Wypromuj witrynę w sieci
Jednym ze sposobów wypromowania strony w sieci jest jej pozycjonowanie. Trzeba jednak poświęcić na nie sporo czasu. Podpowiadamy, jak skorzystać z innych, łatwiejszych form reklamy, które przyspieszą wzrost popularności witryny.
W celu szybkiego wypromowania witryny, a tym samym zwiększenia dochodów z tytułu oferowanych na niej usług lub wyświetlanych reklam, przygotuj budżet na kampanie reklamowe w internecie.
Pozyskiwanie linków i katalogi stron
Najwięcej wejść na stronę zapewnia wyszukiwarka. Dlatego na początku, po uruchomieniu witryny w sieci, warto skupić się na linkowaniu, czyli zdobywaniu odnośników prowadzących do twojej strony. Im więcej takich odnośników, tym lepiej, bo w miarę wzrostu ich liczby umacniasz swoją pozycję w wyszukiwarce.
Najbardziej wartościowe odnośniki to te, które kierują ze stron o wysokiej pozycji (page rank). Duże znaczenie mają też specjalistyczne katalogi stron, tzw. katalogi SEO, do których warto dodać swoją stronę. Niestety coraz częściej wartościowe katalogi są płatne, a za dodanie wpisu trzeba zapłacić od kilku do kilkunastu złotych. Warto jednak przeznaczyć na ten cel kilkadziesiąt złotych. W internecie znajdziesz wiele rankingów z listą najlepszych katalogów SEO.
Promocja na forach i w komentarzach
Oprócz katalogów linki prowadzące do strony możesz zdobywać, udzielając się aktywnie na forach dyskusyjnych. Wiele forów umożliwia dodanie własnego podpisu w formie sygnaturki, w której warto umieścić odnośnik do swojej strony. Zanim jednak to zrobisz, upewnij się, że regulamin danego forum nie zabrania takich działań. Każdy twój post będzie wzbogacony o odnośnik do twojej strony, co skutecznie zwiększy liczbę prowadzących do niej odnośników.
W podobny sposób własną stronę możesz promować w komentarzach na różnych blogach i witrynach tematycznych, ale najlepiej, by umieszczenie linku było uzasadnione i spójne z twoją wypowiedzią w komentarzu, bo w przeciwnym wypadku twój komentarz może być potraktowany jako spam i zostać szybko usunięty. Więcej informacji na temat pozycjonowania i optymalizacji stron pod kątem SEO – w archiwalnym artykule pod adresem http://pcformat.pl/u/735.
Reklama w Google AdWords
Jednym z najbardziej skutecznych i najpopularniejszych narzędzi do promocji witryn w internecie jest usługa Google AdWords, której mechanizm polega na wyświetlaniu linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google oraz na stronach partnerskich, które są uczestnikami programu Google AdSense. Uruchomienie kampanii reklamowej w AdWords jest proste i nie wymaga wiele czasu. Wystarczy kilka godzin na zaplanowanie promocji witryny, by zauważyć rezultaty już po kilku dniach.
W AdWords sam przygotowujesz treść swojej reklamy. Może to być forma tekstowa, graficzna lub multimedialna (wideo). Następnie samodzielnie definiujesz całkowity budżet na reklamę i określasz maksymalną kwotę, która może być pobrana z ogólnego budżetu w ciągu jednego dnia. Taki model działania daje ci pewność i gwarancję, że nie przekroczysz przyjętego budżetu na reklamę ani w skali dziennej, ani w czasie ogólnego czasu trwania kampanii. W platformie nie ma żadnych zobowiązań co do czasu trwania kampanii, wszystko zależy od twoich potrzeb. Możesz prowadzić kampanię krótką, ale intensywną, trwającą zaledwie kilka dni, ale z większym dziennym budżetem, albo długofalową ze zdefiniowanym minimalnym budżetem na dzień.
