak: zakładanie kont e-mailowych, podpinanie domeny oraz informacje o użyciu powierzchni i transferu. Bardziej zaawansowani administratorzy będą oczekiwać też innych opcji, m.in. tworzenia własnych stron błędów, ochrony wybranych folderów hasłem, zarządzania bazą danych oraz panelu do tworzenia zadań cyklicznych, tzw. crona. W wyborze odpowiedniego rozwiązania powinien pomóc bezpłatny okres próbny poszczególnych usług. Wykaże on, do jakich funkcji jest prosty i wygodny dostęp, a czego być może autorskiemu panelowi całkowicie brakuje.

    6. Gotowa strona i testy działania

    Po przekopiowaniu plików na serwer i skonfigurowaniu poszczególnych parametrów w panelu administracyjnym usługi możesz rozpocząć testy swojej witryny. W zależności od zastosowanych skryptów okaże się, czy witryna sprawnie działa na serwerze i które jej elementy mogą powodować problemy w płynności funkcjonowania. W wyborze odpowiedniego serwera może pomóc bezpłatny okres próbny, przez który możesz testować usługę bez żadnych limitów. Każda firma z naszego zestawienia oferuje 14 dni testów.

    Co wpływa na obciążenie serwera

    • Zastosowane skrypty Zwykła statyczna strona w postaci najzwyklejszych plików html w znikomym stopniu obciąży serwer. O obciążeniu w wypadku serwisu postawionego na bazie Wordpressa, Joomli, Drupala lub innego CMS (Content Management System) albo całkowicie autorskiego rozwiązania do zarządzania treścią w serwisie decyduje liczba zainstalowanych wtyczek, dodatków i wykorzystywanych skryptów w języku JavaScript. Im ich więcej, tym większe obciążenie procesora i pozostałych zasobów. Oprócz tego znaczenie ma też wielkość bazy danych, jeżeli jest wykorzystywana, i jej rodzaj oraz liczba zapytań generowanych do niej przez wykorzystane skrypty.
    • Pliki umieszczone na serwerze Jeżeli na stronie publikujesz materiały wideo, które umieszczane są na twoim serwerze (a nie pobierane za pośrednictwem specjalnego kodu, np. z YouTube czy Vimeo), to w przypadku dużej liczby pobrań lub odtworzeń możesz wygenerować bardzo duże zużycie transferu danych, który u niektórych usługodawców jest limitowany.
    • Spamujące boty W zależności od wybranego oskryptowania, warto zainstalować dodatkowe wtyczki blokujące działanie natarczywych botów generujących tzw. ślepy ruch.

    Jak zapobiegać obciążeniu serwera

    Jeśli z pozoru niewielka strona o przeciętnej oglądalności generuje duże zajęcie zasobów mocy, musisz zastanowić się, co jest tego powodem. Niektóre skrypty można ręcznie zoptymalizować lub poszukać gotowych rozwiązań w internecie, a zbędne dodatki wykasować. Powodów można też poszukać w bazie danych i jej budowie, bo zła konstrukcja może być przyczyną generowania zbędnych zapytań wpływających na obciążenie zasobów. W wielu przypadkach rozwiązaniem problemu będzie instalacja skryptu do tworzenia cache strony. Spowoduje to, że strona będzie wczytywana ze statycznych plików, które zostały utworzone na skutek wcześniejszego wywołania danego zapytania do bazy danych. W ten sposób odciążysz serwer, ograniczając konieczność każdorazowego łączenia się z bazą.

    Hosting pod pocztę e-mail

    Obraz

    Profesjonalnie brzmiący adres skrzynki e-mailowej możesz mieć po wykupieniu własnej domeny internetowej. Niektórzy rejestratorzy domen, np. nazwa.pl, oferują dodatkowo bezpłatnie 3 GB powierzchni na utrzymanie poczty e-mailowej w domenie. Jeżeli jesteś posiadaczem domeny u innego operatora, musisz kupić najprostszy serwer, którego koszt nie powinien przekroczyć 50 zł rocznie. Mając własny serwer, możesz założyć wiele skrzynek w swojej domenie, np. dla całej rodziny.

    • DLA KOGO: dla tych, którzy chcą mieć profesjonalny adres skrzynki e-mailowej we własnej domenie, np. imie@nazwisko.pl
    • CO POTRZEBNE: domena i serwer
    • KOSZT: domena ok. 13 zł + serwer ok. 50 zł (za pierwszy rok)

    Hosting pod blog

    Obraz

    Najpopularniejszym mechanizmem do obsługi blogów jest WordPress, a do jego działania na serwerze niezbędna jest baza danych MySQL oraz obsługa plików PHP. Większość usług komercyjnych spełnia te kryteria. Instalując skrypt WordPressa, zadbaj o odpowiednie wtyczki do cache’owania strony, dzięki czemu zmniejszysz zużycie zasobów serwera. Staraj się nie instalować dużej liczby dodatków, które mogą generować zbędne obciążenie CPU serwera.

    • DLA KOGO: dla tych, którzy chcą prowadzić własną stronę w formie blogu lub dziennika opartego na WordPressie
    • CO POTRZEBNE: domena, serwer, darmowy skrypt WordPress
    • KOSZT: domena ok. 13 zł + serwer ok. 50 zł (za pierwszy rok)

    Hosting pod www

    Obraz

    Strona statyczna, składająca się z plików HTML, CSS i plików graficznych, jest rozwiązaniem najprostszym. Można ją wygenerować odpowiednim programem. Ze względu na brak panelu zarządzania treścią najczęściej są to strony w formie wizytówek, niewymagających aktualizacji. Tego typu witryny generują niewielkie zużycie zasobów serwera, więc wystarczy najtańszy serwer WWW, który bez problemu poradzi sobie z obsługą nawet kilkunastu stron o podobnej strukturze.

    • DLA KOGO: dla tych, którzy chcą mieć prostą stronę, np. w formie wizytówki osobistej lub firmowej
    • CO POTRZEBNE: domena, serwer, pliki strony WWW
    • KOSZT: domena ok. 13 zł + serwer ok. 50 zł (za pierwszy rok)

    Hosting pod portal lub sklep

    Obraz

    Zarówno portal tematyczny, jak i sklep internetowy potrzebują odpowiedniego systemu CMS. W przypadku pierwszego można sięgnąć po Joomlę lub Drupala, a do obsługi sklepu jednym z popularniejszych jest OpenCart. Witryny te potrzebują serwera o dość dużej mocy. Jeśli będziesz przekraczać limity bezpieczeństwa, popracuj nad optymalizacją skryptów. Gdy to się nie uda, a strona będzie cieszyć się ogromną popularnością, będziesz musiał rozważyć zakup VPS-a lub serwera dedykowanego.

    • DLA KOGO: dla tych, którzy chcą prowadzić rozbudowany portal tematyczny lub własny sklep internetowy
    • CO POTRZEBNE: domena, serwer, skrypt CMS dla portalu lub sklepu
    • KOSZT: domena ok. 13 zł + serwer od ok. 130 zł (za pierwszy rok)
    internetwwwporady

    Wybrane dla Ciebie