W AdWords sam przygotowujesz treść swojej reklamy. Może to być forma tekstowa, graficzna lub multimedialna (wideo). Następnie samodzielnie definiujesz całkowity budżet na reklamę i określasz maksymalną kwotę, która może być pobrana z ogólnego budżetu w ciągu jednego dnia. Taki model działania daje ci pewność i gwarancję, że nie przekroczysz przyjętego budżetu na reklamę ani w skali dziennej, ani w czasie ogólnego czasu trwania kampanii. W platformie nie ma żadnych zobowiązań co do czasu trwania kampanii, wszystko zależy od twoich potrzeb. Możesz prowadzić kampanię krótką, ale intensywną, trwającą zaledwie kilka dni, ale z większym dziennym budżetem, albo długofalową ze zdefiniowanym minimalnym budżetem na dzień.
Decydując się na tę formę reklamy, musisz zadać pytanie, co chcesz osiągnąć i w jakim czasie. Zanim jednak przystąpisz do tworzenia kampanii, przeanalizuj dokładnie zawartość swojej strony. Taka analiza pozwoli na optymalizację kosztów kampanii. W Google AdWords możesz zdefiniować godziny, w jakich ma się pojawiać twoja reklama, oraz dostosować lokalizację.
Decydując się na tę formę reklamy, musisz zadać pytanie, co chcesz osiągnąć i w jakim czasie. Zanim jednak przystąpisz do tworzenia kampanii, przeanalizuj dokładnie zawartość swojej strony. Taka analiza pozwoli na optymalizację kosztów kampanii. W Google AdWords możesz zdefiniować godziny, w jakich ma się pojawiać twoja reklama, oraz dostosować lokalizację. Na reklamę warto przeznaczyć od kilku do kilkunastu złotych dziennie. Taka suma w zupełności wystarczy, by zwiększyć ruch na swojej stronie, a w przypadku sklepu internetowego lub strony z usługami zdobyć nowe zamówienia. To najlepszy stosunek ceny do efektywności, bo płacisz tylko za rezultaty. O tym, jak założyć konto w AdWords i przygotować pierwszą kampanię, przeczytasz w naszym warsztacie na kolejnej stronie.
Fanpage na Facebooku
W czasach popularności Facebooka nie sposób pominąć go jako źródła promocji własnej witryny. Dziś niemal każda popularna marka i coraz więcej stron tematycznych ma swój własny fanpage, który jest doskonałym źródłem komunikacji i wymiany zdań między konsumentami lub internautami a właścicielem firmy lub strony.
Założenie profilu fanpage jest proste i pomaga w tym intuicyjny kreator. Na początku trudnością może być pozyskanie fanów. Warto zacząć od znajomych, wysyłając im zaproszenie do polubienia twojej strony. Możliwe, że znajomi, którzy dołączą do grona fanów, jednocześnie przyczynią się do pozyskania jako fanów swoich znajomych. Pamiętaj, by umieścić na swojej stronie odnośniki do fanpage. Jeśli zawartość strony będzie atrakcyjna dla internautów, prawdopodobnie sami dołączą do grona fanów.
Inną metodą pozyskiwania fanów jest ich aktywizacja, czyli zachęcanie do zadawania pytań i wyrażania opinii. Ponadto chyba najskuteczniejszą mobilizacją jest organizowanie konkursów, w których wymogiem jest zostanie fanem profilu.
Facebook daje też możliwość reklamowania całego fanpage lub wybranych postów na zasadzie reklamy kontekstowej, podobnej w działaniu do mechanizmu Google AdWords. Jest jednak znacząca różnica w docieraniu do określonych grup docelowych, na których szczegółowe definiowanie, na przykład po wieku lub płci, pozwala Facebook. Tutaj również masz gwarancję kontroli nad wydatkami po ustaleniu budżetu całkowitego lub dziennego.
Płatna reklama na innych stronach
Do dodatkowych form promocji można zaliczyć banery i reklamy tekstowe na popularnych stronach w internecie, najlepiej na takich, które tematycznie pasują do twojej witryny. Przygotowanie kreacji reklamowej to zadanie reklamodawcy, czyli w tym wypadku twoje. Najpopularniejszymi formatami reklamowymi są billboard (750x100 pikseli) czy rectangle (300x250 pikseli). Zanim przygotujesz własną kreację, sprawdź wymogi u danego reklamodawcy. Często głównym ograniczeniem jest wielkość pliku. Cena takiej reklamy zazwyczaj wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych za 1000 wyświetleń. Zastanów się, czy twój budżet pozwoli ci na taką formę promocji i czy może przynieść dobre efekty.
Kupowanie fanów
W sieci znajdziesz wiele ofert pozyskiwania fanów, m.in. na Allegro, jednak tego typu usługi, wyceniane na kilka lub kilkanaście złotych, nie są warte nawet tych niewielkich pieniędzy. Zebrani w ten sposób fani nie stanowią praktycznie żadnej wartości dla fanpage. Często są to osoby spoza Polski, a także automatyczne roboty, które poza tym, że dołączą jako fan do twojej strony i zwiększą całkowitą liczbę tzw. lubisiów, nie przyniosą żadnej późniejszej aktywności na profilu.
Efekt wykopu
Serwis społecznościowy wykop.pl jest agregatorem ciekawej treści w sieci. To doskonałe źródło do błyskawicznej promocji strony, pod warunkiem posiadania atrakcyjnego i unikatowego kontentu (czyli treści) w danym wpisie lub artykule na łamach witryny. Podobne efekty można uzyskać, promując stronę w innych agregatorach treści. Niestety, tego typu akcje promocyjne mogą stać się problemem. Najczęściej po tzw. ogromnej aktywności „wykopowiczów”, czyli dużej liczbie wejść internautów na stronę w krótkim czasie lub jednakowym momencie, następuje przekroczenie dopuszczalnej przepustowości danego serwera, a tym samym tymczasowe zablokowanie i niedostępność strony. Przed tego typu akcjami warto sprawdzić parametry i możliwości swojego serwera.
Zareklamuj stronę w platformie Google AdWords
Google AdWords oferuje bardzo dobry stosunek ceny kampanii do jej efektywności, bo płacisz tylko za skuteczne przekierowania i wejścia internautów na stronę. W warsztacie opisujemy, jak założyć konto i w jaki sposób korzystać z poszczególnych funkcji platformy.
Rejestracja konta
Do założenia konta w platformie wystarczy dowolne konto w innej usłudze Google. Jeżeli masz np. skrzynkę e-mailową w Gmailu, możesz użyć tych samych danych do logowania w usłudze AdWords.
Krok 1
Uruchom przeglądarkę internetową i wpisz w niej adres http://adwords.google.pl. Jeżeli masz już konto w dowolnej usłudze Google, wpisz swój login oraz hasło i kliknij Zaloguj się. W przeciwnym wypadku zarejestruj nowe konto, klikając przycisk URUCHOM TERAZ. W naszym warsztacie pokazujemy, jak utworzyć nowe konto.
Krok 2
Na kolejnej stronie pojawi się kreator tworzenia konta. Zaznacz opcję Nie mam podanych tu usług. Po chwili pojawi się krótki formularz, w którym w polu należy podać adres swojej skrzynki e-mailowej, a poniżej w polach Hasło dwukrotnie zdefiniować hasło do usługi AdWords. Przepisz jeszcze kod weryfikacyjny z obrazka, zapoznaj się z regulaminem i zaakceptuj jego warunki, zaznaczając pole Akceptuję Warunki korzystania z usług oraz politykę prywatności Google. Kliknij przycisk Utwórz konto.
Krok 3
W kolejnym kroku kreatora rejestracji Ustaw strefę czasową i walutę z listy Strefa czasowa kraju lub terytorium wybierz Polska. Powinna się automatycznie zmienić opcja na liście Strefa czasowa. Wybierz jeszcze walutę dla swojego konta, z listy powinna być wybrana opcja złoty polski. Kliknij przycisk Dalej.
Krok 4
Przejdź do skrzynki pocztowej, którą podałeś w formularzu. Na jej adres została wysłana wiadomość weryfikacyjna, w której treści znajdziesz link aktywacyjny. Po jego kliknięciu otworzy się strona z potwierdzeniem założenia konta. Google proponuje podanie numeru telefonu komórkowego, na który zostanie wysłana pomoc w przypadku zapomnienia hasła. Możesz dodać numer, klikając odnośnik Dodaj numer telefonu komórkowego. Następnie kliknij odnośnik Kliknij tutaj, aby kontynuować. Zostaniesz przeniesiony do panelu głównego usługi Google AdSense. Twoje konto jest już aktywne.
Tworzenie pierwszej kampanii
Możesz już przystąpić do uruchomienia nowej kampanii. Dokonaj analizy treści swojej witryny. Zastanów się, na jakie hasła kluczowe i frazy chcesz witrynę promować, oraz zaplanuj całkowity i dzienny budżet na ten cel.
Krok 1
Kliknij przycisk Utwórz pierwszą kampanię widoczny na pierwszej stronie usługi AdWords.
Krok 2
W sekcji Ogólne kampanii w widocznym polu tekstowym wpisz rozpoznawalną dla siebie nazwę tworzonej kampanii, na przykład Reklama PCFormat.pl. Na liście Typ jest domyślnie zaznaczona sugerowana opcja Sieć wyszukiwania i reklamowa, co oznacza, że reklamy będą wyświetlane w wyszukiwarce Google i u partnerów wyszukiwania oraz na stronach partnerskich Google’a uczestniczących w platformie AdSense. Jeśli chcesz, aby twoje reklamy były wyświetlane tylko w wyszukiwarce, wybierz Tylko sieć wyszukiwania, a jeśli na stronach partnerskich AdSense, zaznacz opcję Tylko sieć reklamowa.
Krok 3
W sekcji Sieci możesz zostawić domyślnie zaznaczone opcje. Przejdź teraz do sekcji Lokalizacje, gdzie jest domyślnie zaznaczona opcja Polska. Jeżeli prowadzisz witrynę regionalną, zaznacz Chcę wybrać samodzielnie i w poniższe pole tekstowe wpisz lokalizacje (miasto, region lub kod pocztowy), w których ma być wyświetlana twoja reklama.
Krok 4
Przewiń stronę do sekcji Stawki i budżet. Jeżeli chcesz samodzielnie ustalić stawki za kliknięcie (model CPC), zaznacz opcję Samodzielnie ustawię stawki za kliknięcie. Zalecamy pozostawienie zaznaczonej domyślnie opcji Program AdWords ustawi moje stawki pod kątem maksymalizacji kliknięć w ramach budżetu dziennego. W razie potrzeby w późniejszym kroku będzie możliwa ich modyfikacja. Następnie w polu Budżet wpisz kwotę w złotych, jaką możesz dziennie przeznaczyć na reklamę, na przykład 5 zł. Kliknij przycisk Zapisz i kontynuuj.
Krok 5
W kolejnym kroku, Tworzenie grupy reklam, musisz zdefiniować swoją grupę reklam. Wpisz jej nazwę w polu Nazwa grupy reklam, np. Reklamy PCFormat, a następnie w sekcji Utwórz reklamę wypełnij krótki formularz, w którym utworzysz pierwszą reklamę. W polu Nagłówek wpisz tytuł reklamy, np. Magazyn PCFormat.pl. Następnie w polach Wiersz opisu dodaj opis reklamy, jak w naszym przykładzie. W polu Wyświetlany URL podaj adres strony, jaki pojawi się przy reklamie, a dokładny adres podaj w polu Docelowy URL. Po prawej stronie, w sekcji Podgląd reklamy zobaczysz, jak będzie wyglądała twoja reklama.
Krok 6
W sekcji Słowa kluczowe wybierz słowa kluczowe dla reklamy twojej strony. Wpisz je w polu tekstowym. Pamiętaj, by każde słowo kluczowe lub frazę wpisać w osobnym wierszu. Google zasugeruje też swoje propozycje kategorii, które będą widoczne w niewielkim okienku. Zakończ proces tworzenia reklamy, klikając Zapisz i przejdź do rozliczeń.
Krok 1
Zostaniesz przeniesiony do formularza płatności. W pierwszym kroku, w rozwijanym polu tekstowym wybierz Polska i kliknij przycisk Kontynuuj.
Krok 2
Na stronie Konfiguracja profilu rozliczeniowego, w sekcji Informacje biznesowe zaznacz opcję Firma, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, lub Osoba prywatna, jeśli nie masz własnej firmy. W naszym przykładzie zaznaczamy Osoba prywatna. Pojawi się żółty komunikat, w którym musisz potwierdzić zgodę na to, że konto będzie obciążane podatkiem VAT zgodnym z bieżącą stawką obowiązującą w Irlandii. Zaznacz kwadracik przy oświadczeniu Potwierdzam, że używam reklam .... Następnie wypełnij poniższy formularz, podając swoje dane teleadresowe, po czym kliknij przycisk Dalej.
Krok 3
W kolejnym kroku, w sekcji Metoda płatności zalecamy zaznaczenie opcji Płatności samodzielne. W ten sposób masz pełną kontrolę nad swoim budżetem, wpłacając określoną przez siebie kwotę na poczet kampanii reklamowych w AdWords. Wyświetlanie reklam rozpocznie się dopiero po zaksięgowaniu twojej wpłaty, a należności będą odejmowane od wpłaconej kwoty za każdym razem, gdy na koncie zostaną naliczone koszty reklam. Ponadto w momencie, gdy na koncie zabraknie środków, wyświetlanie reklam zostanie wstrzymane aż do kolejnej wpłaty. Po zakończeniu konfiguracji płatności będziesz mógł dokonać tradycyjnego przelewu na konto bankowe Google lub zapłacić za pomocą swojej karty kredytowej. Kliknij przycisk Dalej.
Krok 4
W ostatnim kroku zapoznaj się z warunkami korzystania z usługi i zaakceptuj je, zaznaczając opcję Tak, akceptuję powyższe Warunki korzystania z usługi. Kliknij przycisk Zatwierdź i aktywuj moje konto.
Krok 5
Twoje konto jest już aktywne. Przejdź do płatności, klikając Płatności na zielonej belce menu. Po przejściu do strony Historia transakcji kliknij przycisk Dokonaj płatności i na kolejnej stronie zaznacz opcję Przelew. Kliknij przycisk Dalej.
Krok 6
Na kolejnej stronie zobaczysz dane do przelewu. Możesz dokonać zlecenia za pomocą swojego banku. Zaksięgowanie przelewu może potrwać od 5 do 10 dni roboczych.
Interfejs panelu w Google AdWords
1. Menu główne – dotrzesz z niego do wszystkich funkcji platformy AdWords. Z jego poziomu sprawdzisz aktualne i utworzysz nowe kampanie reklamowe, uzyskasz dostęp do narzędzi analitycznych, które pozwolą udoskonalać twoje kampanie i zdefiniujesz płatności za usługę.
2. Krótki raport statystyk – pozwala na obserwację aktywności prowadzonych kampanii reklamowych. Sprawdzisz tu, ile było wyświetleń twojej reklamy, a ile kliknięć. W ten sposób poznasz współczynnik klikalności CTR (stosunek między kliknięciami a wyświetleniami reklamy).
3. Słowa kluczowe – w tej sekcji zobaczysz słowa kluczowe, które są dobrej jakości. Porównasz ich kliknięcia, wyświetlenia i współczynnik CTR. Dzięki tej analizie możesz sprawdzić, które frazy i zapytania są atrakcyjne dla twojej kampanii reklamowej.